Batch Sparge

Hei,

Beklager hvis dette har vært tatt opp tidligere, jeg har søkt men finner ikke svaret jeg leter etter.
Jeg er nettopp ferdig med mitt første brygg, OG havnet på 1,042 og målet var 1,046 (75% utnyttelse)
Jeg leter derfor etter hva som kan være grunnen til den lave effektiviteten. Jeg brukte Batch Sparging som skylling.
Først tilsatte jeg 10L vann på 72C og dette fikk stå i 75 min.
Så tilsatte jeg forsiktig 7L vann på 76C og med det samme resirkulerte jeg vørteren, etter 3-4 sirkulasjoner drenerte jeg ut omtrent 7L
Deretter tilsatte jeg 13L vann på 76C og rørte rundt. Med det samme resirkulerte jeg 3-4 ganger og drenerte ut resten.

Burde jeg drenert ut alt første runden før jeg tilsatte de siste 13L med vann i andre runde?
Burde jeg latt det hvile en stund etter jeg tilsatte de siste 13L kanskje også etter de første 7L?

Håper dere forstår hva jeg mener her :)
 
75% er faktisk en ganske så akseptabel utgjæring. Mellom 70 og 80% er vel det mest normale har jeg fått inntrykk av. Sjøl har jeg stort sett ligget mellom 75% og og 80% og har ikke tenkt på at det har vært noe spesielt lavt. Men er nok elementer jeg kan få bedre på plass for å få mer kontroll over utbyttet.

Jeg batch-sparger også. Bruker stort sett 2,5 liter vann per kilo malt. Tapper først ut dette, så tilsetter jeg vann i to omganger, hvor jeg forsøker å få like stor avtapning for å oppnå ønsket vørtermengde. Resirkulerer egentlig fint lite, kanskje et par liter, men ikke mer.
 
10 liter vann ved 72 grader til x kg malt...
mesken bør inneholde ca 2,5-3 liter vann pr kg malt.
hold temperaturen stabil i 75 min er kjempefint.
resirkuler, tøm ut.
del resterende på to like skyllinger er optimalt.
tilsett vann, rør godt! la det stå i min 15 min før resirkuler og tøm.
uansett er 75% ikke dårlig utbytte....
jeg ligger jeg på 85-90,men det viktigste er røre godt, og vente etterpå.
 
Takk for tips så sent på kvelden, er tydeligvis ikke bare meg selv som har sene bryggekvelder :yes:

olavgn skrev:
75% er faktisk en ganske så akseptabel utgjæring. Mellom 70 og 80% er vel det mest normale har jeg fått inntrykk av. Sjøl har jeg stort sett ligget mellom 75% og og 80% og har ikke tenkt på at det har vært noe spesielt lavt. Men er nok elementer jeg kan få bedre på plass for å få mer kontroll over utbyttet.

Jeg batch-sparger også. Bruker stort sett 2,5 liter vann per kilo malt. Tapper først ut dette, så tilsetter jeg vann i to omganger, hvor jeg forsøker å få like stor avtapning for å oppnå ønsket vørtermengde. Resirkulerer egentlig fint lite, kanskje et par liter, men ikke mer.

Jeg havnet på 69% 1,046 var ved 75% effektivitet, men kunne vært verre.
magne1972 skrev:
10 liter vann ved 72 grader til x kg malt...
mesken bør inneholde ca 2,5-3 liter vann pr kg malt.
hold temperaturen stabil i 75 min er kjempefint.
resirkuler, tøm ut.
del resterende på to like skyllinger er optimalt.
tilsett vann, rør godt! la det stå i min 15 min før resirkuler og tøm.
uansett er 75% ikke dårlig utbytte....
jeg ligger jeg på 85-90,men det viktigste er røre godt, og vente etterpå.

Det gikk fint å holde temperaturen stabil i 75min, den sank med 2,3 grader. Og det er akseptabelt for en billig Europris kjøleboks.
Kan prøve å dele opp skyllingene i like store deler neste gang også.
Det jeg ikke har gjort godt nok er det å røre skikkelig og jeg ventet ikke før jeg startet drenering.

