BB Automatic 60

Thomas Søreide

Norbrygg-medlem
Da er første brygg på BBA 60 unnagjort. Ble en amerikansk inspirert lager med litt forskjellige humletyper som jeg hadde liggende i åpnede poser... (bl.a Cascade og Liberty).
Kjørte bryggeriet etter hensikten - automatisk - for å teste at alt virket som det skulle. Og det gjorde det..! :) En drøm å brygge med.!

Fulgte den gode og meget innholdsrike bruksanvisningen slavisk. Jeg mener dette er noe av det bedre jeg har sett av instrukser, veldig forklarende, antakeligvis for at alle skal kunne brygge for første gang med godt resultat. Forrige gang jeg kjøpte bryggeri sto jeg med flere spørsmål enn svar første gangen... Kan muligens være irriterende for enkelte at bruksanvisningen er på engelsk, men antar det vil foreligge norsk versjon om ikke lenge?

Reagerte på lang oppvarmingstid før mesking og før kok, men antar at overgang fra et 30 liters bryggeri med 2500 w til et 60 liters bryggeri med 3000 w forklarer mye. Måtte vel ha 5000 w i det nye bryggeriet om tidene skulle være like. Andre med erfaring fra begge størrelser som kan mene noe om dette..?

Eneste problemet var å få god nok kok. Jeg brygger utendørs og antar at varmetapet i den store overflaten på 60 liters gryten må ta skylden for dette. Var også endel vind som ikke gjorde det bedre.
Løste mye med å kle på gryten et fleeceteppe som jeg festet med et par jekkestropper, samt at jeg la lokket delvis over - da kom det seg endel. Men måtte koke i litt over to timer for å få dampet vekk det jeg skulle. Her må jeg antakelig finne en løsning som er bedre og mer permanent - gode råd mottas med takk.

Om noen har spørsmål, så er det kanskje enklere at jeg svarer på dem enn at jeg går mer i detalj..?
 
Hva er din erfaring med det innebygde termometeret?
Vi har nå brygget 2 batcher med bb 60 auto, og ved nedkjøling er det STOR forskjell mellom det vi måler med digital termometer og det som bb60 viser.
Da vi målte 20 grader på siste brygget sa bb60 43 grader .
Er det feil på gryta vår, eller er dette vanlig?
 
Hva er din erfaring med det innebygde termometeret?
Vi har nå brygget 2 batcher med bb 60 auto, og ved nedkjøling er det STOR forskjell mellom det vi måler med digital termometer og det som bb60 viser.
Da vi målte 20 grader på siste brygget sa bb60 43 grader .
Er det feil på gryta vår, eller er dette vanlig?
Det høres ut som en feil. Under kjøling viste BBa 21 C, og kom ut på 19. 1-2 grader er akseptabelt, 23 grader feil høres ikke bra ut. Ville tatt kontakt med dem, de har god kundeservice.
 
Jeg har målt forskjell opp til fem grader under mesking, men med ren vøskesøyle i gryta har termometeret vært spot-on.
 
Ok...takk for svar :)Jeg skal teste med rent vann imorgen og kontakte de om jeg får samme resultat.
Hvor lang tid tar nedkjølingen ca?
 
Jeg har vært nede i 19 grader på 35-40 min. 25 grader på 25 min. Mener dette er greit i juli måned. Kommer ikke under 19 grader...
 
Brygget en Lucky Jack igår og fikk en temp forskjell mellom gryta og digital termometer på ca 4 grader. Virker som forskjellen økte gradvis under nedkjøling.
Er ikke noe stress, så lenge det holder seg stabilt på + 3-4 grader ☺
 
Brygget en Lucky Jack igår og fikk en temp forskjell mellom gryta og digital termometer på ca 4 grader. Virker som forskjellen økte gradvis under nedkjøling.
Er ikke noe stress, så lenge det holder seg stabilt på + 3-4 grader ☺
Hvordan gikk det i forhold til forventet OG, ble du fornøyd her..?
Jeg slet som nevnt over med å få skikkelig kok, men etter tips kjøpte jeg en dyppvarmer - da var jeg nærmere. Er godt fornøyd med bryggeriet etter tre brygg.
Pumpen gikk tett en gang under kjøling, men da hadde jeg hatt et uhell med overløp i meskerøret - maltrester...
 
