Andrimne Bryggeri

Har brygget innomhus (på kjøkkenet) i 20 år (!) nå, og det har funket greit å åpne vinduet. :)

Peter T skrev:
Flott
Hvordan styrer du temp i mesken?

Bruker en induksjonsplate. Slår den av med en ut-200 når ønsket temp er oppnådd.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Dette så jo snasent ut!! :skitbra:
Kan du "ramse opp" komponentene da dette er noe jeg kunne tenke meg selv. da tenker jeg spesielt på pumpe koplinger med dimensjoner å sånt.
Ellers så er Boilermakeren drit sexy!!

Odland: kjører du også pumpe til å "resirkulere" masken.

Gahr, hvorfor har du montert en krane på pumpe? Du har jo en krane på kjelen for å justere mengde vørter per minutt?

Kommer du til å isolere slangene eller korte inn?

Hvis man ønsker å strupe "flow'en" må det alltid gjøres etter pumpa! Pumpa må alltid få så mye vørter som mulig inn!

Det beste stedet er da å sette en kran på "ut" siden av pumpa!

Pål_M skrev:
Hvis man ønsker å strupe "flow'en" må det alltid gjøres etter pumpa! Pumpa må alltid få så mye vørter som mulig inn!

Det beste stedet er da å sette en kran på "ut" siden av pumpa!

Takk!

Korleis vil autospargen funke når du rimsar? Er ikkje den for å styre megde vatn under skylling?

Eg brukar samme QD'ar og har ikkje bend på mine. Ingen knekkar så lenge eg har nok slakk. Eg har valgt å ha femalen fastmontert og male'n på slangane for ein grunn eg eigentleg ikkje huskar, men slik blei det :) Silikonslangane blir ikkje noko mjukare av høgare temperatur, iallefall ikkje nevenverdig. Med det vakuumtrykk ei slik pumpe kan levere er sjangsen minimal for at pumpa skal klare å suge/blåse slangen flat/sprengd.

protto skrev:
Korleis vil autospargen funke når du rimsar? Er ikkje den for å styre megde vatn under skylling?

Eg brukar samme QD'ar og har ikkje bend på mine. Ingen knekkar så lenge eg har nok slakk. Eg har valgt å ha femalen fastmontert og male'n på slangane for ein grunn eg eigentleg ikkje huskar, men slik blei det :) Silikonslangane blir ikkje noko mjukare av høgare temperatur, iallefall ikkje nevenverdig. Med det vakuumtrykk ei slik pumpe kan levere er sjangsen minimal for at pumpa skal klare å suge/blåse slangen flat/sprengd.

Så lenge man stiller autospargeren inn slik at den er åpen under resirkuleringen, vil den ikke strupe flowen. Meget enkelt å stille på denne.

Angående autospargeren: hvor justerbar er den i forhold til max/min volum i meskekaret? Gamlekjelen din undergår operasjoner :)

Jo skrev:
Angående autospargeren: hvor justerbar er den i forhold til max/min volum i meskekaret? Gamlekjelen din undergår operasjoner :)

Vet ikke helt, siden jeg ikke har testet den i praksis ennå. Litt spent på akkurat det selv. Første bryggedag blir kommende torsdag.

Hvordan modifiserer du?

Jo skrev:
Angående autospargeren: hvor justerbar er den i forhold til max/min volum i meskekaret? Gamlekjelen din undergår operasjoner  :)

Vi har brukt Blichmann Autosparge, - eller "doventilen" som vi kaller den, på noen brygg nå. Er kjempefornøyd :) Vi bruker en Iwaki pumpe som mater ventilen. Du kan selv justere hvor mye vann du ønsker å ha over maltsenga. Vi har stilt den inn slik at det er et ca. 2 cm vannspeil. Det er rom for store høydeforskjeller mellom max og min (målt i forhold til innløpet).
Doventilen har gjort bryggedagen enklere for oss - uten tvil  ;D

Har ryddet litt på gjesterommet (hvor alle bryggerirelaterte gjenstander oppbevares), og stilte opp og koplet sammen bryggekjelene til ære for fotografen. I bruk vil kokekaret (til venstre på bildet) stå lavere enn meske- og varmtvannskar, slik at tyngdekraften kan ta seg av avtappingen mens pumpa forsyner meskekaret med skyllevann.

Vedlegg

• IMAG0372.jpg
    IMAG0372.jpg
    1 MB · Sett: 1.899
Tilbake
Topp