ErlendA skrev:
Dette er et bra tiltak for Trondheimsmiljøet. Hvordan hadde du tenkt å organisere dette?
Og da var tiden kommet til å plukke opp den tråden ...
Jeg ser for meg at bryggerne leverer inn en eller flere flasker av hvert øl, med mulighet for innsending pr post for de som bor lengre unna, men at man kanskje kan forsøke å arrangere det lokalt i de større byene. Hvert øl er typedeklarert, men med mulighet å 'egendeklarere' det, hvilket gjør at bryggeren må forstå at dommerne i mindre grad kan si noe om typeriktighet jo mer 'kreativt' eller eksotisk et øl er definert.
I første fase av smakingen sier dommerne noe objektivt om hvordan ølet fremstår, og vurderer det opp mot sin type i den grad den er beskrevet. Det er veldig likt konkurransedømming, og ølet er anonymt i denne fasen.
I andre fase av smakingen får dommerne tilgang på bryggeskjema og kanskje noen konkrete spørsmål fra bryggeren dersom det er bestemte ting han eller hun vil ha rede på. Målet med denne fasen er at man kan hjelpe bryggeren bedre og tilbakemelde mer sikkert dersom man har mer info om ølet enn bare typedeklarasjonen. Bryggerne kan få besvart spørsmål både om ingrediensvalg og prosess i forhold til smaken, identifisering av usmaker og infeksjoner etc.
Det gjør det også enklere at det ikke er noen 'harde' tidsfrister å forholde seg til. Dessuten er det mulig å sette et tak på antallet øl som aksepteres til bedømming utenfor konkurranse. I utgangspunktet er det sannsynligvis nok å levere én flaske, men det er også en mulighet å levere to eller tre flasker og la hver bli presentert for hvert sitt dommerpanel, slik at man får større spredning i tilbakemeldinger. Dog vil det kreve mer logistikk.
Jeg kunne tenke meg å organisere noe slikt i siste halvdel av mai, dvs innsending i midten av måneden, med vurdering av ølene i ukene etterpå. Tilbakemeldinger kan godt være unntatt offentlighet, og sendes direkte til brygger pr e-post. Litt av målet med et slikt system er å gi en alternativ (og bedre!) mulighet for de som sender inn øl i konkurranser for å få tilbakemeldinger. Det er ingen hemmelighet at NM har blitt temmelig uhåndterlig stor, så alt som gjør at vi kan få ned størrelsen gjør at vi reduserer utbrenningsfaktoren på de som arrangerer det, samtidig som det kan heve kvaliteten når det blir mindre stress å finne nok dommere fordi det er færre øl.
Det er egentig bare å forsøke. Om ikke det er stor nok interesse, så får vi bare fylle på med litt ymse av vår egen produksjon og sette punktum etter første runde. For dommerne tror jeg det skjerper sanser og erfaringer å vurdere øl i en slik setting. Og for å være ærlig, så er det mer interessant å smake defekt øl enn perfekt øl - jeg sa ikke bedre, men mer interessant.
Synspunkter?