Barleywine - lagringstid

Børge B

Dommer
Brygget for litt siden en barleywine (som egentlig skulle være en quadrupel), og som jeg fikk flasket nå på søndag (02.01.11).
Da OG ikke ble helt som target, tok jeg i affekt dobbel dose belgian candysugar mot slutten av koken, samt en kilo med farin  ::) ::) ::)
Det betyr at jeg har 25,8% belgian candysuger og 6,2% sukker av totalt fermentables.
Resten av gristen består av 58,2% pilsner, 4,3% aroma EBC100, 4,2% munchner EBC15, og tilslutt 1,1% Carafa2
Resultatet ble OG 1.103, og ved flasking målte jeg FG 1.024. Det gir vel en alkohol på 10,7% (!!)
Den har en beregnet IBU på 38 (Tinseth)

Det står nå i romtemperatur til karbonering.

Det jeg lurer på er forbundet med lagringstiden:
1) Når bør den være "serveringsklar" ?
2) Når kan jeg forvente at den er på topp ?
3) Hvor lenge kan den antaglig lagres ?

Jeg forstår at ingen kan svare noe absolutt på dette - men jeg antar at noen har bredere erfaring enn meg, og på bakgrunn av dette kan komme med anslag.

På forhånd takk for svar.
 
Den kan nok lagres ganske lenge. Jeg har 4 flasker stående i kjelleren, og den 25/2 er de 4 år gamle . Jeg åpnet ei flaske på nyttårsaften for å teste, og jeg synes ølet blir bare bedre og bedre. :ilike:
Det både ser ut og smaker som vin. Du kan nok trygt la det stå en stund. Når det er serveringsklart er ikke godt å si, jeg husker iallefall ikke hvordan det smakte 4-5mnd etter at det var ferdig.
Glemte å føre smaksnotater. :roedme:
 
Min brukte over et halvt år på å gjære ut de 5 gram sukker pr liter jeg brukte til karbonering, og var bedre som 2-åring enn som ett-åring.  Nå er den 3,5, og er vel egentlig ikke blitt bedre siste året, men heller ikke det motsatte.  Oksydering er vel den store, stygge ulven når øl skal lagres så lenge...?
 
Tilbake
Topp