Andrimne Bryggeri

Tollefsen skrev:
Gahr skrev:
Jeg slår den av og på on demand. Pumpen liker tydeligvis ikke Autospargeren, så jeg bruker ikke egentlig den for øyeblikket. Setter den på full åpning. Ved neste brygg skal jeg imidlertid bruke gravity feed på skyllingen, for å teste dette.

2. Den March-pumpa jeg har, den kom med ventiler ferdig montert. Det er en egen ventil for priming (Hva kalles priming på norsk?) av pumpa. Denne primeventilen sitter på inn-siden av pumpa. For meg virker det mer logisk å ha den på trykk-siden slik at væske og luft kommer gjennom pumpa og luft kommer ut gjennom primeventilen når jeg åpner denne. Har MoreBeer bare feilmontert denne eller tenker jeg feil? :jaha:

Priming kalles lufting (utlufting altså :) )
Lufting skal alltid gjerast på sugeside av pumpa, eller på sjølve pumpehuset, så da stemmer nok slik du fekk pumpa tilsendt.

Gahr skrev:
Utrolig smooth bryggedag med det nye stashet. Pid-en funket nydelig, gravity-feed med autospargeren gjorde at jeg ikke trengte sjekke flow fra HLT en eneste gang under skyllingen, og i tillegg traff jeg OG spot on.:)

Hei
Veldig artig og inspirerande tråd ditta!  :skitbra:
Men gjekk du vekk i fra å bruke den nye pumpa di fra HLT til autospargaren?

Huus skrev:
Gahr skrev:
Utrolig smooth bryggedag med det nye stashet. Pid-en funket nydelig, gravity-feed med autospargeren gjorde at jeg ikke trengte sjekke flow fra HLT en eneste gang under skyllingen, og i tillegg traff jeg OG spot on.:)

Hei
Veldig artig og inspirerande tråd ditta!  :skitbra:

Ja. De første par gangene jeg brukte den med autospargeren gikk det relativt greit, men etterhvert begynte den å nekte å flytte vann mens den var koblet til spargesystemet. Den pumpet bra uten autospargeren, men ikke ellers.  Med gravity feed har jeg ikke trengt å følge med på skyllingen i det hele tatt, og har fått perfekt flow og jevn skylling hele veien.

Aleksander87 skrev:
Gahr: Jeg ser du har snudd pumpehuset på Marchen i forhold til hvordan den er levert. Noen spesiell grunn for dette?

For å gjøre det litt lettere å få ut eventuelle luftbobler av pumpehuset. Ikke at jeg hadde så store problemer før jeg gjorde det, men dog. Og slik systemet er nå gjør det også tilkoblingen av slanger litt enklere.

Gahr skrev:
Huus skrev:
Gahr skrev:

Hei
Veldig artig og inspirerande tråd ditta!   :skitbra:

Ja. De første par gangene jeg brukte den med autospargeren gikk det relativt greit, men etterhvert begynte den å nekte å flytte vann mens den var koblet til spargesystemet. Den pumpet bra uten autospargeren, men ikke ellers.  Med gravity feed har jeg ikke trengt å følge med på skyllingen i det hele tatt, og har fått perfekt flow og jevn skylling hele veien.

Allright. Eg fekk nett denne autospargaren i posten, ser fram til å montera og teste ut med gravity feed ved neste bryggedag! Vurderte pumpe fra HLT eg og, men fungerer da lika bra med gravity feed som hos deg ser eg ikkje vitsen i da.

Gahr skrev:
Autotuning i gang på pid-en. Takk til Bernts for hjelp med oppsett.:)

uzunu4ej.jpg

Det nye pumpestativet fra MoreBeer gjør at Marchen bråker mindre også. Good times!

Hvor sunt er det å ha en grenutak under utstyr, hvor det er en hvis risiko til søl?

Det er nok ikke sunt i det hele tatt. Pleier å være mer forsiktig til vanlig. Litt tilfeldig at det ble liggende slik.

Legger ved noen bilder fra lørdagens testbrygg av 7 Fjell Pale Ale. Nesten synd å go pro når hjemmebryggeriet fungerer så smertefritt som det gjør for øyeblikket...

Pid-en holder tempen stabil, BoilerMakeren gir klar vørter og whirlpoolen samler humlen nydelig i midten. Happy days!

Vedlegg

• mesk med pid.jpg
    mesk med pid.jpg
    627,4 KB · Sett: 1.206
  • pid.jpg
    pid.jpg
    543 KB · Sett: 1.195
  • trub cone.jpg
    trub cone.jpg
    740,5 KB · Sett: 1.196
Det varierer litt, men som oftest ca. 45 minutter. Om ikke annet så fordi jeg da får tid til å rydde opp det meste i bryggeriet. Tipper det hadde vært nok med en god del kortere tid.

