Avkjøling av vørter

Hvor lang tid er det normalt at nedkjøling av vørter tar? Den har nå gått i snart 1 time, er så vidt det kommer vørter ut av slangen som går ned i GF. Oppskrift: Kok i 90min ved 100 grader celsius. Avkjøl vørteren ned til ca 20 grader, den står nå på 57 grader etter 1 time, er det normalt at dette skal ta så lang tid?

Jeg er helt fersk i gamet og dette er mitt første kok på GF.

På forhånd, tusen takk for alle svar :)
 
Hvor lang tid er det normalt at nedkjøling av vørter tar? Den har nå gått i snart 1 time, er så vidt det kommer vørter ut av slangen som går ned i GF. Oppskrift: Kok i 90min ved 100 grader celsius. Avkjøl vørteren ned til ca 20 grader, den står nå på 57 grader etter 1 time, er det normalt at dette skal ta så lang tid?

Jeg er helt fersk i gamet og dette er mitt første kok på GF.

På forhånd, tusen takk for alle svar :)

Virker som at kanskje filteret er tett.
 
Hmm, er ikke det rart når det er første gang jeg tester den? i såfall går det ann å ordne det nå mens vørteren kjøles eller må jeg bare smøre meg med tålmodighet og vente til den er nede å ca 20 grader og pumpe vørteren over i kar?
 
Hmm, er ikke det rart når det er første gang jeg tester den? i såfall går det ann å ordne det nå mens vørteren kjøles eller må jeg bare smøre meg med tålmodighet og vente til den er nede å ca 20 grader og pumpe vørteren over i kar?
Dette har du vel på en eller annen måte funnet ut av nå, men det skal ikke ta så lang tid. Jeg syns ofte de siste par literne går så sakte som du beskriver, når det mest er humlesaus igjen i gryta, men fram til det går det ganske radig. Jeg ville tenke tett filter eller tett kuleventil.
 
Jeg kjøler i liten eller ingen grad tilbake i GF (etter desinfisering), men avhengig av hopstand. Kjøler du direkte til gjæringskar, tar det normalt ikke mer enn 20-30 min å kjøle ned til rundt 17 grader C. Jeg støtter tett filter, skrap litt på filteret, eller tett kuleventil. Antar du har funnet ut hva årsaken var.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Hvis du lar det renne rett i gjæringskaret fra mostrømskjøleren istedenfor tilbake i GF, så kjøler du lett ned til 20 grader eller lavere. Bare juster vørtermengde/flow til du har riktig temperatur. Pass også på å kjør på nok kaldtvann i kjøleren, men ikke for høyt trykk. Det burde nok ikke ta mer enn rundt 20 minutter å få kjølt ned 25l direkte i gjæringsbøtta.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Og gradene som står på displayet på GF er vel i kokekaret der proben sitter og er varmere enn det som kommer ut av slangen som går i bøtta. Tror nok han hadde 20 grader etter 25 min
 
Ja. Må bruke steril temperaturprobe å måle direkte i bøtta. Jeg bruker Thermapen termometer som måler nøyaktig på et par sekunder.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tusen takk for mange gode svar!
Åpnet kuleventilen og det var grums inne i den fjøra som holder kula på plass. Mulig det var det som gjorde at det rant så sakte gjennom.

Jeg gjorde også feil da jeg ventet på at temperaturen i GF(kokekaret) skulle ned til 20grader.. Det er altså temperaturen på vørteren som kommer ut i gjæringskaret som skal være 20grader.

Jaja, dette var mitt første brygg, får håpe jeg har lært av feilene og at det går bedre neste gang :)

Er det noen som har en fin beskrivelse på hvordan man går frem fra start til slutt med Grainfather på norsk? På youtube foregår alt på engelsk, hverfall av det jeg har funnet.
 
Tusen takk for mange gode svar!
Åpnet kuleventilen og det var grums inne i den fjøra som holder kula på plass. Mulig det var det som gjorde at det rant så sakte gjennom.

Jeg gjorde også feil da jeg ventet på at temperaturen i GF(kokekaret) skulle ned til 20grader.. Det er altså temperaturen på vørteren som kommer ut i gjæringskaret som skal være 20grader.

Jaja, dette var mitt første brygg, får håpe jeg har lært av feilene og at det går bedre neste gang :)

Er det noen som har en fin beskrivelse på hvordan man går frem fra start til slutt med Grainfather på norsk? På youtube foregår alt på engelsk, hverfall av det jeg har funnet.



https://www.youtube.com/channel/UCQ51x7tYdNUAZdYd-jCTyXw <-- Norsk youtube kanal som brygger på Grainfather

Men en som snakker enkelt og forstå engelsk som gir de beste tipsene til Grainfather er David Heath https://www.youtube.com/channel/UCb3HYxTpCaVDeulH1mZGW1Q/videos

Lykke til videre :)
 
Tilbake
Topp