Batchen gikk til H, men fulgte gjæren etter?

En batch gikk riktig galt. Antagelig var innstegstemperaturen for høy. Jeg regnet ut etter boka, men når jeg målte var mesketemratur godt over 70 grader fra starten. Jeg lot det stå til og håpet den skulle falle så jeg fikk noe ut av den likevel. Målte OG til fine 1056 som var nesten på målet, så jeg tok sjansen på å sette til gjæring. Etter tre dager har den ikke boblet en gang i bøtta, så det ble nok bare ikkegjærbart sukker av det.

Vanligvis høster jeg gjæren etter gjæring, men nå ser det ut som den bare flyter på toppen. Det er en wlp 001 California ale.

Det er jo selvsagt en sjanse forngjæren ikke er bra, kan jeg finne ut det? Har noen et forslg til hvordan bør jeg gå frem for å høste den fra fulle gjæringstønne?

La brygget stå tiden ut ,mål fg. Er det ok så høst gjær på normal måte. Er du I tvil på om gjæra er ok så kast Det er ikkje vært ein bryggedag med tvilsom gjær

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Sist redigert:
Jeg ville tro det blir øl av den vørteren. Det skal gå å meske på over 70. Det kan bli et morsomt øl, det der. Og at gjæren legger seg på toppen betyr vel at du har en god gjæring på gang.

edit: ^ utmerket bilde!

Her var der mange gode og oppløftende svar. Tusen takk! Skal jammen ned å sjekke for lekkadjepunkter i morgen tidlig. Du skal se jeg får den første natten med søvn denne uken☺

1.011:)! Det er ganske interessant at du får 80% utgjæring på et øl der du startet meskingen på over 70 grader. Hvor lenge var temperaturen så høy? Ut fra det du skriver, virker det som om du ikke grep inn med kaldt vann, men bare lot den synke av seg selv.

Nei, jeg brukte ikke kaldt vann, men lot kjølebagen stå uten lokk en stund. Etter 15? Minutter la jeg på lokket og satt meg stille i en krok og gråt.

Jeg gjæret med wlp001 California ale. Den har en høy utgjæring.

Tempen var vel aldri over 70 i hele mesken vel? Og evt hvor lenge? Det skjer vel ikke allverdens konvertering første 15 minuttene, så det er vel sannsynlig at temp var under 70 det meste av tiden, og enzymer avgår vel heller ikke momentant ved døden ved litt overtemp.
Men, litt effekt har du nok fått av høy mesketemp. WLP001/US-05 pleier å havne på ca 1008 hos oss (bruker gjerne svært lite spesialmalt på lyse øl).

Det meste av konverteringen skjer faktisk de første femten minuttene. Alt avhengig av forhold selvsagt, men som regel er mye konvertert på 15 min.

Tilbake
Topp