Autotuning av Sestos pid...

Heisann, et lite problem her...

Er det normalt av tempen stiger sakte men sikkert 15+ grader over set tempen mens den autotuner? Og hvor lang tid tar en autotuning normalt sett?
Hva kan evt være feil???
Lost in spaaaace.....
 
protto skrev:
Det kjem an på fleire ting. Korleis er oppsettet ditt?

Takk til begge :)

Hadde ca 55l vann på rundt 65C med min nyeste rims-tubeinvestering. Sestos-pid og probe fra Auber. Den duret raskt forbi 65, etter et par-tre titalls minutter var temp ut på rimsen noen-og-80 grader. Da skrudde jeg av hele greia, siden jeg regnet med at det ikke var riktig...
 
Sensoren plassert på utgangen av rimsrøyret? Og varmeelementer blir faktisk kobla av og på av PID'en? Beklagar dumme spørsmål, ville berre luke ut dei enkle tinga.

Om alt er rett kobla ville eg varma opp til 65-ish manuelt og så starta autotune. Eller er det det du har gjort kansje?
 
protto skrev:
Sensoren plassert på utgangen av rimsrøyret? Og varmeelementer blir faktisk kobla av og på av PID'en? Beklagar dumme spørsmål, ville berre luke ut dei enkle tinga.

Om alt er rett kobla ville eg varma opp til 65-ish manuelt og så starta autotune. Eller er det det du har gjort kanskje?

Korrekt begge deler!  Måler temp på utgangen av tuben og piden styrer varmeelementet.
Det er det jeg gjorde også, ja. Startet autotuningen rett før 65 grader, og så fortsatte den sakte men sikkert å stige. Da det etterhvert målte 83+ grader regnet jeg altså med at noe ikke var som det skulle være, og skrudde av...
 
Kanskje du har en "gammel" autotune i PIDen? Hvis du har avbrutt autotune en gang tror jeg du må inn i setup å sette en verdi for å tvinge igang AT på nytt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sjekk at SSR din funker også. Når de klikker bryter de ikke strømmen, men gir full effekt uavhenig av hva PIDen forteller den.

Et lite tips er å redusere verdiene til autotuningen med 10-15% når den har funnet riktig verdier.

AT tar veldig lang tid med store vannmengder.
 
Alt i piden ser ut til å ha en verdi nå. Jeg skal forsøke å fyre opp igjen til helgen når jeg har tid til å sitte barnevakt for hele kostebinderiet og la det bare gå, så ser vi hvordan hele greia ender opp da...

Takk for innspill so far...


A.
 
Endelig oppdatering: da forsøkte jeg endelig på nytt, denne gang ett varmeelement fattigere og en 5-pack nye SSRer rikere. Funket som en drøm. Target var 65 grader C, målt temp inni kjelen med 50 liter vann var 64,9. Det kan jeg pent leve med. Holdt seg der uten avvik i en drøy time etter autotuningen. Selve autotuningen tok ikke mye mer enn en times tid.

:skitbra:
 
Hvor lang tid tar det å autotune? Slår funksjonen seg av av seg selv, eller slår man den av etter at man føler den treffer temperaturen. Koblet den til BB30 btw. Target temp er satt til 65. Nå vaker den rundt den tempen (64.7-66.2 gr.)
 
Innen jeg var tilbake og sjekket hadde den slått seg av :bank2: Da skal jeg kjøre AT en gang til. Takk for svar!
Gleder meg til å testbrygge en Black IPA/IBA/CDA i morgen :skitbra:
 
Er et eget fag omtrent,  men kort fortalt: PID står for proporsjonal,  integrasjon og derivasjon regulatorer.

Hver av disse har en verdi, og det er den riktige verdien auto tuning prøver å finne.

Du finner igjen disse regulatoren i brukermanualen, og dermed kan du justere verdien på de også.
 
Angående autotuningen, skal selv kjøre igang et oppsett med Sestos PID for kontroll av mesketemperator (indirekte via kobberspiral)... Funker det greit å tune dette med bare vann eller blir oppførselen for ulik mesk? Kan lett sette flowraten til vannet likt det jeg vil ha under ekte mesking og mesketønna er rimelig godt isolert så vann kontra mesk burde vel i teorien oppføre seg rimelig likt fra PIDens perspektiv?
 
janmb skrev:
Angående autotuningen, skal selv kjøre igang et oppsett med Sestos PID for kontroll av mesketemperator (indirekte via kobberspiral)... Funker det greit å tune dette med bare vann eller blir oppførselen for ulik mesk? Kan lett sette flowraten til vannet likt det jeg vil ha under ekte mesking og mesketønna er rimelig godt isolert så vann kontra mesk burde vel i teorien oppføre seg rimelig likt fra PIDens perspektiv?

Dette lurer jeg også på. Når jeg kjører autotune med PIDen min varierer temperaturen med 20(!) grader, så vil jo fungere dårlig å meske under de forholdene.
 
Tilbake
Topp