Gahr skrev:Det nye vidunderet ferdig isolert.
Odland skrev:Man liker det man ser
Simen J skrev:Hvordan gjør du det med spargingen i dette oppsettet? Tenker da på temperatur på vannet du bruker, og om temperaturen holder seg jevn i HLT i tiden du bruker på spargingen.
Gahr skrev:Ja, jeg bestemmer skylletiden med hastigheten på avtappingen. Hadde benyttet samme temperatur på skyllevannet, uansett.
Uten at jeg skal skryte på meg mye kunnskap, så stanser man enzymaktiviteten ved den temperaturen. Stopp på konvertering mao. Slik at man ikke trekker ut uønskede tanniner etterhvertmikslen skrev:Gahr skrev:Ja, jeg bestemmer skylletiden med hastigheten på avtappingen. Hadde benyttet samme temperatur på skyllevannet, uansett.
Hei, mener ikke å kuppe tråden med dumme spørsmål, men...
Hvorfor er det ønskelig å skylle med en temperatur på 77-78°C? Hvorfor ikke lavere?
Hva slags temperatur ønsker du å oppnå i mesken? For malten nederst i meskekaret blir jo utstatt for en annen temperatur enn det som topplaget blir skylt med?
Grunnen til at jeg spør er at jeg alltid har fulgt slavisk 76-77°C som skylletemperatur, uten å egentlig være klar over hvorfor.
Vistad skrev:Uten at jeg skal skryte på meg mye kunnskap, så stanser man enzymaktiviteten ved den temperaturen. Stopp på konvertering mao. Slik at man ikke trekker ut uønskede tanniner etterhvert
Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk
Jens Martinsen skrev:Forstår jeg det slik da at du da sirkulerer mesken og ved hjelp av induksjonsplate får temperaturen opp til 78 grader før du starter utmeskingen?
Hva mener du er beste tilnærming for de som ikke har mulighet for å heve mesketemperaturen ved hjelp av pumpe?
- Benytte tilnærmet kokene vann ved utmesking, slik at temperaturen gradevis øker til ca. 78 grader da ved slutten av utmeskingsperioden?
- Tilsette tilnærmet kokende vann, røre og vente til oppnådd 78 grader før utmesking?
- Annet forslag?
Hvor mye betyr denne temperatur økningen for det ferdige resultatet?
Interesant å høre at du har halvert tiden på utmesking! Har alltid holdt meg til 1 time.
Gahr skrev:Jens Martinsen skrev:Forstår jeg det slik da at du da sirkulerer mesken og ved hjelp av induksjonsplate får temperaturen opp til 78 grader før du starter utmeskingen?
Hva mener du er beste tilnærming for de som ikke har mulighet for å heve mesketemperaturen ved hjelp av pumpe?
- Benytte tilnærmet kokene vann ved utmesking, slik at temperaturen gradevis øker til ca. 78 grader da ved slutten av utmeskingsperioden?
- Tilsette tilnærmet kokende vann, røre og vente til oppnådd 78 grader før utmesking?
- Annet forslag?
Hvor mye betyr denne temperatur økningen for det ferdige resultatet?
Interesant å høre at du har halvert tiden på utmesking! Har alltid holdt meg til 1 time.
For å oppklare litt: Utmeskingen vil si selve temperatursteget på 78 °C, ikke den påfølgende skyllingen. Jeg varmer mesken opp til 77-78 °C ved hjelp av induksjonsplate og resirkulering, lar det stå i 5 min., og begynner deretter skyllingen.
Skyllingen bør ikke foregå med for varmt vann, da man kan stå i fare for å vaske ut for mye tanniner, men oppvarmingen til 78 ° kan forsåvidt godt gjøres med kokende vann, så lenge man får jevnet ut tempen relativt raskt under varmingen.
Som det blir sagt, varmer man opp for å "låse" vørteren ved at enzymene som konverterer stivelse og komplekse sukkertyper blir denaturert, og fordi mesken blir mer tynntflytende, noe som gir en enklere avtapping/skylling.
Uønskede tanniner kan dog bli vasket ut hvis temperaturen blir for høy, og hvis pH-en stiger for mye (til rundt 6 eller mer).
mikslen skrev:Det var skyllingen jeg stilte spørsmål ved og ikke utmeskingen. Jeg tror Vistad misforsto meg.
Så hvis jeg forstår dere riktig, så er det ikke veldig viktig at skylletemperaturen må være 76-78°C så lenge den ikke er over 76-78°C?
Dette leder til ett nytt spørsmål:
Hvis jeg skal brygge etter RIMS-prinsippet; vil jeg da regulere temperaturen utifra kjelen til den er imellom 65-69°C, eller vil jeg regulere temperaturen på vørteren som er på vei inn i kjelen til den er imellom 65-69°C? Hva er den mest riktige temperaturen?
For hvis jeg vil regulere temperaturen på vørteren utifra kjelen mellom 65-69°C, så vil det tilsi at temperaturen på vørteren inn i kjelen må bli høyere for å kompensere for varmetap i malt og kjele. Der må jeg altså prøve å legge inn en makstemperatur på 77-78°C for å unngår å stoppe konverteringsprosessen? Mulig dette ble tungt stoff, men dette kalles da for en kaskade-regulering og er veldig fin måte å regulere på med varierende mengder malt og vann.
Eh.. Da var det virkelig godt at jeg ikke skrøyt på meg den kunnskapen;DEspen Unnvik skrev:Vistad skrev:Uten at jeg skal skryte på meg mye kunnskap, så stanser man enzymaktiviteten ved den temperaturen. Stopp på konvertering mao. Slik at man ikke trekker ut uønskede tanniner etterhvert
Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk
Dette er vel nesten riktig.
Hensikten med mashout er å stoppe enzymaktiviteten slik at vørterprofilen ikke skal endre seg.
Videre blir også vørteren mer flytende/lett flytende slik at det er lettere å få vasket ut mest mulig av sukkerstoffene.
Når det gjelder tanniner så er saken heller den at man ikke ønsker å skylle ved særlig høyere temperatur enn 77-78 grader,
i fare for å trekke ut tanniner. Faren for å trekke ut tanniner øker når pH i vørteren øker, noe som er vanlig ved slutten av skyllingen.