Huub skrev:Hva er di løsning for å ta ut de siste litere fra dead spacen under kranen? (bikke ja , men noen annet?)
Torvald skrev:Dette ser svært bra ut Gahr! Blir spennande å høyra korleis temperaturjusteringer under meskinga vil gå med BoilerMakeren. Kanskje du får ein meir direkte/raskare respons på effekten fra plata, sida du har minimalt med vørter under silbunn.
Eg har også den oppfattning av at whirlpooling veldig skjeldent tar med seg all trub og humle in i midten av kjelen. Det meste, men ikkje alt, så eg mister alltid litt, ca. 0,5 liter for øl med lite humle og ca. 1,8 liter for IPA med 250g pellets i kjelen. Dette synast eg er akseptabelt sida all vørter eg får ut er tilnærma klar og fri for trub. Eg kunne sikkert tatt ein 2. pause etter eg har tappa ut det eg klarer, slik at truben setter seg igjen og eg sikkert kan ta ut ein liter til, men det blir kanskje litt mykje styr... Albogen vil nok ikkje forstyrre så mykje nei, eg har ihvertfall ikkje merka noko til det. Men ein ting eg har lyst å prøva er å flytte på inngang til whirlpoolen. Til kanskje heilt nede i bunnen og langs kanten i kjelen, kanskje det samler truben litt bedre...
Huub skrev:Har det noe å si om du kjører wirlpool i samme retningen en kjølevannet, eller motvei? :
Og hva med c.w. eller c.c.w har på det nordiske halvrund? :biersmile:
Espen Unnvik skrev:Jeg ville også sørget for at en eventuelt albu ved utsug var tiltet slik at den suger vørteren i rikrig retning, da får whirlpool litt ekstra drahjelp og
man får antagelig litt mindre turbulens i kokekaret.
Espen Unnvik skrev:Turbulens er jo den store "dødaren" for en whirlpool, så kjølespiralen må selvsakt ikke ha for mye deformasjoner.
Richard skrev:IPA med 250gram i kjelen er vel ikke IPA
Gahr skrev:Jeg ser dog for meg at kjølingen går tregere dersom inngangen flyttes for langt ned. Venter på lønningsdag, så man kan bestille ny og mer effektiv kjøler...
Torvald skrev:Mulig, men om flowen er god nok og sirkuleringa i vørter er god trur eg det skal gå greit, den skal uansett ikkje bli noko fast montering hos meg, skal lage meg eit nytt whirlpoolrør som eg kan flytte rundt dit eg vil prøve den, og så får eg sjå kor den gir best resultat. Sitter også å sparer til kjøler, kor skal du bestille ifra?
Odland skrev:Hermegåsa Odland har nå sneket masse i papirene til Gahr og bestilt en monsterordre fra MoreBeer med koblinger, kjøler og annet snadder.