Andrimne Bryggeri

Pent skum  :skitbra:

Er du fornøyd med 809-pumpen? Jeg har en på vei fra andre siden av dammen og klarer nesten ikke vente..

RuneS skrev:
Pent skum  :skitbra:

Er du fornøyd med 809-pumpen? Jeg har en på vei fra andre siden av dammen og klarer nesten ikke vente..

Ich auch, med nytt og oppgradert skovlhjul. Er en kjekk bryggefremtid i vente :)

Bjarte H skrev:
Bruker du bare 1/2 tab Protafloc? Funker det ok? Liker at du har vakthund på humlen forresten ;)

Har fått masse tynn trub-suppe når jeg har brukt en hel tablett. Med en halv ble trubet mye tettere pakket. Langt mindre bunnfall i gjæringsdunken i dag i forhold til når jeg har brukt en hel tablett.

Edit: Skriveleif.

RuneS skrev:

Ingenting å utsette på pumpa. Veldig godt fornøyd med kjøpet.

Gahr skrev:
Bjarte H skrev:
Bruker du bare 1/2 tab Protafloc? Funker det ok? Liker at du har vakthund på humlen forresten ;)

Har fått masse tynn trub-suppe når jeg har brukt en hel tablett. Med en halv ble trubet mye tettere pakket. Langt mindre bunnfall i gjæringsdunken i dag i forhold til når jeg har brukt en halv tablett.

Oi, det var interessant! Regner med at du mente hel tablett i den siste setningen :)

Bjarte H skrev:
Gahr skrev:
Bjarte H skrev:

Har fått masse tynn trub-suppe når jeg har brukt en hel tablett. Med en halv ble trubet mye tettere pakket. Langt mindre bunnfall i gjæringsdunken i dag i forhold til når jeg har brukt en halv tablett.

Oi, det var interessant! Regner med at du mente hel tablett i den siste setningen :)

Jepp. Rettet opp! Det finnes en Brew Strong-episode om emnet på the Brewing Network, heter bare "Finings". Der kommenteres det bla. at det er mulig å bruke for mye klaringsmiddel i kokekjelen.

Overdrevet bruk av klarningsmiddel i kokekjele kan vel i ytterste konsekvens gå ut over skumstabilitet, mener jeg å ha lest.

Gahr skrev:
RuneS skrev:

Ingenting å utsette på pumpa. Veldig godt fornøyd med kjøpet.

Hvordan er støynivået? Jeg brygger stort sett etter at ungene har lagt seg, og når jeg kommer til kjølingen har forsøker i allefall madammen å sove  :help:

Blingmann oppsettet dit ser veldig bra ut forresten. Jeg er akkurat ferdig å bygge et forholdsvis enkelt RIMS-bryggeri med STC-1000 tempkontroll og vørteroppvarming via kobbespiral i HLT. Har ikke forsøkt det enda.
Jeg synes dog at det er litt kjipolainen med LABB meskekar og kokekar til dette, og vurderer å oppgradere til kjeler, evt med elementer. Boilermaker må være førstevalget, så får vi se hva lommeboken tillater  :eek:

Den durer litt, men ikke så mye. Kommer litt an på underlag/hvordan den ev. festes. Tror ikke den vil holde ungene våkne, i alle fall.

Gahr skrev:
Det er egentlig en thermowell fra MoreBeer, men sonden fra UT-200-en passer ikke inni selve røret, så jeg har festet den på utsiden. Trer den bare gjennom hullet i gummiproppen. Thermowellen er en grei "pinne" som får sonden til å stå på rett plass.

En forsiktig runde på båndsliperen, så passer den :) Bruker samme thermowell og UT-200 i gjæringskar.

Men noe av poenget er at jeg skal kunne se nøyaktig hvor høyt i mesken sonden ligger. Thermowellen står helt i bunnen, og da er det greit å ha sonden utenpå. Tregheten i målingene blir også mindre da.

Korleis gikk forresten kjølinga det med ny kjøler? Og kom kjøleren i den fasongen eller har du forma den litt sjølv?

.
Torvald skrev:
Korleis gikk forresten kjølinga det med ny kjøler? Og kom kjøleren i den fasongen eller har du forma den litt sjølv?

Jeg har ikke gjort noe med kjøleren, annet enn å sette på resirkuleringsrøret. Kjølingen gitt helt topp. Kjølte fra koking til 14 °C på knappe 10 minutter. Kan ikke klage på det. Whirlpoolen fungerer glimrende, knapt et eneste fnugg humle med i gjæringsdunken. Kuttet også ned på mengden Protafloc fra en hel tablett til en halv, og det gjorde virkelig susen med pakkingen av trubet. Tok ut to liter klar vørter mer enn når jeg har brukt en hel tablett, og trubmengden i gjæringskaret ble minimal.

Jeg gjorde også som deg denne gangen, og målte hele tiden temperaturen i mesken like ved utløpet til autospargeren. Det gjorde det langt lettere å kontrollere temperaturen. Jeg trenger fortsatt litt innkjøring, men svingningene var ikke på mer enn en halv grad, så jeg er svært godt fornøyd. Alt i alt var bryggedagen meget smooth (med unntak av en telefon fra vaktmesteren som ødela det planlagte humleskjemaet, mer om det i hva skal du brygge i dag-tråden).

Hadde forøvrig vært kjekt å komme og få tatt systemet ditt i øyensyn, så man kan sammenlikne løsninger.

Hvordan er erfaringene med thermowell'en? Dytter du bare proben nedi? I så fall, blir det riktig temperatur på proben, eller er det noen form for temperaturledende pasta nedi eller noe sånt?

Dag skrev:
Hvordan er erfaringene med thermowell'en? Dytter du bare proben nedi? I så fall, blir det riktig temperatur på proben, eller er det noen form for temperaturledende pasta nedi eller noe sånt?

Jeg putter ikke proben inni thermowellen i det hele tatt. Den er bare festet på utsiden. Jeg bruker den bare som en pinne som får proben til å holde seg på rett palss hele tiden og ikke flytte seg underveis i meskingen.

Julaften kom jammen meg på julaften i år. Ny HLT i form av 8 gallon-gryte med kran og termometer ankom fra Morebeer i dag. Forhåpentligvis blir den brukt i jula.:)

Tilbake
Topp