Batch-sparging

Erlendso

Dommer
Hei;

Da jeg ikke har mulighet til å drive med fly-sparging, må jeg ty til batch-sparging. Forrige gang jeg gjorde dette ble utnyttelsen ganske lav, men jeg er fortsatt nybegynner. Tok 2 "runnings" og fikk en effektivitet på 60%. Ikke noe å hoppe i taket for.

Er det noen som vil dele sin fremgangsmåte?
 
Hvilken temperatur hadde vannet du brukte til 'runnings', og hvor mye vann var dette, i forhold til innmeskingsvannet og maltmengden? Og hvor mye tid bruker du på å sile ut vørteren?

Jeg kan tenke meg at dette kan ha en del å si om hvor høy utnyttelsen blir.
 
Mesket på 67 °C i en time. Temperaturen hadde fallt til 64 °C når jeg åpnet lokket.

First & second runnings hadde en vanntemperatur på 78 °C, og dette gjorde jeg ved å tilsette vannet, røre en god del i mesketanken, la det stå i 10 minutt, og så skru på krana. (Gjorde dette 2 ganger) De første literne ble resirkulert, og vørteren var ganske klar.

Men gjorde altså begge "run-offs" ganske fort, kanskje på under 10 minutt. Kanskje dette har noe å si for utbyttet?
 
For å skylle kontinuerlig, trenger du bare en kjølebag og en kuleventil til, samt noen slangebiter og et par kobberrør-stumper. Enkelt. Det tar litt lenger tid enn batch-sparging, men er svært greit, egentlig. Jeg får godt utbytte, og tar meg heller den ekstra tiden.
 
Du bør gjøre run-off i et rolig tempo. Jo senere det går, jo bedre blir som regel utbyttet. Til et visst punkt, i det minste. Jeg bruker 60-70 minutter totalt på spargingen, inkludert resirkulering.
 
Temperaturen er bra, men 10 minutter er ganske så raskt. Prøv samme opplegg men bruk opptil en halv time per sparging og se hvordan det går.
 
Takker!

Skal prøve meg på en ny bryggedag lørdag, og da skal jeg også prøve den nye krabbekokeren!  :beershove:

Lurte også på om slike kjølebager holder bra på varmen når de står ute på verandaen, eller bør dette steget gjøres innendørs i typisk bergens-vær?