Andrimne Bryggeri

Bjarte H skrev:
Jeg angrer ikke på at jeg byttet ut Speidelen med 3 kjeler, selv om de kostet en speidel eller to eller tre :)

Jeg gikk motsatt vei og byttet ut 3 gryter med pumper og styr i en Speidel og har ikke angret på det. Prisen var omtrent den samme.

Jeg var litt skeptisk til begrensningene mht maltmengde på Speidel. Erfaringen viser at det ikke er et stort problem. Det løses enkelt med spraymalt, dobbeltmesking eller lang koketid.

Det kommer alt an på hva som betyr noe for deg. For meg var det viktigere at selve bryggingen foregikk automatisk og var enklere.

Edit: Bryggeriet er tross alt noe av det som har minst betydning for det endelige resultatet.

Med et kjeleoppsett som jeg har så går ting egentlig relativt automatisk. Jeg putter inn temperaturverdier på pid-en underveis, det slipper man selvsagt med Speidel, men det tar jo ikke akkurat tid... Skylling går helt uten at jeg trenger å bry meg, siden jeg bruker Autosparge. Selvsagt kan man bruke spraymalt eller dobbeltmeske, men det er akkurat det jeg vil unngå. Det finnes imidlertid svært mange veier til Rom, og man kan selvsagt lage strålende øl på Speidel.

Gahr skrev:
Med et kjeleoppsett som jeg har så går ting egentlig relativt automatisk. Jeg putter inn temperaturverdier på pid-en underveis, det slipper man selvsagt med Speidel, men det tar jo ikke akkurat tid... Skylling går helt uten at jeg trenger å bry meg, siden jeg bruker Autosparge. Selvsagt kan man bruke spraymalt eller dobbeltmeske, men det er akkurat det jeg vil unngå. Det finnes imidlertid svært mange veier til Rom, og man kan selvsagt lage strålende øl på Speidel.

Tror vi alle er enige. Valget av utstyr komme an på personlige preferanser.

Jeg kan gjerne legge til at i mitt oppsett med 3 gryter hadde jeg ikke system for styring av mesketemperatur. Hadde autosparge, men slet med pumpe som ikke alltid ville lystre mine ordre. Det er en stor fordel med interesse for å bygge egne systemer om en velger denne løsningen.

3 (eller fleire) kjelars løysing har også den fordelen at ein kan kjøra fleire operasjonar parallelt.  Eg plar ofte bryggja 2 øl i slengen - det aukar ikkje tidsbruken  så mykje - berre ekstra koketid for øl nr 2.  Eller eg meskar større volum (eg greier vel 10-11 kg malt eller kanskje 12 i 36 liters kjele) og deler det i eit lettare øl og eit "vanleg" øl og så kokar 2 øl i parallel - det funka godt sist eg bryggja.

Men ein kan sjølvsagt også ha fleire Speidlar. 

Ok, ser fordelene med oppsett med kjeler, men for min del har det ikke god nok WAF (Wife Acceptance Factor).

Til gjæring:
Dubbel
Westvleteren 12 klone
Mandarina Imperial IPA

Flaske:
Tripel
Ayinger Celebrator Doppelbock klone
Pilsner Urquell klone

Hehe. Nei, der går nok grensen. Men hun ser jo jeg bruker mye tid på ølet, da... Men nå har det tross alt også blitt levebrødet mitt, så da har jeg en god unnskyldning uansett.:)

Så var neste forsyning med gjæringstanker ferdig produsert. Seks stk. 5000-litere. Sendes om kort tid, og forventet ankomst er rundt midten/slutten av april. Selve bryggverket, kjøleutstyr og de to første gjæringstankene ankommer Bergen 15. mars, så nå nærmer det seg!

y4e8a8eg.jpg

5ajurynu.jpg

Bling bling bling! Nice!

Edit: hva er forresten de tre åpne tri clover-koblingene som står på linje vertikalt til? 3 stk temp?

Hehe, blir nice, ja. I aloe fall når plasten fjernes! Nå må bare håndverkerne gjøre ferdig jobben i lokalene, så er vi klare til innflytting.

1795738_530075190443178_1051088532_n.jpg

Bildet viser hvor sluket foran bryggverket skal være. Selve bryggverket blir stående til høyre for sluket. Innenfor døra i bakgrunnen blir det tapperi. Bil fint å ha tapperiet i et eget rom, med tanke på støy! Gjæringstanker kommer til venstre, utenfor bildet.

Gahr skrev:
Så var neste forsyning med gjæringstanker ferdig produsert. Seks stk. 5000-litere. Sendes om kort tid, og forventet ankomst er rundt midten/slutten av april. Selve bryggverket, kjøleutstyr og de to første gjæringstankene ankommer Bergen 15. mars, så nå nærmer det seg!

y4e8a8eg.jpg

5ajurynu.jpg

Ser ut som noe du kan nå marianergropen med! Tøffe greier.

Nå er det bare for Gahr å ta dem med på bussen opp til bryggeriet. Klarer du to om gangen? Ellers blir det fort mange turer. Husk månedskortet.

Hahahaha! Månedskortet mitt er utgått...

On a serious note: Bryggverket er ankommet Bergen, men entreprenøren er forsinket med å ferdigstille lokalene, så det drøyer litt ned innflytting. Men det går fremover!

Jeg ble frastjålet en sykkel når jeg bodde der. Du kan se om du finner den så skal du få den. Hett tips - Nygårdsparken.

Hahahaha, ellers takk. Jeg har sykkel. Får kjøpe en pakkebærer og sette bryggeriet på den. Får bare beregne et par-tre turer...

Gahr skrev:
Hahahaha, ellers takk. Jeg har sykkel. Får kjøpe en pakkebærer og sette bryggeriet på den. Får bare beregne et par-tre turer...
Ut på tour, aldri sour

Vedlegg

• images.jpg
    images.jpg
    11,6 KB · Sett: 1.213
Tilbake
Topp