Andrimne Bryggeri

Ser faktisk mindre klar ut på bildet enn i virkeligheten. :)

bidland skrev:
Så pumpa som flytter skyllevannet fra HLT til MLT går kontinuerlig, og autospargeren virker som en ventil som åpner når nivået synker?

Ja.

Kjølingen er i gang. Neste ting på innkjøpslista er en større og mer effektiv kjøler. Blir nok en 50' fra MoreBeer om noen dager.

Vedlegg

• IMAG0388.jpg
    IMAG0388.jpg
    968,3 KB · Sett: 1.154
Aleksander_B skrev:
Lekkert system. *sikle...
Hvor lang tid tok nedkjølingen?
Og hva brygger du forresten? :)

Brygger en sticke alt (sterk altbier). Kjølte i 25 min., for å kommed ned til 14 °C. Med whirlpoolen bruker jeg ca. 15 min for å nå 18 °C. Det er jo slettes ikke ille, men jeg vil ha det enda kjappere...

Huub skrev:
Så du kjøler ikke med lokket på? eller var det for å ta bildet?

Det varierer litt, men med whirlpoolen, som regel med lokket på. Av for kamera i dag.

Hei, er ny til brygging og holder på å planlegge og sette opp et bryggeri. Jeg lurer en del på whirlpool-prosessen som jeg håper å få svar på :)

Ang. whirlpooling, denne starter man ved å ta en stor sleiv og røre i sirkel på utsiden av vørterkjøleren, samtidig som man kjøler ned vørteren?

Hvor lenge må man whirlpoole?

Må man holde whirlpoolen igang mens man tapper vørteren?

Hansenbrygg skrev:
Hei, er ny til brygging og holder på å planlegge og sette opp et bryggeri. Jeg lurer en del på whirlpool-prosessen som jeg håper å få svar på :)

Ang. whirlpooling, denne starter man ved å ta en stor sleiv og røre i sirkel på utsiden av vørterkjøleren, samtidig som man kjøler ned vørteren?

Hvor lenge må man whirlpoole?

Må man holde whirlpoolen igang mens man tapper vørteren?

Jeg bruker pumpe til whirlpoolen, men du kan røre også. Jeg ville kjølt ned vørteren (mens man rører, enten med en ren sleiv, eller med selve kjøleren), tatt kjøleren ut, rørt i et minutt eller to, og deretter latt vørteren hvile i 20-30 min. før avtapping

Så var bryggedagen over for denne gang. Meget godt fornøyd med utstyret, fikk samme utbytte som jeg har gjort tidligere, altså rundt 85 %. Me like.

Gode greier!
Lar du nå volumet justere skyllelengden istedet for tiden, eller justerer du dette med krana ut fra meskekaret? Og hvor lang tid skylte du?

Fritt etter dårlig hukommelse, kjølte jeg ned 23 liter til 13 grader på 14 minutter (ved en feiltagelse, glemte å passe på kjølinga de siste minuttene), med superchilleren til MoreBeer, resirkuleringsarm og marchpumpe.

Styrer med krana, men jeg skyller egentlig ganske fort. Bruker ca. 30 min. på å tappe av 26 liter.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Jeg har iallefall ikke bestilt Blichmann Autosparge på Northern Brewer. Det kunne ikke falt meg inn med å skaffe meg et slikt unødvendig produkt.

Odland skrev:
Jeg har iallefall ikke bestilt Blichmann Autosparge på Northern Brewer. Det kunne ikke falt meg inn med å skaffe meg et slikt unødvendig produkt.

Hehe. Nei, i alle fall ikke.:)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Gratulera med overstått bryggedag på nytt system "The Sabco/Electric Brewery With Whirlpool Immersion Chiller"  :ilike: .  Kjenner meg igjen i korleis du skriv om opplevinga av bryggedagen  :) .
Kva var SG på vørter ut av meska etter utapping?
Måtte du bruke mykje effekt på plata for å justera temperaturen?

Lars skrev:
Fritt etter dårlig hukommelse, kjølte jeg ned 23 liter til 13 grader på 14 minutter (ved en feiltagelse, glemte å passe på kjølinga de siste minuttene), med superchilleren til MoreBeer, resirkuleringsarm og marchpumpe.

Denne kjøleren? Hvis ja - I is in for a treat :)

Torvald skrev:
Gratulera med overstått bryggedag på nytt system "The Sabco/Electric Brewery With Whirlpool Immersion Chiller"  :ilike: .  Kjenner meg igjen i korleis du skriv om opplevinga av bryggedagen  :) .
Kva var SG på vørter ut av meska etter utapping?
Måtte du bruke mykje effekt på plata for å justera temperaturen?

Takker! Målte 23 °Brix (refraktometermåling) i "first runnings". Jeg regulerte tempen kun med plata på full gnu og resirk eller plata helt av. Brukte en UT-200 til å slå plata av med. Vil nok vurdere andre måter å gjøre det på. Tenker jeg heller kan følge litt med og bare kutte UT-en som temperaturvakt og heller kun bruke den som termometer. Hadde ikke isolert karet heller, og vil nok gjøre det til neste brygging. Moro var det i alle fall!

glimmers oppsett. Kommer nok til å gå for noe ganske likt ja. bare jeg kommer til å bruke gass til oppvarming da jeg har gass koketopp.
Resirkulerte du under hele meskingen, eller kun ved temperatur økning/endring?

Kittelsen skrev:
glimmers oppsett. Kommer nok til å gå for noe ganske likt ja. bare jeg kommer til å bruke gass til oppvarming da jeg har gass koketopp.
Resirkulerte du under hele meskingen, eller kun ved temperatur økning/endring?

Resirkulerte ved oppvarming og for å oppnå stabil temperatur i mesken. Har et utmeskingssteg på 78 C i 5 min., og da resirkulerte jeg også. Ellers var pumpa av.

Testet ut et nytt leketøy i dag; min nye Beergun. Etter kun å ha tappet 12 flasker som en prøve, kan jeg ikke si annet enn at jeg inntil videre er frelst. Hvis ølet som kom på flaskene holder seg like godt som det jeg har tappet med mottrykksfyller tidligere, er det ingen tvil om at jeg kommer til å pensjonere sistnevnte. Lett å bli kjent med og tilsynelatende langt mer solid enn mottrykksfylleren. Me like!

Vedlegg

• IMAG0392.jpg
    IMAG0392.jpg
    980,6 KB · Sett: 1.085
Tilbake
Topp