Andrimne Bryggeri

Hehe. Jeg sendte John Blichmann en mail for å spørre om den funket på induksjon, og han svarte "probably not". Da du fant ut at det faktisk virket, sendte jeg en mail til. Da svarte han at dette var noe han måtte se nærmere på.:)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Gjorde det samme :)

Skal ta noen tester for ham med å grovsjekke effekt på vanlig vs. induksjon.

Gahr skrev:
Har ryddet litt på gjesterommet (hvor alle bryggerirelaterte gjenstander oppbevares), ...

Hm, bare hyggelig å bli inkludert som bryggerirelatert gjenstand, selv om oppbevaringen var midlertidig. ;D

Lars skrev:
Gahr skrev:
Har ryddet litt på gjesterommet (hvor alle bryggerirelaterte gjenstander oppbevares), ...

Hm, bare hyggelig å bli inkludert som bryggerirelatert gjenstand, selv om oppbevaringen var midlertidig. ;D

Hehe. Nå heter det faktisk "gjesterom", selv om det her i huset bare omtales som "boblerommet", et navn gitt av min da ett og et halvt år gamle sønn (nå syv), selvsagt fordi det stod ting og boblet der inne. Håper du følte deg litt som gjest, og ikke fullstendig tingliggjort.:D

Gahr skrev:
Lars skrev:
Gahr skrev:

Hehe. Nå heter det faktisk "gjesterom", selv om det her i huset bare omtales som "boblerommet", et navn gitt av min da ett og et halvt år gamle sønn (nå syv), selvsagt fordi det stod ting og boblet der inne. Håper du følte deg litt som gjest, og ikke fullstendig tingliggjort.:D

Nå var vel ikke akkurat det den verste krenkelsen å bli utsatt for, jeg "tinger" gjerne på boblerommet igjen ved høve. :laugh:

Lars skrev:
Nå var vel ikke akkurat det den verste krenkelsen å bli utsatt for, jeg "tinger" gjerne på boblerommet igjen ved høve. :laugh:

Din bestilling er mottatt. Rommet er reservert.

Blei inspirert av dette, Gahr! Etter litt tenking og dagdrømming i seine timer i går, bestemte jeg meg for å kjøpe meg 2 ekstra 25L kjeler i dag. Fort lei av min plastkoker og plastmeskekar, så nå står det 3 stk like kjeler klar til brygging (rustfritt stål). Monterte kranene i alle kjelene, varmeelementet i koke/varmekjelen og utsilingsmanifold (kobberrør i sirkel m slisser skært inn) i meskekjele nå i kveld. Siste kjele brukes til vann for utskylling av mesken (pumpes over fra kokekar rett før utsiling og utvask. Bruker også pumpe på systemet, men ikke av Gahr-kvalietet.. men den funker helt fint :)

Hva slags induksjonsplate bruker du? Har kikket på noen sånne, men har vært skeptisk til om de vil tåle vekten av kasserolle med 20+ kg innhold... Den du har tåler åpenbart såpass mye vekt?!

Jeg bruker samme plate som Torvald gjør til mesken. Koker vørteren på 2000W Kervel.

Jeg bruker en 2 kw induksjonsplate fra Jula med full 50 liters kjel (varmvannstank) uten at det har vært noe problem. Jeg tenkte ikke over at det evt kunne være et problem.
Svein Erik  8)

Bare hvis jeg manuelt slår plata på når UT-200 kobler inn strømmen for varming. Bruker UT-en for å kutte oppvarmingen på rett temp. Plata gir fra seg et pip når strømmen kobles på, men jeg må altså selv trykke på på-knappen. Men det funker jo forsåvidt greit.

Da er bryggeriet rigget, og det er klart for første test av BoilerMakeren. På bildet har kokekar og varmtvannstank for anledningen byttet plass. Gleder meg til avspasering fra jobb og brygging i morgen!

Vedlegg

• IMAG0375.jpg
    IMAG0375.jpg
    1.016,8 KB · Sett: 1.300
Blir spennende dette, lykke til !!!

Ps! du må flytte orkideen til ett østvendt vindu, der trivest de best....har jeg hørt....

Espen Unnvik skrev:
Ps! du må flytte orkideen til ett østvendt vindu, der trivest de best....har jeg hørt....

Haha! Vinduet er faktisk østvendt! (Uten at det ser ut til å ha hjulpet...) ;D

Så var bryggedagen godt i gang. Vørteren koker fint. Så langt har alt gått greit, og jeg er meget fornøyd med det nye meskekaret! Litt problematisk å treffe rett temperatur med en gang, men med et par brygginger til på baken, vil det være justert. Utrolig klar vørter i kokegryta. Målte ikke PBG i dag, så jeg er spent på hva utbyttet blir til slutt. Autospargeren virket meget bra, skyllingen gikk som en drøm.

Vedlegg

• IMAG0387.jpg
    IMAG0387.jpg
    1.008,1 KB · Sett: 1.236
  • IMAG0386.jpg
    IMAG0386.jpg
    1,1 MB · Sett: 1.227
  • IMAG0384.jpg
    IMAG0384.jpg
    813,2 KB · Sett: 1.223
Så pumpa som flytter skyllevannet fra HLT til MLT går kontinuerlig, og autospargeren virker som en ventil som åpner når nivået synker?

Tilbake
Topp