Muligens litt off-topic men jeg ser at folk som deg Gahr ofte henviser til BoilerMakeren deres som de forståelig nok er veldig glad i, og at den gir klar vørter. Er det ikke bare en gryte eller er det noe jeg ikke får med meg?

Edit: "Folk som deg" høres jo ut som jeg mener du er en BoilerMaker-pamp elns. Skrev først folk, så mente jeg vel å skrive folk, som f.eks deg nå i posten ovenfor :)

Noe med boilermakeren er silbunnen som er ganske annerledes enn en standard silbunn. Her er det ikke vanlige hull i bunnen, men rundinger hevet opp og gir horisontale hull. Jalla forklart, men ser du sammen med bildet så blir det klart.

Dette gir en meget god filtrering av vørteren gjennom maltsengen og silbunnen.

Vedlegg

• BoilerMaker_silbunn.jpg
    BoilerMaker_silbunn.jpg
    37,3 KB · Sett: 1.033
Aha! Så om jeg får tak i en slik silbunn og får den kappet til å passe min 20L speidel så vil jeg kanskje få klarere vørter? :) HAr engetlig ikke problemer med vørteren før humle kommer i. Veldig klar og fin frem til kok.. Men dette spørmålet skal jeg plage en annen tråd med :)

Odland skrev:
Noe med boilermakeren er silbunnen som er ganske annerledes enn en standard silbunn. Her er det ikke vanlige hull i bunnen, men rundinger hevet opp og gir horisontale hull. Jalla forklart, men ser du sammen med bildet så blir det klart.

Dette gir en meget god filtrering av vørteren gjennom maltsengen og silbunnen.

Funker fantastisk. Fantastisk klar vørter på min amber jeg brygger nå

Så lenge ein sirkulerar kontinuerleg blir vørteren klar. Uansett silbotn. Det er først og fremst maltpluggen som filtrerar ut finstoffet og ikkje silbotnen i seg sjølv. Tvilar sterkt på at ein Blichmann-silbotn vil gjere noko stor forskjell i ein speidel, der grumset vel kjem først når ein løftar ut maltrøyret?
Men at det er ein god silbotn er det ingen tvil om.

True. Men jeg hadde krystallklar vørter når jeg kun vorlaufet manuelt med litermål. Tok veldig kort tid.

Gahr, det bildet av trub con'en var fantastisk! Hvordan får du det sånn? Har du whirlpool gående mens du tapper?
Jeg lager en kraftig whirlpool med sleiva etter avkjøling (sleiva kokes de siste 5), tar ut sleiva, legger på lokk og venter i 45 min. Når jeg så tapper av er det helt klar vørter inntil jeg nærmer meg slutten, da ligger det en haug med 'skydotter' i vørteren som har en tendens til å ville bli med over i gjæringskaret. Har hittil løst det med å skrote de siste 3-4 literne.

Dag skrev:
Gahr, det bildet av trub con'en var fantastisk! Hvordan får du det sånn? Har du whirlpool gående mens du tapper?
Jeg lager en kraftig whirlpool med sleiva etter avkjøling (sleiva kokes de siste 5), tar ut sleiva, legger på lokk og venter i 45 min. Når jeg så tapper av er det helt klar vørter inntil jeg nærmer meg slutten, da ligger det en haug med 'skydotter' i vørteren som har en tendens til å ville bli med over i gjæringskaret. Har hittil løst det med å skrote de siste 3-4 literne.

Jeg lar også vørteren hvile i ca. 45 minutter, og "skydottene" du sikter til er det etter min erfaring ikke mulig å få samlet særlig pent i midten. Men humlen samler seg fint hvis man har en jevn whirlpool. Jeg lar også litt vørter ligge igjen i gryta, men det er ikke spesielt problematisk om litt av varm/kaldtrubet også blir med i gjæringskaret.

Gahr skrev:
Legger ved noen bilder fra lørdagens testbrygg av 7 Fjell Pale Ale. Nesten synd å go pro når hjemmebryggeriet fungerer så smertefritt som det gjør for øyeblikket...

Pid-en holder tempen stabil, BoilerMakeren gir klar vørter og whirlpoolen samler humlen nydelig i midten. Happy days!

Jeg er litt nysgjerrig på det øverste bildet i denne posten. Hva er det som skjer her?

Hva er hva? HLT stående på krakken? I hvilken av disse kjelene mesker du? Den i midten? Men ser ut til at det står vørter i slangen fra øverste karet til karet i midten, den slangen som har inngangsventilen lukket. Er du igang med whirpool på dette bildet?

Tilbake
Topp