Aromahumle @ 5 i pils

Finn Berger

Moderator
Jeg har veksla litt mellom dip-hopping og aromahumling de siste minuttene i pilsbrygga mine i høst. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hva som er best - begge funker, synes jeg. Men det er jo mindre styr med gamlemåten, så jeg har prøvd å få mest mulig ut av den.

Jeg har brukt å legge inn et lite wp-steg - 5-10 minutter ved 80 grader - når jeg bruker 5-minutterstilsetninga. (Jeg tilsetter altså ikke noe nytt, jeg bare tar en pause i nedkjølinga.) I dag la jeg - spontant; fikke et innfall - inn et lite ekstramoment: Jeg satte ned varmen etter å ha tilsatt 5-minuttershumla sånn at et ikke blei bevegesle i overflaten. Temperaturen blir (nesten) den samme, men tanken er at det blir mindre fordamping av flyktige aromaoljer.

Nå koker jeg uansett med lav intensitet, jeg lar det bare "simmer", som det heter på engelsk. Ingen "rolling boil", altså. Men her gikk jeg enda lenger ned de siste 5 minuttene.

Å få humlearoma i pilsen er noe jeg har slitt med, men jeg synes kanskje det har blitt litt bedre i høst. Og alle monner drar, så kanskje dette drar litt, også:)?

Det å få god nok aroma i tysk pils er og blir det "final frontier", slik jeg ser det. :)
Der satte du de helt rette orda på det!

Jeg skjønner ikke helt at det kan være et sånt voldsomt fokus på humlearoma i amerikanske øl samtidig som det er mer eller mindre helt fraværende når det gjelder tyske øl.

Men akkurat nå er det fokus på det amerikanske valget mer enn på humlene:)!

Sist redigert:
Tilbake
Topp