Andrimne Bryggeri

Bjarte H skrev:
Gahr skrev:
Jeg måtte bare legge inn en post til. Nr. 3600...
Du må poste en gang til hvis du vil ta ledelsen fra Eduard :)

Jepp. Og nå var det gjort. :) Så gjenstår det å se om han svarer på "angrepet"...

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Så er det klappet og klart for brygging igjen i morgen. Denne gangen en imperial amber. Bryggingen blir debuten for den nye kjøleren som ankom fra MoreBeer i dag. Et monster i forhold til den gamle!

Jeg har også isolert Boilermakeren (den ser ganske deblingifisert ut i forholdt til uten isolasjon, gitt!), og håper det gjør det enda enklere å holde jevn temp.

Vedlegg

• IMAG0398.jpg
    IMAG0398.jpg
    774,7 KB · Sett: 970
  • IMAG0399.jpg
    IMAG0399.jpg
    1.005,6 KB · Sett: 972
Odland skrev:
Du traff godt med liggeunderlaget. Skrudde du ut kran, termometer o.l.?

Njet. Kjøpte små sittematter på Europris, de var det lett å treffe med. Festet dem løst med dobbeltsidig tape, og så gaffatape over "the most offensive parts" etterpå. Satser på de holder varmen greit.

Men bryggingen må dessverre utsettes til i kveld, da minstemann ha klart å mose en tommel så kraftig at han må være hjemme fra barnehagen...

Odland skrev:
Arch so. Typisk minstemenner å ødelegge fars bryggedag :p Da er det duket for Briotog og ikke Blingman?

Det er duket for legevakt...

Ang. trubkone, så har jeg fått fin samling av humlegørra med whirlpooling med den gamle kjøleren også. Det er kaldtrubet som alltid er det største problemet, det pakker ikke hardt nok ned. Jobber med å finne på noe lurt der.

Gahr skrev:
Ang. trubkone, så har jeg fått fin samling av humlegørra med whirlpooling med den gamle kjøleren også. Det er kaldtrubet som alltid er det største problemet, det pakker ikke hardt nok ned. Jobber med å finne på noe lurt der.

Har du testet ut melkesyre? Magnumhansen skrev noe om at det gav god effekt på trub en gang. Jeg har ikke prøvd det ut selv enda, men så har jeg ingen god whirlpool heller..

Bjarte H skrev:
Gahr skrev:

Har du testet ut melkesyre? Magnumhansen skrev noe om at det gav god effekt på trub en gang. Jeg har ikke prøvd det ut selv enda, men så har jeg ingen god whirlpool heller..

Har ikke testet, men det må nok prøves. Lars har gjort tester med fosforsyre (Sterkrens), og det har man jo selvsagt i hus, så det er ikke umulig. Var poenget å senke pH til under 5,2,eller var det en annen verdi?

Gahr skrev:
Har ikke testet, men det må nok prøves. Lars har gjort tester med fosforsyre (Sterkrens), og det har man jo selvsagt i hus, så det er ikke umulig. Var poenget å senke pH til under 5,2,eller var det en annen verdi?

Ja, jeg bruker også fosforsyre til å juster skyllevannet med. Det er lett å få astringens i Speidelen.

Hvis jeg husker riktig var melkesyren en del av vannjusteringen og i tillegg hadde den en god effekt på samling (og utfelling?) av trub. Jeg tror ikke det var et poeng at pH skulle være lavere enn normalt.

Gahr skrev:
Jeg har også isolert Boilermakeren (den ser ganske deblingifisert ut i forholdt til uten isolasjon, gitt!), og håper det gjør det enda enklere å holde jevn temp.

Fungerer gaffaen der den er borti metallet som blir varmt? Av egen erfaring løsner den og legger igjen ekkelt kliss av limet.. men på ytre del av isolasjon funka det. Alu-tape funka bedre og løsner ikke når en overlapper alu-tapen med seg selv hele runden rundt kjelen (der den er i kontakt med kokekaret direkte), og den holder seg på plass. Mulig jeg brukte en billig og dårlig gaffa, men om du får samme problem, er alu-tape løsningen.

Brew14.jpg

Jeg har en solid mengde alu.-tape på lur, så jeg bytter til det om gaffaen svikter. Er det altså en løgn da, at gaffatape holder universet sammen??

Gahr skrev:
Jeg har en solid mengde alu.-tape på lur, så jeg bytter til det om gaffaen svikter. Er det altså en løgn da, at gaffatape holder universet sammen??

Ugh, får du ikke fikset det med gaffa, har du brukt for lite gaffa!

Blichmann bør begynne å produsere frakker, slik man får til Speidel. Eller ferdig isolerte BoilerMakere, kledd med rustfritt stål. Sikkert billig...

Hvis ikkje gaffa holder har man ikkje brukt nok eller riktig type. Men kvifor teipe så mykje, kva er fordelen med det? Eg har skjært til isjolasjon (liggeunderlag) slik at dei veldig enkelt og raskt kan tas av og på for reinhold, og blir holdt på plass med to spennbånd, enkelt og greit.  

Tilbake
Topp