Andrimne Bryggeri

Odland skrev:
True. Men jeg hadde krystallklar vørter når jeg kun vorlaufet manuelt med litermål. Tok veldig kort tid.

Dette fikk jeg faktisk aldri til. Vorlaufet 6-9 liter. Prøvde forskjellig tempo men fikk aldri så klar vørter som da jeg satte inn ei pumpe og nå resirkulerer ca 20 min/halvtime.

Under tapping så må jeg faktisk la det stå ca en 45-60minutter, alt ettersom hvor mye humle jeg har brukt. Prøvde to brygg med å la det stå en halvtime etter kjøling med da begynte rasket å bli med i gjæringskaret ca 5-6 liter fra bunnen. Har jo forsåvidt litt å si hvor mye man koker og, da det vil bli lengre avstand for humlerestene å synke jo mer vørter man har. Da jeg kokte opp 46 liter her om dagen holdt det ikke med tre kvarter, måtte la det stå litt til.
 
Miguel skrev:
Gahr skrev:
Legger ved noen bilder fra lørdagens testbrygg av 7 Fjell Pale Ale. Nesten synd å go pro når hjemmebryggeriet fungerer så smertefritt som det gjør for øyeblikket...

Pid-en holder tempen stabil, BoilerMakeren gir klar vørter og whirlpoolen samler humlen nydelig i midten. Happy days!

Jeg er litt nysgjerrig på det øverste bildet i denne posten. Hva er det som skjer her?

Hva er hva? HLT stående på krakken? I hvilken av disse kjelene mesker du? Den i midten? Men ser ut til at det står vørter i slangen fra øverste karet til karet i midten, den slangen som har inngangsventilen lukket. Er du igang med whirpool på dette bildet?

HLT står på krakken, ja. Meskekaret midt i. Kokekjelen nede til venstre. Bildet er tatt under varmingen av meskevannet, slangene er bare litt misfarget av bruk...
 
Gahr skrev:
Miguel skrev:
Gahr skrev:
Legger ved noen bilder fra lørdagens testbrygg av 7 Fjell Pale Ale. Nesten synd å go pro når hjemmebryggeriet fungerer så smertefritt som det gjør for øyeblikket...

Pid-en holder tempen stabil, BoilerMakeren gir klar vørter og whirlpoolen samler humlen nydelig i midten. Happy days!

Jeg er litt nysgjerrig på det øverste bildet i denne posten. Hva er det som skjer her?

Hva er hva? HLT stående på krakken? I hvilken av disse kjelene mesker du? Den i midten? Men ser ut til at det står vørter i slangen fra øverste karet til karet i midten, den slangen som har inngangsventilen lukket. Er du igang med whirpool på dette bildet?

HLT står på krakken, ja. Meskekaret midt i. Kokekjelen nede til venstre. Bildet er tatt under varmingen av meskevannet, slangene er bare litt misfarget av bruk...

Aha. Og så spørsmål #2 og 3:

Hvordan fungerer det med all den vekta som sitter på gjennomføringen på meskekjelen? Siger det?

Og, er det slik du stegmesker? Ser ut til at du kan rutevørteren helt ut til høyre der, og der sitter PID-sensoren? og så ned til ei pumpe som pumper det opp øverst i karet igjen? Hva med splashing og sploshing i inntaket i kjelen? Faller vørteren høyt?

Grunnen til at jeg lurer på det siste der er at jeg resirkulerer via overrislingsmanifold, da ser jeg for meg at det blir tatt opp noe oksygen, er det noe jeg bør finne en annen løsning på? Har vurdert å lage et til rør ned i meskekaret som ender opp like over mesken, og rute resirkuleringspumpa til det røret, isteden for at vørteren skal sprinkles tilbake.
 
Gjennomføringene siger ikke så vidt jeg har merket i alle fall.

Ja, vørteren går forbi pid-sensoren, gjennom March-pumpen og tilbake til mesken. Sender den inn i meskekaret igjen via slangen til autospargeren. Denne ligger og dupper i overflaten på mesken, så spruting ungås effektivt.
 
Gahr skrev:
Gjennomføringene siger ikke så vidt jeg har merket i alle fall.

Ja, vørteren går forbi pid-sensoren, gjennom March-pumpen og tilbake til mesken. Sender den inn i meskekaret igjen via slangen til autospargeren. Denne ligger og dupper i overflaten på mesken, så spruting ungås effektivt.

Right, jeg glemte autosparge'n. Vil du anbefale en slik en (kostnad tatt med i betraktningen) eller kan jeg fortsette med overrislingsmanifolden? Som sagt oksygenopptak fra overrisklingsmanifolden jeg lurer på her.
 
