Batch Sparge BB60

Har noen erfaring med batch sprage på en BB60, og kan gi noen tips til mengde vann til mesking og skylling?

Har lest at man anbefaler 2,5 liter meskevann pr kg malt. Hvor mye sveller inn i malten? 1 liter pr kg?

Når jeg har "fly-sparge"t har jeg skylt til ønsket mengde pre boil og hele tiden holdt nivået på vannet i topp av malten. Har opplevd et par ganger at vi har skylt litt for fort og ikke klart å treffe ønsket OG.  Hvordan blir det med batch sparge? Tapper man ut alt fra meskinga, så tilsetter man x antall liter nytt vann som står i 15 min og tapper dette helt ut? Skal man gjenta flere ganger?

Må man ha mer malt ved batch enn fly da utbyttet skal være litt dårligere?

Ble mange rare spørsmål det her, men håper noen kan opplyse meg litt
 
Lurt å skylje to gonger: Den mengden du manglar etter avrenning med mesketjuknad som du oppgir(2,5l/kg) deler du i to og skyljer slik du sjølv beskriver, to gonger. Du har dei fleste svara, ser eg, du har berre formulert dei som spørsmål.
 
Takk skal du ha! Greit å få bekreftet det jeg trodde da ;-)
Har et par spørsmål til:

Beregner man mer malt enn ellers? Og er malten så mettet etter mesk, at f eks 10 liter vann til skylling blir 10 liter i bøtta? Kan man tappe så fort man vil, eller er det 1 liter i minuttet eller noe sånt som er regelen?
 
EspenM skrev:
Takk skal du ha! Greit å få bekreftet det jeg trodde da ;-)
Har et par spørsmål til:

Beregner man mer malt enn ellers? Og er malten så mettet etter mesk, at f eks 10 liter vann til skylling blir 10 liter i bøtta? Kan man tappe så fort man vil, eller er det 1 liter i minuttet eller noe sånt som er regelen?

Hvor mye malt du trenger er avhengig av meskeeffektiviteten. Da jeg brygget med BB60 hadde vi ca 80% meskeeffektivitet med partiskylling, noe jeg var godt fornøyd med. Malten blir såpass mettet av mesk at 10 liter til skylling blir ca 10 liter i bøtta på andre skyllerunde.

En ulempe med det var at det tar endel tid hvis man er nøye med resirkulering i begynnelsen av hver skyllerunde, særlig hvis det skulle brygges såpass mye at det måtte skylles tre ganger. Fant egentlig ut at det ikke var veldig mye tid å spare på det i forhold til kontinuerlig skylling, derimot var det mye mer jobb med røring og resirkulering. 
 
Tapp rett ut, full guff. Resten får du nesten sjå. Kom deg av nett, og brygg! :skitbra:
Hei,

Vil det si at du kan kjøre full fart på tapping etter utmesk og etter partiskylling?
Det må jo gå mye kjappere enn 1 L pr min, er det kun for kontinuerlig det gjelder?
 
Lav tappefart har liten hensikt ved batchsparging, ja. Med atterhald om at nokon andre veit betre, så klart.
 
Greia med partiskylling (batch) er at den kraftige røringen skal knocke løs alt sukker som fortsatt er stuck i malten og løse denne i den frie vørteren. Da er det bare å tappe.

Med kontinuerlig skylling går det via diffusjon såvidt jeg ved at vannet som strømmer forbi alt fanget sukker skal dra det med seg, derfor saktere tapping.
 
Flott, takk for svar! Dette blir jo mye lettere enn kontinuerlig, og krever jo også mindre oppvarmet vann!

Det er sikkert noen baksider også, men vi tar for oss nedkjøling- og gjæringsprosessen før vi investerer ytterligere i utstyr til meskingen.
 
Må jeg ikke ha mer oppvarmet vann med kontinuerlig skylling? Jeg skal jo slutte å tappe når jeg har kokevolum, men fremdeles ha vann over maltsengen? Med partiskylling beregner jeg hvor mye jeg må tilsette og tapper så ut alt?
 
Nei. Du kalkulerer mengden skyllevann slik at mesken er tørr akkurat idet du når kokevolum. Da har du brukt vannet til å dra med deg det du kan av sukker fra topp til tå i mesken. Altså så lenge du har skyllevann igjen skal mesken være dekket, når dette er tomt dreneres meskekjelen videre som før, og malten blir blottlagt.

Noen gjør det kanskje slik du beskriver, men det ser jeg null poeng i.
 
Hei folkens.
Vi er ett par karer som har brygget endel, men er fremdeles forholdsvis ferske. :)
Vi har spesielt forbedringspotensiale på nettopp skyllingen, da vi idag bruker kontinuerlig skylling (fly sparge) med litermål som vi heller over maltsengen. Usikker hvor viktig det er, men har sett at en del skriver at det ikke skal lages kjørespor i maltsengen, noe vi antagelig gjør med denne teknikken.
Når skyllingen startes så hever vi silkaret (meskekaret eller hva det heter) og heller på vann på toppen, slik at malten alltid ligger dekket i væske helt til beregnet mengde skyllevann er fylt på.
Vi har fortsatt med denne teknikken da vi kun trenger den ene meskekjelen til hele prosessen. Slik jeg forstår så trenger man enda en kjele for å tappe over til ved batch sparge? Dette gjelder vel også hvis man bruker fly sparge utstyr (så som SS Brewtech Fly sparge arm)?