Takk
 
mikslen skrev:
Det jeg ikke har gjort godt nok er det å røre skikkelig og jeg ventet ikke før jeg startet drenering.
Akkurat det har nok en god del å si. Du får si ifra hvordan det går med utbytte når du har fått prøvd det :)

2,3 grader temperaturtap er sikkert greit nok, men hadde nesten forventa bedre av ein kjøleboks. Vi ligger på 0,5, og bruker bare tepper som isolering.
 
Jeg tror du har for lav temp på skyllingene.

Jeg bruker partiskylling og jeg gjør det på følgende måte.  Først tilsetter jeg vann ca 75 grader for å få mesketemp på ca 67 grader.  Så tømmer jeg alt ut og tilsetter vann på 95 grader, da blir tempen i mesken ca 78 grader.  Tømmer så alt ut igjen og på siste skylling har jeg vantemp på 78-80grader.  Jeg rører også veldig godt.  Utbyttet mitt er ca 85%
 
Jeg batch-sparger, og ligger på rundt 85% ved øl opp til 1.050. Sterkere øl og effektiviteten går drastisk ned ved batch-sparging. Men ved brygging av barleywine og old ale er det alltid lurt å fly-sparge, eller ha en pose sprutmalt på lur.

Batch-sparging er egentlig ikke noe verre enn å vaske ut søtstoffer. Meskekaret kan sammenlignes med en beholder med sirup og klinkekuler. Derfor er det som tidligere påpekt viktig å røre godt når man tilsetter vann. Og da mener jeg RØRE GODT, ikke bare et par runder med sleiva -  gjerne stå å røre konstant i 1 minutt (1 minutt er i realiteten ganske lenge å stå å røre). Jeg resirkulerer ca. 3-4 liter ved hver vanntilsetning, og vørteren klarner som regel fort. Det jeg ikke gjør er å vente så lenge etter jeg har tilsatt vann; Jeg mener vann på mellom 70 og 80 grader løser opp det som er av sukker ganske umiddelbart. Imidlertid har jeg begynt å bli litt mer obs på ut-tappings hastigheten. Går det for fort blir det kanaler, og mye av godsakene ligger igjen.
"Vørteren skal renne som en gammel mann tisser" seier dom. Design av meskekaret kan også ha stor innvirkning. (Ref. Palmers "How to brew") 
 
olavgn skrev:
mikslen skrev:
Det jeg ikke har gjort godt nok er det å røre skikkelig og jeg ventet ikke før jeg startet drenering.
Akkurat det har nok en god del å si. Du får si ifra hvordan det går med utbytte når du har fått prøvd det :)

2,3 grader temperaturtap er sikkert greit nok, men hadde nesten forventa bedre av ein kjøleboks. Vi ligger på 0,5, og bruker bare tepper som isolering.

Det er mulig vi hadde litt lavere, kjøleboksen sto med lokket åpent 15 minutter før vi tenkte på å måle temperaturen. Men det er som sagt en Europris kjøleboks til 249,-  :yes:


Ramsvatn skrev:
Jeg tror du har for lav temp på skyllingene.

Jeg bruker partiskylling og jeg gjør det på følgende måte.  Først tilsetter jeg vann ca 75 grader for å få mesketemp på ca 67 grader.  Så tømmer jeg alt ut og tilsetter vann på 95 grader, da blir tempen i mesken ca 78 grader.  Tømmer så alt ut igjen og på siste skylling har jeg vantemp på 78-80grader.  Jeg rører også veldig godt.  Utbyttet mitt er ca 85%


Temperaturen har jeg fått fra Beersmith. Hvordan vet jeg hvor høy temperatur jeg bør ha? Skal jeg ikke stole på det som kommer fra Beersmith?
Jeg kan godt prøve med 95 grader temperert vann, men er det ikke noe bieffekter med så høy temp?


Erlendso skrev:
Jeg batch-sparger, og ligger på rundt 85% ved øl opp til 1.050. Sterkere øl og effektiviteten går drastisk ned ved batch-sparging. Men ved brygging av barleywine og old ale er det alltid lurt å fly-sparge, eller ha en pose sprutmalt på lur.

