Andrimne Bryggeri

Forførende...... :sikle

Jeg pleide å ha bryggeriet mitt på gjesterommet (som egentlig ble brukt til musikkrom/studio)
.......nevøen min på 7 år var overbevist om at bryggeriet var ett trommesett.... 

Huub skrev:
Hva er di løsning for å ta ut de siste litere fra dead spacen under kranen? (bikke ja ;), men noen annet?)

I kokekaret? Egentlig ingen... Jeg heller litt på gryta hvis vørteren fortsatt er rimelig klar. Ellers er jeg ikke særlig opptatt av å klemme ut den siste resten. Hvis jeg setter rundt 19-20 liter til gjæring, er jeg fornøyd. Sluttet å tenke på økonimien i bryggingen for flere år siden. :) Men jeg har en plan om å sette på en albue-anordning liknende den Torvald har i sitt kokekar på innsiden av krana.

Dersom du har wirlpool er det vel logisk å ta ut også det allersiste synes jeg men.. ikke så viktig heller nei. Albue forstyrer ikke wirlpooleffekten?

Whirlpoolen virker etter min erfaring ikke 100 % når det gjelder kaldtrub, så en del av guggen vil aldri samle seg helt i midten (all humlen derimot, samler seg som en fin kake i sentrum). Slik sett må man la rasket synke til bunns uansett, og det vil alltid bli en avveining hvor mye man faktisk skal tappe over i gjæringskaret. Tror ikke albuen vil forstyrre så veldig mye, men jeg har jo ikke brukt en ennå... Kanskje Torvald har en formening om dette?

Dette ser svært bra ut Gahr! Blir spennande å høyra korleis temperaturjusteringer under meskinga vil gå med BoilerMakeren. Kanskje du får ein meir direkte/raskare respons på effekten fra plata, sida du har minimalt med vørter under silbunn.

Eg har også den oppfattning av at whirlpooling veldig skjeldent tar med seg all trub og humle in i midten av kjelen. Det meste, men ikkje alt, så eg mister altid litt, ca. 0,5 liter for øl med lite humle og ca. 1,8 liter for IPA med 250g pellets i kjelen. Dette synast eg er akseptabelt sida all vørter eg får ut er tilnærma klar og fri for trub. Eg kunne sikkert tatt ein 2. pause etter eg har tappa ut det eg klarer, slik at truben setter seg igjen og eg sikkert kan ta ut ein liter til, men det blir kanskje litt mykje styr...  Albogen vil nok ikkje forstyrre så mykje nei, eg har ihvertfall ikkje merka noko til det. Men ein ting eg har lyst å prøva er å flytte på inngang til whirlpoolen. Til kanskje heilt nede i bunnen og langs kanten i kjelen, kanskje det samler truben litt bedre...

Torvald skrev:
Dette ser svært bra ut Gahr! Blir spennande å høyra korleis temperaturjusteringer under meskinga vil gå med BoilerMakeren. Kanskje du får ein meir direkte/raskare respons på effekten fra plata, sida du har minimalt med vørter under silbunn.

Eg har også den oppfattning av at whirlpooling veldig skjeldent tar med seg all trub og humle in i midten av kjelen. Det meste, men ikkje alt, så eg mister alltid litt, ca. 0,5 liter for øl med lite humle og ca. 1,8 liter for IPA med 250g pellets i kjelen. Dette synast eg er akseptabelt sida all vørter eg får ut er tilnærma klar og fri for trub. Eg kunne sikkert tatt ein 2. pause etter eg har tappa ut det eg klarer, slik at truben setter seg igjen og eg sikkert kan ta ut ein liter til, men det blir kanskje litt mykje styr...  Albogen vil nok ikkje forstyrre så mykje nei, eg har ihvertfall ikkje merka noko til det. Men ein ting eg har lyst å prøva er å flytte på inngang til whirlpoolen. Til kanskje heilt nede i bunnen og langs kanten i kjelen, kanskje det samler truben litt bedre...

Jeg ser dog for meg at kjølingen går tregere dersom inngangen flyttes for langt ned. Venter på lønningsdag, så man kan bestille ny og mer effektiv kjøler...

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Har det noe å si om du kjører wirlpool i samme retningen en kjølevannet, eller motvei? ::)

Og hva med c.w. eller c.c.w har på det nordiske halvrund? :biersmile:

Vet ikke, men jeg tror ikke det. Men det er vel et poeng at det kalde vannet ledes inn i coilen slik at det er kaldest øverst i vørteren.

