Det man tar utgangspunkt i er hvor mye sukker som potensielt kan trekkes ut av malten. I USA oppgis dette ofte som OG fra 1 pound/gallon. I Europa er det noe vanlig å måle det i kg/liter, altså hvor høy OG man teoretisk kan oppnå om man mesker en kg malt i en liter vann. Forskjellige typer malt gir forskjellig utbytte. Typisk potensielt utbytte for pilsner- eller pale malt er i området rundt 300, hvilket vil si at man (teoretisk) ville få en OG på 1.300. Jeg pleier å bruke tallet 296 for pale/pils/vienna/münchenermalt, mest fordi det er det tallet som ble brukt i den første hjemmebrygg-boken jeg kjøpte (Graham Wheeler, Home Brewing). Det viktigsete er ikke hvor stort utbytte du faktisk får, men at det er konsistent, slik at du kan beregne utbytte fra brygg til brygg. Andre malttyper, krystall, sjokolade osv., gir noe lavere utbytte (jeg bruker ca. 268). Det viktigste er at men blir kjent med ens eget oppsetts utbyttefaktor, da kan man beregne utbyttet på forhånd og lage egne oppskrifter.
Formelen jeg bruker blir noe slikt som: SG=(Potensielt uttbytte fra malt x kg malt x utbyttefaktor fra bryggesystem)/vørtervolum i liter
Formelen for utbyttefaktoren til bryggesystemet blir altså: Utbytte=(SG x vørtervolum i liter)/(potensielt utbytte fra malt x kg malt)