Andrimne Bryggeri

Gahr skrev:
Induksjonsplata må slås på igjen manuelt hver gang strømmen kuttes, derfor er det ikke praktisk med pid.

BoilerMakeren er utviklet med tanke på bruk på gass, så det vil fungere bra.

Ja - men umulig med pid løsninger osv?
Da blir det å sitte ved siden av .....

Ang. tid du bruker fra whirlpool til plask. Vil ikke den lage tiden påvirke humleprofilen i ølet? Altså at all tid etter kokeslutt med varm vørter dreper aroma i humla?

T
 
Tormod G skrev:
Gahr skrev:
Induksjonsplata må slås på igjen manuelt hver gang strømmen kuttes, derfor er det ikke praktisk med pid.

BoilerMakeren er utviklet med tanke på bruk på gass, så det blr fungere

Ja - men umulig med pid løsninger osv?
Da blir det å sitte ved siden av .....

Ang. tid du bruker fra whirlpool til plask. Vil ikke den lage tiden påvirke humleprofilen i ølet? Altså at all tid etter kokeslutt med varm vørter dreper aroma i humla?

T

Jeg bruker kort tid på kjøling, ca. 10-15 min. på å kjøle fra kok til 15 °C. Lar bunnfallet stå å synke først etter nedkjøling. Men, jo, lang tid mellom kok og nedkjøling vil påvirke humleprofilen og gi mer bitterhet og mindre aroma.
 
Ok

Motstrømskjølerens fordeler der altså.

Hva anbefaler du oss Platekjøler dudes da?
Herlig i bruk.
Men litt kinkig med humla... Vil jo gjerne whirlpoole og la trub sette seg.

mvh
tormod
 
Tormod G skrev:
Ok

Motstrømskjølerens fordeler der altså.

Hva anbefaler du oss Platekjøler dudes da?
Herlig i bruk.
Men litt kinkig med humla... Vil jo gjerne whirlpoole og la trub sette seg.

mvh
tormod

Morstrømskjøler og platekjøler er i bunn og grunn samme prinsipp, antar du egentlig har en nedsenkbar kobberkveil i tankene? Jeg bruker en slik kjøler:

u8e4e6y3.jpg


Jeg sirkulerer vørteren gjennom denne og inn igjen i kokekaret. Slik får jeg kjøling på hele volumet samtidig, og slipper at store deler av vørteren blir liggende varm i gryta. Og jeg får whirlpoolet samtidig.
 
Gahr skrev:
Jeg sirkulerer vørteren gjennom denne og inn igjen i kokekaret. Slik får jeg kjøling på hele volumet samtidig, og slipper at store deler av vørteren blir liggende varm i gryta. Og jeg får whirlpoolet samtidig.

Vi har samme kjøler.

Har du tenkt på at kjølingen sannsynligvis tar lengre tid på denne måten? Uten at jeg noen fysiker så tror jeg det er slik at kjøleeffekten er større når gloheit vørter møter iskaldt vann enn når lunken vørter møter iskaldt vann.

Dersom du kjører vørteren rett i gjæringsdunken vil altså vørteren hele tiden være gloheit og varmeutvekslingen høy, mens når du kjører det tilbake i kokekaret vil temperaturen på hele volumet synke og du kjøler den samme vørteren om og om igjen, med lavere og lavere varmeutveksling. Trur eg.

Vi forsøkte denne metoden og opplevde at kjølingen gikk senere og senere jo lavere temperaturen ble og har gått over til kjøle på vei ned i gjæringsdunken.
 
Joda, ved å tappe rett i bøtta vil vørteren kjøles på den tiden det tar å tappe ølet, men poenget er at med resirkuleringen vil hele volumet kjapt kjøles ned så langt at tap av humlearoma og økt uttrekk av bitterhet ikke er et problem lenger. I tillegg vil man ved å tappe gjennom kjøleren og rett i bøtta få med alt cold break-materialet i gjæringsdunken. Hvis man resirk-kjøler vil det være mye enklere å unngå dette.

Uansett: Det er snakk om så små volumer her at ting går kjapt, okke som. Den viktigste grunnen til at jeg byttet ut dyppkjøleren med en motstrømskjøler er at jeg ville "rydde opp" i bryggeriet.
 
Hei

Vurderer ett tilsvarende oppsett. Jeg har imidlertid ett spørsmål; Hvor store kjeler bruker du, og hva er maks og min størrelse på brygget det er naturlig å sette? Jeg brygger dels alene (typisk 20 liter) og dels sammen med to andre (ønsker da 40 liter+). Er imidlertid usikker på om dette er mulig på en 50 liter kjele satt opp i samme system som ditt.

/M
 
Jeg brygger alltid 22,5 liter per batch. Oppsettet er som følger:

HLT: 8 gallons (30,5 liter), kjøpt fra MoreBeer.
Meskekar: 10 gallons (38 liter) Blichmann Boilermaker.
Kokekar: 36 liter, fra Brouwland

Lager alltid samme batchstørrelse fordi det er enkelt og fordi mengden passer utstyret. Jeg kan lage øl med OG over 1100. Har ikke brygget med noe særlig mindre enn 3-3,5 kg malt, men det går sikkert fint med litt mindre også.
 
Bernts skrev:
De så flotte ut de to der...... Munich Helles??


Da burde du være klar for noen pilotbrygg.

Haha, flaskene? Ja, de er vel dine, tror jeg.:)

Gjæringskaret er kjøpt med tanke på pilotbrygg, ja.
 
EspenL skrev:
Nais! :)

(Kjøpemønsteret ditt minner meg om meg selv den tiden jeg tjente gode penger på foto. ;) )

Nå har jeg strengt tatt ikke betalt for tanken selv. Det står min kommende arbeidsgiver for.:)
 
EspenL skrev:
Nais! :)

(Kjøpemønsteret ditt minner meg om meg selv den tiden jeg tjente gode penger på foto. ;) )

Kjøpte du koniske gjæringstanker når du tjente penger på foto :p

Blir bra å bruke dry tap
 
Odland skrev:
EspenL skrev:
Nais! :)

(Kjøpemønsteret ditt minner meg om meg selv den tiden jeg tjente gode penger på foto. ;) )

Kjøpte du koniske gjæringstanker når du tjente penger på foto :p

Blir bra å bruke dry tap

Fotografiske ekvivalenter :)

Finner lite info om dry tap. Hvordan virker den?
 
Tilbake
Topp