Huub skrev:
Har det noe å si om du kjører wirlpool i samme retningen en kjølevannet, eller motvei? ::)

Og hva med c.w. eller c.c.w har på det nordiske halvrund? :biersmile:

Tror heller ikke at retningen på kjølevann har noe nevneverdig å se, men når det gjelder det å optimalisere forholdene for whirlpool ville jeg prøvd å gjøre alt jeg kunne inkludert counter clockwise /clockwise.
Jeg ville også sørget for at en eventuelt albu ved utsug var tiltet slik at den suger vørteren i rikrig retning, da får whirlpool litt ekstra drahjelp og
man får antagelig litt mindre turbulens i kokekaret.
Turbulens er jo den store "dødaren" for en whirlpool, så kjølespiralen må selvsakt ikke ha for mye deformasjoner.

Espen Unnvik skrev:
Jeg ville også sørget for at en eventuelt albu ved utsug var tiltet slik at den suger vørteren i rikrig retning, da får whirlpool litt ekstra drahjelp og
man får antagelig litt mindre turbulens i kokekaret.

Det tenkte eg også var lurt. Etter ein gang eg demonterte kranen for skikkeleg reingjering passa det best slik at albogen vart satt andre vegen etter montering. Slik at den sug fra "bakevja".

Erfaringen frå dette viser at det har akkurat null betydning kva retning albogen sug frå i forhold til retningen på whirlpoolen ;)

Trur eigentleg det er uproblematisk med litt ting og tang som stikk inn i kjelen, så lenge pumpa er kraftig nok og utløpet er kurrant konstruert.
Ser av og til at eg ikkje har plassert kjølespiralen (med påmontert utløp for vørteren) heilt i senter av kjelen, men det ligg ein fin humleball igjen, litt eksentrisk, likevel.

Espen Unnvik skrev:
Turbulens er jo den store "dødaren" for en whirlpool, så kjølespiralen må selvsakt ikke ha for mye deformasjoner.

Jeg (som skal lage en slik kjøler nå) tenkte også å ikke stikke rett opp den ene enden men la den gå spiralveis opp igjen fra bunnen. lurt?

EDIT unskyld for at det blir en sidetråd om kjøleren nå :bank2:

Richard skrev:
IPA med 250gram i kjelen er vel ikke IPA :)

250g på 25 liter kokt 30-0 min og ikkje IPA :eek: , og eg som trudde eg var eit humlehode  ;)

Gahr skrev:
Jeg ser dog for meg at kjølingen går tregere dersom inngangen flyttes for langt ned. Venter på lønningsdag, så man kan bestille ny og mer effektiv kjøler...

Mulig, men om flowen er god nok og sirkuleringa i vørter er god trur eg det skal gå greit, den skal uansett ikkje bli noko fast montering hos meg, skal lage meg eit nytt whirlpoolrør som eg kan flytte rundt dit eg vil prøve den, og så får eg sjå kor den gir best resultat. Sitter også å sparer til kjøler, kor skal du bestille ifra?

Som Protto har erfart får man stort sett til en whirlpool hvis pumpen er kraftig nok og utløpet er OK.

Det jeg ser for meg (fra ett "akademisk" ståsted) er at det største problemet med turbulens oppstår når pumpen slås av og man venter på at ting skal legge seg, ser for meg at turbulens da kan virvle guggen ut fra sentrum.
Således er det sikkert mest fornuftig å snu albuen den veien Protto nå har den.

Mange ting å tenke på her, men det som funker det funker.....

NB! Når jeg skriver "akademisk" er det ikke ment som en fornermelse mot akademikere, det var bare for å presisere at jeg ikke
har mye praktisk erfaring med whirlpool, ettersom jeg er en av de som benytter silbunn + bazooka, hop rocket og platekjøler.

Torvald skrev:
Mulig, men om flowen er god nok og sirkuleringa i vørter er god trur eg det skal gå greit, den skal uansett ikkje bli noko fast montering hos meg, skal lage meg eit nytt whirlpoolrør som eg kan flytte rundt dit eg vil prøve den, og så får eg sjå kor den gir best resultat. Sitter også å sparer til kjøler, kor skal du bestille ifra?

Det blir Morebeer, som vanlig. Tenker det blir en bestilling i midten av måneden. Når den ankommer, og jeg har fått en tilfredsstillende løsning på avtappingen, begynner bryggeriet å lukte ferdig.

Hermegåsa Odland har nå sneket masse i papirene til Gahr og bestilt en monsterordre fra Morebeer med koblinger, kjøler og annet snadder.

Odland skrev:
Hermegåsa Odland har nå sneket masse i papirene til Gahr og bestilt en monsterordre fra MoreBeer med koblinger, kjøler og annet snadder.

Hermegåsa, ja. Nå var det vel jeg som hermet først, i og med at jeg kjøpte Blichmann etter deg.:D Jeg hadde aldri kjøpt en hvis ikke du hadde funnet ut at den funket på induksjon.

"Hva?! Sier du, produsenten av Boilermaker, at den ikke fungerer på induksjon?! Sludder og Pølsevev, sier jeg! Dette må testes selv!"

Tilbake
Topp