Er det noen som kan hjelpe oss med å påpeke hvordan skyllingen best kan løses uten å måtte kjøpe inn flere kjeler?

På forhånd takk
 
Hei folkens.
Vi er ett par karer som har brygget endel, men er fremdeles forholdsvis ferske. :)
Vi har spesielt forbedringspotensiale på nettopp skyllingen, da vi idag bruker kontinuerlig skylling (fly sparge) med litermål som vi heller over maltsengen. Usikker hvor viktig det er, men har sett at en del skriver at det ikke skal lages kjørespor i maltsengen, noe vi antagelig gjør med denne teknikken.
Når skyllingen startes så hever vi silkaret (meskekaret eller hva det heter) og heller på vann på toppen, slik at malten alltid ligger dekket i væske helt til beregnet mengde skyllevann er fylt på.
Vi har fortsatt med denne teknikken da vi kun trenger den ene meskekjelen til hele prosessen. Slik jeg forstår så trenger man enda en kjele for å tappe over til ved batch sparge? Dette gjelder vel også hvis man bruker fly sparge utstyr (så som SS Brewtech Fly sparge arm)?

Er det noen som kan hjelpe oss med å påpeke hvordan skyllingen best kan løses uten å måtte kjøpe inn flere kjeler?

På forhånd takk

Du behøver ikke flere kjeler, men du må ha to store bøtter (gjæringskar) å tappe over i - eller det holder vel kanskje med ett, i og med at du skal koke i den kjelen du mesker i. Og du løfter jo bare maltet ut med røret etter den andre runden. (Skal du koke 60 liter ville jeg nok hatt to bøtter uansett.)

Veldig enkelt: Du mesker først med halvparten av det volumet du skal ha til kok + det volumet som blir med maltet ut til slutt. Så tapper du ut i ei bøtte/gjæringskar, og heller i den andre halvparten av kokevolumet. Etter 10 minutter hever du maltrøret og lar det renne av litt, før du tar det vekk, og heller tilbake vørteren fra bøtta/bøttene.
 
Du behøver ikke flere kjeler, men du må ha to store bøtter (gjæringskar) å tappe over i - eller det holder vel kanskje med ett, i og med at du skal koke i den kjelen du mesker i. Og du løfter jo bare maltet ut med røret etter den andre runden. (Skal du koke 60 liter ville jeg nok hatt to bøtter uansett.)

Veldig enkelt: Du mesker først med halvparten av det volumet du skal ha til kok + det volumet som blir med maltet ut til slutt. Så tapper du ut i ei bøtte/gjæringskar, og heller i den andre halvparten av kokevolumet. Etter 10 minutter hever du maltrøret og lar det renne av litt, før du tar det vekk, og heller tilbake vørteren fra bøtta/bøttene.

Hei Finn.
Ja, det var enkelt. Burde ha skjønt det.. :)
Er vel sikkert greit å bruke 2 bøtter uansett, da man slipper at de blir for tunge å løfte opp igjen..
Temp. på uttappet vørter vil jo reduseres noe mens neste batch skylles, men det gjør vel ingenting?

Tror vi prøver oss på denne teknikken, da vi slipper å kjøpe inn noe mer utstyr. Det sies vel at man kan øke effektiviteten noe med "fly sparge", men tror ikke det er verdt det.
 
Hei Finn.
Ja, det var enkelt. Burde ha skjønt det.. :)
Er vel sikkert greit å bruke 2 bøtter uansett, da man slipper at de blir for tunge å løfte opp igjen..
Temp. på uttappet vørter vil jo reduseres noe mens neste batch skylles, men det gjør vel ingenting?

Tror vi prøver oss på denne teknikken, da vi slipper å kjøpe inn noe mer utstyr. Det sies vel at man kan øke effektiviteten noe med "fly sparge", men tror ikke det er verdt det.

Jeg brygga med en manuell BB60 i starten for snart 6 år sida. Da meska og kokte jeg i den. Siden det ikke var noe maltrør i den - og jeg kom ikke på å bruke meskepose - måtte jeg ha all vørteren over i bøtter. Så spadde jeg ut masken, vaska kjelen, og hele vørteren tilbake. Litt pes, men det gikk jo helt utmerket - bortsett fra den gangen jeg lot vørteren stå i bøttene til dagen etter:p. Da hadde det begynt å skje utrivelige ting nedi der:eek:.

For å få en så mye bedre effektivitet med fly sparging at det virkelig monner, må du drive skyllinga lenger enn godt er. Jeg får 82/83% meskeeffektivitet med batch sparging med mitt enkle oppsett (kjele på induksjonsplate) når jeg brygger øl rundt 5%. Da tøyer jeg ingen grenser, så jeg kunne fått ut et par prosent til - men det er det ikke verd.
 
:)
Ja, det hørtes ikke bra ut.. :)
Da får jeg prøve denne metoden ved neste brygg. Antar du tapper direkte fra kranen og ikke via hevert. Det er vel ikke så mye "trub" under merking uansett, så burde gå greit..
 
Tilbake
Topp