Jeg er svært fornøyd med autospargeren, men det er ikke en nødvendighet. Men trikset med å ha en slange liggende oppå mesken er fint for å unngå så mye spruting.
 
Du bruker pumpa under kjøling også njet?

Vil den ikke bli full av humle under whorlpoolen?
Behov for å rense pumpa imellom operasjoner?

mvh
Tormod
 
Tormod G skrev:
Du bruker pumpa under kjøling også njet?

Vil den ikke bli full av humle under whorlpoolen?
Behov for å rense pumpa imellom operasjoner?

mvh
Tormod

Ingen problemer med humle i pumpa. Vil selvsagt ikke bruke blomst, men med pellets er det null problem.

Renser pumpa mellom hver brygging, ikke underveis i bryggingen.
 
Jeg bruker samme oppsett, men da med Iwaki MD-20 pumpe. Denne klarte fint 450 g pellets i siste brygg.  :skitbra:
 
Hei

Takk for svar.
Du bruker altså aldri blomst i kjelen? Kun i Hop rocket?

Og rengjøring av Pumpe etter whirlpool/brygging, skylling kun eller noe mer elaborert?

Blichman og induksjon. Bruker gass på kok og induksjon på mesk idag. Drømmer om en Blichman meskekjel. Hvor mye dårligere funker den på Induksjon enn en vanlig tykkbunnet kjele? Har 3,5 KW plata til Bryggselv.

mvh
Tormod
 
Jeg bruker en boilermaker 15 gallon på den induksjonsplata. Det tar litt tid å varme meskevann, men til meskestegene fungerer den ypperlig. Jeg tror dog ikke at jeg hadde fått til å koke på den. Jeg brygger ute og om vinteren greier jeg akkurat å koke i en isolert, tykkbunnet 50L kjele.

Nå har jeg bestilt stooor gassbrenner for vannvarming og koking. Så nå vil induksjonsplata kun brukes i meskestegene.
 
Tormod G skrev:
Hei

Takk for svar.
Du bruker altså aldri blomst i kjelen? Kun i Hop rocket?

Og rengjøring av Pumpe etter whirlpool/brygging, skylling kun eller noe mer elaborert?

Blichman og induksjon. Bruker gass på kok og induksjon på mesk idag. Drømmer om en Blichman meskekjel. Hvor mye dårligere funker den på Induksjon enn en vanlig tykkbunnet kjele? Har 3,5 kW plata til Bryggselv.

mvh
Tormod

Jeg bruker sjelden blomst i gryta, ja. Hvis jeg mot formodning skulle finne på å gjøre det, putter jeg det i pose. I Hop Rocketen bruker jeg dog selvsagt blomst.

Blichmannen fungerer dårligere på induksjon, men det går helt fint. CASO-plata er god, men om du skal pid-regulere mesketempen er ikke induksjon veien å gå.
 
Bernts skrev:
Jeg bruker samme oppsett, men da med Iwaki MD-20 pumpe. Denne klarte fint 450 g pellets i siste brygg.  :skitbra:

Hvor stor var denne batchen med 450g pellets?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Gahr skrev:
Tormod G skrev:
Hei

Takk for svar.
Du bruker altså aldri blomst i kjelen? Kun i Hop rocket?

Og rengjøring av Pumpe etter whirlpool/brygging, skylling kun eller noe mer elaborert?

Blichman og induksjon. Bruker gass på kok og induksjon på mesk idag. Drømmer om en Blichman meskekjel. Hvor mye dårligere funker den på Induksjon enn en vanlig tykkbunnet kjele? Har 3,5 kW plata til Bryggselv.

mvh
Tormod

Jeg bruker sjelden blomst i gryta, ja. Hvis jeg mot formodning skulle finne på å gjøre det, putter jeg det i pose. I Hop Rocketen bruker jeg dog selvsagt blomst.

Blichmannen fungerer dårligere på induksjon, men det går helt fint.
 
Sitat....CASO-plata er god, men om du skal pid-regulere mesketempen er ikke induksjon veien å gå....
Hvorfor ikke?

Hvordan vil gass funke på mesk. Enkelt å varme, men for direkte varme? Og umulig å Styre?

Mulig jeg ødelegger tråden din. Si fra så flytter jeg meg ut i " generelt" land:)
 
Induksjonsplata må slås på igjen manuelt hver gang strømmen kuttes, derfor er det ikke praktisk med pid.

BoilerMakeren er utviklet med tanke på bruk på gass, så det vil fungere bra.
 
Tilbake
Topp