Hva er det du insinuerer!?Tror ikke det betegner preferansene eller bosted (utenom 1 på øvre Grünerløkka) til sittende styre.
Sist redigert:
Hva er det du insinuerer!?Tror ikke det betegner preferansene eller bosted (utenom 1 på øvre Grünerløkka) til sittende styre.
Det er neppe aktuelt å slå sammen fylkeslagene nå, men det kan være aktuelt fra 1. januar 2025, for eksempel. Hvis begge fylkeslagene ønsker sammenslåing så er det jo naturlig at de samarbeider tett det neste året.Jeg tenker litt mens jeg skriver... noe som ofte går helt feil, men ...
Hva om man ser for seg et sammenslåings-løp hvor man i ett eller to år slår sammen styrene, og kjører felles økonomistyring / årsmøte, men at man ikke gjør store grep i de underliggende økonomi- og medlemssystemene?
Det vil kreve litt arbeid å slå disse sammen, og det vil trolig skape mer arbeid å skille dem fra hverandre rent organisatorisk dersom motivasjon for to styrer skulle oppstå. Det er ofte mye man ikke har tenkt på i slike tilfeller. Ta for eksempel det kommende landsmøtet. Mandatfordelingen vil bli påvirket av en sammenslåing. Per i dag har både Akershus og Oslo 4 mandater hver. Ved en sammenslåing, vil totalt antall delegater bli redusert fra 34 til 32. Det sammenslåtte fylkesstyre vil ikke få 8, men 7 delegater, noe som er helt ok.
Plutselig heller jeg mot å støtte en sammenslåing.Hordaland vil imidlertid også miste et mandat... noe som kanskje ikke er helt tilsiktet
Jeg tror den største forskjellen ville være at medlemmene i dagens Akershus ville få tilbud om flere aktiviteter. Selv om Oslos aktiviteter er åpne for alle, får ikke medlemmer utenfor Oslo like mye informasjon på epost om disse aktivitetene.Plutselig heller jeg mot å støtte en sammenslåing.
Neida, det var en spøk, jeg har ikke noe ønske om å svekke Hordaland. Og det kan godt hende det vil være gunstig å slå sammen styrene, men jeg er usikker på om det vil svekke eller styrke tilbudet i de to fylkene, alt som skjer i Oslo er jo uansett åpent for alle, noe jeg liker veldig godt. Om et sammenslått styre fortsatt i stor grad vil bestå av oslofolk som plutselig må begynne å tenke på å få til noe for bryggere i Vestby... Vil det være en bedre situasjon enn dagens? Jeg er ikke overbevist.
Akkurat dét kunne man jo løst uten at oslostyret fikk ansvar for å opprettholde aktivitet i Akershus, for det er litt sånn det høres ut for meg, at et fungerende oslostyre skal få ansvaret for et ikke-fungerende Akershus.Jeg tror den største forskjellen ville være at medlemmene i dagens Akershus ville få tilbud om flere aktiviteter. Selv om Oslos aktiviteter er åpne for alle, får ikke medlemmer utenfor Oslo like mye informasjon på epost om disse aktivitetene.
Ingenting. Bosted er et faktum.Hva er det du insinuerer!?
Inntil 3 laug i Akershus vil være gunstig uansett tror jeg. Vest, Romerike og Follo. Men som @Tor. skriver, så vil det være lettere med et godt fungerende fylkeslag.Det naturlige er vel å opprette bryggerlaug i områdene som er aktuelle. Lauget kan søke fylket om midler til aktiviteter.
Dette kan gi grunnlag for spisset lokal aktivitet, samt at man også kan delta i mer sentrale aktiviteter i fylket.
1. Hvorfor blir det færre delegater med sammenslåing?Jeg tenker litt mens jeg skriver... noe som ofte går helt feil, men ...
Hva om man ser for seg et sammenslåings-løp hvor man i ett eller to år slår sammen styrene, og kjører felles økonomistyring / årsmøte, men at man ikke gjør store grep i de underliggende økonomi- og medlemssystemene?
Det vil kreve litt arbeid å slå disse sammen, og det vil trolig skape mer arbeid å skille dem fra hverandre rent organisatorisk dersom motivasjon for to styrer skulle oppstå. Det er ofte mye man ikke har tenkt på i slike tilfeller. Ta for eksempel det kommende landsmøtet. Mandatfordelingen vil bli påvirket av en sammenslåing. Per i dag har både Akershus og Oslo 4 mandater hver. Ved en sammenslåing, vil totalt antall delegater bli redusert fra 34 til 32. Det sammenslåtte fylkesstyre vil ikke få 8, men 7 delegater, noe som er helt ok.
Hordaland vil imidlertid også miste et mandat... noe som kanskje ikke er helt tilsiktet
Delegater Delegater sammenslått delt Norbrygg Agder 3 3 Norbrygg Akershus 4 Norbrygg Buskerud 1 1 Norbrygg Finnmark 1 1 Norbrygg Hedmark 1 1 Norbrygg Hordaland 3 4 Norbrygg Møre og Romsdal 2 2 Norbrygg Nordland 1 1 Norbrygg Oppland 1 1 Norbrygg Oslo 7 4 Norbrygg Rogaland 5 5 Norbrygg Sogn og Fjordane 1 1 Norbrygg Telemark 1 1 Norbrygg Troms 1 1 Norbrygg Trøndelag 2 2 Norbrygg Vestfold 1 1 Norbrygg Østfold 1 1 32 34
1 og 3: Anbefaler å lese vedtektene til Norbrygg, der dette er ganske godt beskrevet.1. Hvorfor blir det færre delegater med sammenslåing?
