Finn Berger
Moderator
Rediger
Men vi kommer jo egentlig ingen vei så lenge vi ikke har bedre grunnlag å diskutere på. Vi kan begge fortsette å gjenta argumentene våre, men det er ikke særlig tilfredsstillende. Og det er ille, for poenget med å diskutere her på forumet må jo være å hjelpe hverandre til å finne ut av ting som vi som bryggere har interesse og nytte av å finne ut av.
Dette er grunnen til at jeg ønsker meg at folk med solid innsikt i de ulike vitenskapene og i brygging skulle være på banen. Det du presenterer her, er jo - med all respekt - bare "common sense-fysikk". Og jeg kan jo heller ikke slå i bordet med noen avgjørende vitenskapelige bevis, bare forsøkene til Troester, samt John Palmer, og det at jeg ikke kan huske å ha sett at det har blitt satt spørsmålstegn ved at det faktisk tilføres oksygen - i alle fall ikke av kvalifiserte folk. Og så har jeg mitt eget hjemmesnekra resonnement om at vi kan få en vekst som jeg ikke kan skjønne ville vært mulig uten at det kommer til oksygen - basert på andre ting jeg mener meg å "vite". Jeg kjenner meg nokså sikker på at det kommer til oksygen, men det var nok drøyt av meg å si at jeg veit. (Jeg var ikke så opptatt av akkurat det; poenget mitt var at det var andre ting jeg var usikker på rundt tilførselen av oksygen. Og så brukte jeg ei formulering jeg sant å si ikke har dekning for.)Du kan jo se for deg at du prøver å stoppe en lekk gassleding ved å blåse på den, det funker ikke
før ledningen er tom for gass
Fordi trykket utover er større en trykket innover
Men vi kommer jo egentlig ingen vei så lenge vi ikke har bedre grunnlag å diskutere på. Vi kan begge fortsette å gjenta argumentene våre, men det er ikke særlig tilfredsstillende. Og det er ille, for poenget med å diskutere her på forumet må jo være å hjelpe hverandre til å finne ut av ting som vi som bryggere har interesse og nytte av å finne ut av.