Batch-sparging er egentlig ikke noe verre enn å vaske ut søtstoffer. Meskekaret kan sammenlignes med en beholder med sirup og klinkekuler. Derfor er det som tidligere påpekt viktig å røre godt når man tilsetter vann. Og da mener jeg RØRE GODT, ikke bare et par runder med sleiva -  gjerne stå å røre konstant i 1 minutt (1 minutt er i realiteten ganske lenge å stå å røre). Jeg resirkulerer ca. 3-4 liter ved hver vanntilsetning, og vørteren klarner som regel fort. Det jeg ikke gjør er å vente så lenge etter jeg har tilsatt vann; Jeg mener vann på mellom 70 og 80 grader løser opp det som er av sukker ganske umiddelbart. Imidlertid har jeg begynt å bli litt mer obs på ut-tappings hastigheten. Går det for fort blir det kanaler, og mye av godsakene ligger igjen.
"Vørteren skal renne som en gammel mann tisser" seier dom. Design av meskekaret kan også ha stor innvirkning. (Ref. Palmers "How to brew") 

Jeg brukte samme metode for dreneringen, sakte og rolig slik at det ikke dannet seg kanaler i maltet. Resirkulerer også relativt mye vørter først, omtrent 2-3 L
Jeg skal brygge i helga og ser frem til å se hvor  høy OG blir da med røring og litt ventetid.
Spekulerer om jeg skal endre temperaturene.
 
I boka om Bock i Classic Beer Styles Series (9) står det noe konkret om tappehastighet fra mesken. Det henger naturlig nok sammen med tverrsnittet i karet. 6,6 liter/ min./m2 i starten, stigende til 12 L
 
Når du parti skyller :) så skal vel vørteren ut fortere enn svint? Og det er definitivt ikke i samme hastighet som en gammel mann pisser. Tror nok den hastigheten gjelder kontinuerlig skylling.

Ellers er det jo mye å hente hos mr. batch sparge Denny Conn. Du kan jo lese litt her http://hbd.org/cascade/dennybrew/ 

EDIT: hmm- fikk ikke opp linken, men om du googler denny conn får du treff på denne siden og da kommer siden opp.

Eller på denne podcasten http://www.basicbrewing.com/radio/radio.rss -> 04-12-07 Basic Brewing Radio - Batch Sparging with Denny Conn
 
Rune GE skrev:
Når du parti skyller :) så skal vel vørteren ut fortere enn svint? Og det er definitivt ikke i samme hastighet som en gammel mann pisser. Tror nok den hastigheten gjelder kontinuerlig skylling.

Det var det jeg også trodde intill nylig; Tidligere pleide jeg å åpne ventilen omtrent som en full mann tisser. Etterhvert såg jeg at det raskt ble dannet kanaler langs veggen av meskekaret ved denne hastige metoden, slik at mye av søtsakene satt fast blandt korn og proteinrester i en "klump" midt i meskekaret. Etter at jeg begynte å ta det litt mer piano har utbyttet blitt bedre.

Det jeg ikke har forstått helt er ideen bak å vente i årevis før man begynner å tappe vørter etter vanntilsetning. (Forbeholdt at man rører godt) Er det noen som har synspunkt på dette?   
 
jeg kjører full åpning på krana ved tapping, men meskedunken min har kun rør i midten av bunnen, og ikke langs kanten av bunnen slik de fleste har. mulig det gjør en vesentlig forskjell.
Ellers har jeg som regel ved 5-6 kilo malt en temp på ca 72-76 grader (varierer etter flere ting) på vannet, og får da en mesketemp på ca 67-69 grader.
jeg forvarmer kjøledunken med varmt vann i ca 30 min.
skyllevannet ligger på annbefalingene til beersmith, og jeg har meget god effektivitet med mitt oppsett.
mange forskjellige oppsett og varianter her. prøv deg frem, så finner du noe som passer deg :)
 
Da er andre bryggedag over! Takk for gode tips. OG endte på 1,052:) Det er en effektivitet på 76,6%
Fin forbedring!
Rolig drenering og økt mesketemperatur gjorde susen tror jeg:) Har også pitchet 2 stk. Wyeast poser istedet for 1.
Dette må bli bra!
God helg og Skål!
 
Tilbake
Topp