Andrimne Bryggeri

En ny og ganske genial sak ble brukt for første gang sist brygging; in-line-termometer (som så ofte, også dette fra MoreBeer) på uttaket fra meskegryta. Gjorde det svært mye lettere å treffe rett mesketemperarur. Anbefales alle som resirkulerer mesken og bruker direkte oppvarming! Kan sikkert settes sammen på billigere måte en min ferdigkjøpte dings også.

54d26958-7bb8-8e48.jpg

Takk nok en gang til Torvald for idéen! ;)

Fiffig. Anskaffet meg en slik en jeg også til bruk på min HLT. Men kan flyttes dit om det passer seg bedre :)

Gikk dog for denne:

http://www.homebrewstuff.com/brewing-equipment-1/test-control-equipment/thermometers/in-line-thermometer.html

Du har ikke fastmontert termometer på HLT (eller planer om å sette inn)? Med QD på in-line-termometeret kan du uansett enkelt flytte det fram og tilbake. Jeg tok det rett og slett av da jeg begynte tappingen fra mesken. Liker å rydde unna mest mulig av bryggeriet underveis...

Opprinnelig tanke var å ha det på mesketanken, men ser ut til at jeg kommer til å sette et fastmontert termometer der i stedet og bruke inline på meskegryta

Er det dissse qc delene du har brukt? kommer de i pakker med både hun og hann?

Det er jo bare litt for lekkert. Mine gardeniakoblinger blir bare ekle i sammenlikning.. det er bare transporten fra USA som har holdt meg igjen. Synes det er ufattelig vanskelig å rettferdiggjøre den latterlige dyre postgangen..

Bård skrev:
Er det dissse qc delene du har brukt? kommer de i pakker med både hun og hann?

Det er jo bare litt for lekkert. Mine gardeniakoblinger blir bare ekle i sammenlikning.. det er bare transporten fra USA som har holdt meg igjen. Synes det er ufattelig vanskelig å rettferdiggjøre den latterlige dyre postgangen..

Litt av hvert av disse her. Har kjøpt det meste av dingser og dippedutter (pluss en haug med større ting) fra Morebeer. Tror QD-ene fra Morebeer og Homebrewstuff er litt forskjellige. Har bare prøvd de fra Morebeer.

Stilig  :ilike: . Du som har O2 utstyr kunne jo også laga ein lignande QD anordning med in-line luftestein i staden for termometer, slik at du kan kjøre O2 direkte inn i vørter på veg til gjæringskar. Plasert rett etter pumpa ville det sikkert funger veldig bra. Og da blir jo steinen desinfisert når man kjører whirlpoolsløyfa før kjølinga. Kunne kanskje vert noko?

Gahr skrev:
En ny og ganske genial sak ble brukt for første gang sist brygging; in-line-termometer (som så ofte, også dette fra MoreBeer) på uttaket fra meskegryta. Gjorde det svært mye lettere å treffe rett mesketemperarur. Anbefales alle som resirkulerer mesken bruker direkte oppvarming! Kan sikkert settes sammen på billigere måte en min ferdigkjøpte dings også.

Takk nok en gang til Torvald for idéen! ;)

Veldig bra oppsett du har skrudd sammen  :fyflate:
Er det stor avik mellom in-line termometeret og den som er montert i kjelen?

Torvald skrev:
Stilig  :ilike: . Du som har O₂ utstyr kunne jo også laga ein lignande QD anordning med in-line luftestein i staden for termometer, slik at du kan kjøre O₂ direkte inn i vørter på veg til gjæringskar. Plasert rett etter pumpa ville det sikkert funger veldig bra. Og da blir jo steinen desinfisert når man kjører whirlpoolsløyfa før kjølinga. Kunne kanskje vert noko?

Har allerede tenkt på det, ja. Får se hva det blir til etterhvert, men jeg ser ikke bort fra at det blir en in-line-løsning etterhvert.

FrodeNor skrev:
Veldig bra oppsett du har skrudd sammen  :fyflate:
Er det stor avik mellom in-line termometeret og den som er montert i kjelen?

Takker. Nå har jeg ikke forsøkt å kalibrere det fastmonterte, men det er litt forskjell. Men det største problemet med det fastmonterte er at det rett og slett sitter for høyt, slik at det er over mesken når jeg brygger øl av litt konvensjonell styrke.

For å feire min post nr. 4000 (hørte jeg "get a life!"?) setter jeg inn noen blider av Andrimne Bryggeris stadier den siste tiden. I løpet av ca. et og et halvt år, har jeg gått fra dette:

andrimnebryggeri.jpg

Via dette:

images

Til dette (allerede med visse modifikasjoner):

54d26958-88d7-51f4.jpg

Verden går fremover, og jeg liker det! Skål! :biersmile:

Veldig informativt og lærerikt for alle oss som fortsatt befinner oss på bilde nr.1, men som på sikt regner med å bli bitt av "bling" basillen  :skitbra:

Haha! Tja, ikke nødvendigvis, nei. ;) Men jeg har helt andre muligheter nå, særlig med tanke på stegmesking. Med kjølebag-oppsett er det upraktisk å stegmeske, nå går det som en lek. Maltkapasiteten er også langt større. Angrer i alle fall ingenting.:D

Du har sikkert svart på dette en del ganger allerede, men hva slags element bruker du til koking? Jeg har tenkt på å gå til innkjøp av boilmaker 10 gallon, men tviler litt på at 2kw keramisk plate gjør jobben.

Til kokingen bruker jeg en vanlig 2000 W Kervel-plate. Koker forøvrig i en 36-litersgryte fra Brouwland.

Hva er det som gjør at (en så dyr kjele) BoilerMaker til et bra meskekar? Tenker da på egenskaper i forhold til en vanlig kjele. Det råe utseendet er jo pakket inn i et liggeunderlag  ;)

Tilbake
Topp