Avtagbare flaskeetiketter

Jeg bruker et fint online program, beerlabelizer.com, for å lage etiketter til ølflaskene mine. Ved å betale litt ekstra, er jeg premium-bruker, og får tilgang til mange fine design jeg kan fylle inn med egne bilder og tekst, og skrive ut etikettene (via Office Publisher) på min fargskriver. Passelige klistrelapper (seks på arket) er lett å få kjøpt, men de vanlige lappene har et sterkt lim som det er et helvete å få av når jeg skal gjenbruke flaskene. For noen år side bestilte jeg (etter råd fra forumet) en pakke med 100 ark (á 6 etiketter) fra USA (onlinelabels.com) med et svakt lim som var lett å få av. Men med frakt og toll ble de fryktelig dyrt, nærmere en tusenlapp, tror jeg. Og nå har jeg brukt opp alle arkene.
Men så slo det meg at så slo det meg at slike navnelapper som vi gjerne får på konferanser (som kan klebes på tøyet og tas lett av igjen uten å sette limmerker) burde også egne seg for mitt bruk. Utfordringen er at de vanlige "navnelappene" er langt mindre (og smalere) enn standard øletiketter (12 pr. A4-ark, tror jeg). Men kanskje finnes de også i et mer egnet format.
Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt slike etikett-ark her i Norge? Jeg spurte på Staples, men de hadde ikke slikt.
 
Herma avtagbare

Ta et søk på google så dukker disse opp i flere størrelser, jeg bruker de og de er lette å få av :) Kjøpte disse på Binders/Staples/Lyreco for en stund siden men ser ut som de ikke har de lenger der.
 
Jeg finner mange som leverer Herma A4 med åtte etiketter 105X74 mm. (som er perfekt størrelse) men de har alle premanent lim, ser det ut til.
 
Mjølk som lim funker fint - men krever at du har laserprinter. De er lette å få av hvis de ikke har sitti på for lenge, men krever litt mer arbeid etter hvert som flaskene blir gamle.

Jeg har lurt på om de kan være kilde til infeksjoner. Mjølka er vel et glimrende vekstmedium for bakterier, og om vi bader flaskene flere sammen for å bløte opp etikettene, lager vi kanskje ei riktig hyggelig bakteriesuppe?

Nåja, jeg er sikkert paranoid. Men den tanken var medvirkende til at jeg har kutta ut etiketter - sjøl om jeg hadde en viss glede av å lage tekst til dem.
 
Har ikke konkret tips om merkelapper, men min erfaring er at svakere lim gir mer rynkete etiketter. Limet klarer ikke så godt å holde etikettene stramme og fine når flaskene blir kalde og fuktige. Det samme gjelder vanlig papir med limstift. Men som flere skriver – et tynt lag med melk fungerer meget bra på flasker. På bokser er det permanent lim som gjelder. De skal jo ansett ikke gjenbrukes.
 
Mjølk som lim funker fint - men krever at du har laserprinter. De er lette å få av hvis de ikke har sitti på for lenge, men krever litt mer arbeid etter hvert som flaskene blir gamle.

Jeg har lurt på om de kan være kilde til infeksjoner. Mjølka er vel et glimrende vekstmedium for bakterier, og om vi bader flaskene flere sammen for å bløte opp etikettene, lager vi kanskje ei riktig hyggelig bakteriesuppe?

Nåja, jeg er sikkert paranoid. Men den tanken var medvirkende til at jeg har kutta ut etiketter - sjøl om jeg hadde en viss glede av å lage tekst til dem.
Jeg gidder ikke sette på etikett på flasker til husbruk. Da holder det med batchnummer på korken. Gibortflasker eller når jeg skal vise hvor utrolig flink jeg synes jeg er får flaskeetikett rett før. (Jeg jobber med å redusere troen på egen flinkhet, men av og til glipper det...).
 
Har ikke konkret tips om merkelapper, men min erfaring er at svakere lim gir mer rynkete etiketter. Limet klarer ikke så godt å holde etikettene stramme og fine når flaskene blir kalde og fuktige. Det samme gjelder vanlig papir med limstift. Men som flere skriver – et tynt lag med melk fungerer meget bra på flasker. På bokser er det permanent lim som gjelder. De skal jo ansett ikke gjenbrukes.
Jeg har dårlig erfaring med å bruke melk. Det ble masse mugg og flaskene så ikke pene ut etter noen måneder.
 
Melk fungerer best på 80gr. papir. Siden lim allerede er oppfunnet, velger jeg i stedet det :)
Jeg bruker utelukkende 100 - 120gr. papir og da fungerer helt vanlig lim-stift på hver loddrette kant strålende. Løsner av seg selv i vann
 
@ToreB. Dette kommer til å bli en shameless selfplug.
Jeg jobber som digitaltrykker, og er ansatt hos www.markmaster.com

Hos Beer Labelizer, så kan du lagre bildene ganske enkelt i høy oppløsning, disse kan du enkelt laste opp i vår online bestillingsportal.
Prismessig, så jobber jeg for at hjemmebryggere hele tiden skal ha en fornuftig pris. Og det beste av alt, du kan bestille helt ned i 1stk. Ingen høyde/bredde begrensninger, så her tilpasser du akkurat som du vil.

Etikettene blir produsert på en profesjonell måte, så det løfter utrykket betraktelig. De er også avtagbare, og tåler vann. Så her er det bare til å fylle en bøtte med is og legge flaskene oppi :)

For mer info: https://www.markmaster.com/no/oletiketter
Rabattkoden, ølbikkja2023 gir deg 10% på øletiketter.
 
Sist redigert:
@ToreB. Dette kommer til å bli en shameless selfplug.
Jeg jobber som digitaltrykker, og er ansatt hos www.markmaster.com

Hos Beer Labelizer, så kan du lagre bildene ganske enkelt i høy oppløsning, disse kan du enkelt laste opp i vår online bestillingsportal.
Prismessig, så jobber jeg for at hjemmebryggere hele tiden skal ha en fornuftig pris, så vi ligger bare litt over "herma" nivå, men kvalitetsmessig mye bedre. Og det beste av alt, du kan bestille helt ned i 1stk. Ingen høyde/bredde begrensninger, så her tilpasser du akkurat som du vil.

Etikettene blir produsert på en profesjonell måte, så det løfter utrykket betraktelig. De er også avtagbare, og tåler vann. Så her er det bare til å fylle en bøtte med is og legge flaskene oppi :)

For mer info: https://www.markmaster.com/no/oletiketter
Rabattkoden, ølbikkja2023 gir deg 10% på øletiketter.
10x prisen er ikke «bare litt over herma nivå»
 
Tilbake
Topp