Hvordan gikk det i forhold til forventet OG, ble du fornøyd her..?
Jeg slet som nevnt over med å få skikkelig kok, men etter tips kjøpte jeg en dyppvarmer - da var jeg nærmere. Er godt fornøyd med bryggeriet etter tre brygg.
Pumpen gikk tett en gang under kjøling, men da hadde jeg hatt et uhell med overløp i meskerøret - maltrester...

Havna noe under beregnet OG. Endte på 1.041, skuĺle hatt 1.046.
Vet ikke om det betyr noe men jeg tror settet var beregnet for Speidel oppsett.

Veldig fornøyd med bryggeriet her også.

Syns det gikk greit å koke, men satte opp effekten til 90%. Fin rullekok (dette var riktignok en 25l batch).

Kommer til å lage meg en egen kjølespiral for når jeg lager mindre enn 50l. Vil ha en som dekkes helt av vørteren med 25l i gryta.
 
Har fått testet ut BB60 automatic i dag. Pumpen gikk tett, men var enkelt å løse ved å blåse. Ellers virket den ok. Brygget en Pale Ale som fulgte med settet jeg kjøpte. Så da får vi håpe resultatet blir bra. Nå skal det sies at dette var mitt første forsøk på å brygge øl noen sinne. Så har ikke så mye å sammenligne med. Gjorde nok noen nybegynner feil. Men gleder meg stort til å brygge igjen, veldig snart.
 
Pumpen går tett når du får malt over kanten av meskerøret, eller om du har humle rett i karet under koking. Du må ganske enkelt unngå å herje med malten slik at du ikke "søler" oppi vørteren. Og så må du bruke en form for filter på humlen...
Målte du temperaturer underveis?
 
Har nå gjort unna 3 brygg på BB60 Automatic, og er kjempefornøyd. 2 av bryggene var basert på oppskrifter funnet på brewersfriend, etc. hvor jeg handlet inn ferdigknust malt fra bryggebutikken, og ett brygg var basert på ferdigsett. Ferdigsettet havnet godt under forventet OG, mens de 2 andre havnet godt over, uten at jeg har noen forklaring på dette.

Når det gjelder mesketemperaturer må jeg bare anta at det som vises i displayet er sånn +/- 1 grad unna det som er i selve meskekaret. Det lange digitale termometeret jeg har brukt ser ut til å vise litt lav temp, og det korte Thermapen termometeret jeg bruker mest viser nesten det samme som BB60A (men da i toppen av mesken).

Om det var noe jeg kunne ønske var bedre, så må det kanskje være en kraftigere pumpe som ikke går tett så altfor fort. Nå har jeg begynt å bruke en hop spider for humla, så problemene under whirlpool kjøling er mye mindre, men er ikke overimponert over whirlpoolen - slowly turning.
 
Vi bruker malingsblender på drill for whirlpool, den innebygde pumpa gir jo nesten null effekt på vørteren.. Under mesking fungerer den fint, men for å lage whirpool effekt på vørter, not so good.
 
Spørsmål til dere som har kjøpt BB60: Jeg har brygget i 3 år på BB30 og ønsker en ny, automatic. Bør jeg gå for en 60? Mitt eget argument er latskap: JEg får brygget mer øl på samme tiden (!). Men er det noen praktiske argumenter for eller mot å brygge på 60 vs 30?

En ting jeg lurer på, er hvordan dere får løftet silkaret på BB60 - det må være j.. tungt?
 
Løfter det fint alene. (BB60 Automatic) Men er nødt til å be kona komme ned i kjelleren for å sette "holderen" under silkaret, om jeg er alene. Klarer ikke både holde det oppe og sette under "holderen". Har prøvd flere ganger, men vanskelig å holde det oppe med en hånd :)

Jeg kommer til å sette opp en krok i taket (lavt under taket) som jeg kan henge silkaret i. Men er helt fersk, med nytt brygge-rom, så må finne litt ut av ting først, så jeg er sikker på hvor jeg vil ha utstyret stående fast. Har også vært inne på tanken med vinsj. Vi får se hva det blir til....
 
Tilbake
Topp