2. Det kan vel motvirkes med vedtektsendring?
3. Og det kan vel nedfelles i statuttene at Oslo&Akershus laget, skal fordele sine mandater proporsjonalt med medlemmer bosatt i de to fylkene slik at ikke Oslo&Akershus laget ikke blir en for dominerende enhet i forhold til resten.
Det er et faktum at det er lenger fra sentrum til periferien enn fra periferien til sentrum.Plutselig heller jeg mot å støtte en sammenslåing.
Neida, det var en spøk, jeg har ikke noe ønske om å svekke Hordaland. Og det kan godt hende det vil være gunstig å slå sammen styrene, men jeg er usikker på om det vil svekke eller styrke tilbudet i de to fylkene, alt som skjer i Oslo er jo uansett åpent for alle, noe jeg liker veldig godt. Om et sammenslått styre fortsatt i stor grad vil bestå av oslofolk som plutselig må begynne å tenke på å få til noe for bryggere i Vestby... Vil det være en bedre situasjon enn dagens? Jeg er ikke overbevist.
2. Ja, siden du fremstiller det som et problem.1 og 3: Anbefaler å lese vedtektene til Norbrygg, der dette er ganske godt beskrevet.
2: Ja, men er det noe poeng?
Med fare for svikt i hoderegningen blir detteNoen har glemt å fjerne admin-tilgangen min i medlemsregisteret, så jeg tok ut litt statistikk. I perioden fra nyttår til kontingentinnkreving er ferdig, så er jo medlemstall litt flytende. Dette er kommunefordeling over de som har fått eller kommer til å få faktura for kontingent i Akershus. Til sammen er det 577 personer.
Hvor langt ut man skal strekke "Oslo" er jo ikke helt lett å svare på.
Tettstedet Oslo strekker seg til kommunene Asker, Bærum, Lillestrøm, Lørenskog, Nittedal, Nordre Follo og Rælingen. Tettstedet dekker jo ikke hele disse kommunene, og dekker for øvrig ikke hele Oslo kommune hellre. Tar vi med alle medlemmene i disse kommuene, så er det 421 medlemmer i Akershus som bor i tettstedet Oslo og 156 som ikke gjør det. I noen kommuner (særlig Lillestrøm, Nordre Follo, Rælingen og Asker) er store deler av kommunen utenfor tettstedet Oslo. Til sammen er det 154 medlemmer i disse kommune, så om vi utelater f.eks. 50 av dem, så er det 370 Akershus-medlemmer som bor i tettstedet Oslo og 206 som ikke gjør det.
Så kort oppsummert bor over halvparten av Akershus-medlemmene i "Oslo".
Fysisk avstand er jo kanskje ikke så avgjørende her, men nesten hele Akershus kan jo nås med kollektivtransport fra Oslo på en lørdag kveld og man er hjemme i løpet av en times tid. Det er noen unntak, men et medlem i Namsos som får invitasjon til en medlemskveld i Trondheim vil nok uansett fnyse av problemstillinga.
Kommune Antall Asker 91Aurskog-Høland 9Bærum 122Eidsvoll 19Enebakk 5Frogn 13Gjerdrum 5Hurdal 2Lillestrøm 82Lunner 6Lørenskog 29Nannestad 10Nes i Akershus 12Nesodden 14Nittedal 25Nordre Follo 53Rælingen 19Ullensaker 31Vestby 17Ås 13
Vedtektene kan selvsagt endres, men ikke av årsmøtene i Oslo og Akershus, så ved en eventuell sammenslåing gjør man nok lurt i å ta utgangspunkt i eksisterende vedtekter, dersom man tenker at delegatfordeling til landsmøtet er av betydning.2. Ja, siden du fremstiller det som et problem.
Vedtekter er ikke hugget i stein. De kan endres når medlemmene mener det er fornuftig for å tilpasse foreningen slik de ønsker den skal være.
Å ta fra Hordaland mandater er selvsagt ikke tilsiktet og ingen et tjent med det. Ei heller er det gunstig å svekke Oslo og Akershus. Men alle, også landet forøvrig, vil være tjent med at både Oslo og Akershus fungerer godt og blomstrer. Da kan vedtektsendring fornuftig.
Hele grunnen for å ha vedtekter er å hindre kortsiktige beslutninger. Vi tar konsekvensen av vedtektene i stedet for å endre dem etter vinden.2. Ja, siden du fremstiller det som et problem.
Vedtekter er ikke hugget i stein. De kan endres når medlemmene mener det er fornuftig for å tilpasse foreningen slik de ønsker den skal være.
Å ta fra Hordaland mandater er selvsagt ikke tilsiktet og ingen et tjent med det. Ei heller er det gunstig å svekke Oslo og Akershus. Men alle, også landet forøvrig, vil være tjent med at både Oslo og Akershus fungerer godt og blomstrer. Da kan vedtektsendring fornuftig.
Hvis vi skal ta oss bryet med å skjele til visse politiske prosesser med samme tematikk senere år, så er det liten tvil om at en forsiktig tilnærming er hensiktsmessig. All in og full revers er tidkrevende og kostbart.(....)
Så kanskje to samkjørte fylker er en fin test før en eventuell sammenslåing?