Autotuning av Sestos PID

Får slenge på et spørsmål i denne tråden siden den er aktiv. Har en rex-c100 pid, men regner med prinsippene er de samme som Sestos.

Prøve meg på en autotune igår, men den sto bare å fyrte på helt til vannet var nærmere 90 grader før jeg skrudde av, og PV sto forsatt på 30 grader. Nå bruker jeg PT-100 tempføler, uten å ha stillt PID`en inn på denne. Er det her feilen ligger? Det var snakk om i andre tråder at autotune tok seg av den endringen.

Får slenge på et spørsmål i denne tråden siden den er aktiv. Har en rex-c100 pid, men regner med prinsippene er de samme som Sestos.

Prøve meg på en autotune igår, men den sto bare å fyrte på helt til vannet var nærmere 90 grader før jeg skrudde av, og PV sto forsatt på 30 grader. Nå bruker jeg PT-100 tempføler, uten å ha stillt PID`en inn på denne. Er det her feilen ligger? Det var snakk om i andre tråder at autotune tok seg av den endringen.
Autotune vet neppe hva slags temperatursensor du bruker, så dette må du nok velge selv, før autotuningen startes. Det pleier å være ganske innlysende at man har valgt feil type temperatursensor. Hvis PID'en din for eksempel påstår at det er 900 grader i rommet, men det føles noe svalere, har du valgt feil sensortype.

91 grader nå. kan jeg forvente at den begynner å koke for så å gi seg?
Det kan være en løsning å stille ned de ulike koeffisientene før du setter i gang autotuningen. Jeg har en følelse av at regulatoren ikke nullstiller parametrene før den setter i gang tuningen, så hvis noen parametre er veldig "feil", vil systemet ikke rette dette opp før tuningen er over. Hvor lang periodetid (parameter Ctl) har du satt? Prøv å sette den ned før du starter autotuningen neste gang, hvis det ikke fungerer nå.

@Ørnegård
Hva fant du ut om det at PID kjørte temperaturen langt over set temp når du kjørte Autotune? Holder på å kjører Autotune nå med en set temp på 65 grader og nå er den på god tur opp fra 75 grader. Hva kan jeg forvente skal skje her?
Eventuelt om noen andre har svar å bidra med.
Se over instillingene. Lenge siden jeg har tukla ned den, men leser av eget svar i tråden her at

"Feilen i mitt tilfelle var at jeg hadde vært inne å tukla med innstillingene før jeg kjørte Autotuning. Jeg hadde satt run-mode til manual. Skulle være satt til automatic. Og da funker ikke Autotuning. "

I tillegg:

Ved førstegangs autotuning holder du
inne AT-knappen i to sekund så starter den autotuning.

Men har du gjort dette en gang så vil den når den er ferdig gå over i pid-modus. For å kjøre ny autotuning må du da holde inne set-knappen i 2 sekunder og bla deg fram til Ctrl og sette denne til 2 (autotune mode). Etter å ha satt Ctrl til 2 må du sikkert holde inne AT-knappen igjen i to sekunder.

Tilbake
Topp