Beer Brew 30 v3 kontinuerlig resirkulering

Ja jeg gjør det. Mer konkret. Jeg bruker raspibrew med temp sensor i sirkuleringssløyfa. Jeg fordeler også vørteren på utsiden og innsiden av maltrøret utenom når jeg stepper opp. Da kjører jeg alt i maltrøret. Jeg har egentlig helt orginal BB2 men har aldri brukt den innebygde termostaten. For meg er det en gryte m varmeelement, og det funker bra.

Typed with thumbs.
Du sier du har en original BB30, hvordan har du gjort det med SSR, bare koplet denne rett på strømtilførselen til BB30? Jeg har tenkt tanken selv for å unngå å rote så mye inni den, men tenkte kanskje det kunne ødelegge det som evt. måtte være av elektronikk i BBen.
 
Hadde. Etter snart 40 brygg fusket termosikringen. Jeg bruker ingenting av innmaten og koplet ut absolutt alt. Har nå kun brytere igjen som switcher de to elementa. All styring skjer på utsiden av BBn og har alltid gjort det. Sett termostat på fullt og finn deg en bra bryggekontroller. Mashberry feks.
 
Vi måler alltid SG både preboil og postboil. Det rare her er at på siste brygg så fikk vi 1.067 preboil, og 1.061 postboil (altså ferdig vørter til gjæring, eller OG). Dette skal da strengt tatt være umulig, så jeg tror den skyldige her må være vår mangelfulle måling. Jeg har sjekka hydrometeret, og det skal være riktig kalibrert. Feilen tipper jeg ligger i at vi målte SG i varm vørter (preboil), og korrigerte for temperaturen i BeerSmith. Dette tror jeg er i beste tilfelle et guesstimat, som nok har ført til feil måling før koking. Vi skal teste SG både med refraktometer og hydrometer (med riktig temp denne gang) på neste brygg, og håper det vil føre til at vi kommer nærmere sannheten. :(

Jeg erfarte på siste brygg at SG målingen stabiliserte seg når mesken/vørteren var skikkelig "blandet". Scenarioet var at jeg tappet ut litt mesk/vørter for å måle SG med refraktometeret, og synes jeg fikk en litt merkelig verdi. Helte tilbake dette i kjelen og tok en ny måling, ny verdi på refraktometeret. Tappet noen liter og helte dette tilbake i kjelen, rørte litt rundt. Tok noen flere målinger og så at SG var stabil...
 
jeg har også hatt litt utfordringer med å treffe FG. Men hvis jeg f.eks har skyllet for mye...og FG er for høy etter koketiden har utløpt...bør jeg da koke lenger? Eller skal jeg bare kjøre prosessen som normalt å bare finne meg i litt lav verdi og prøve å bedre meg neste gang? Jeg skal ta skikkelige målinger neste brygg og regne ut effektiviteten. Skulle gjerne skalert oppskriftene i henhold til effektivitet og få fyllt bb'n så full som mulig så jeg får mest mulig øl ut av hver runde. Noen som har bb30v3 med kontinuerlig sirkulasjon som har beregnet effektiviteten? Burde vel ikke være store forskjeller når man bruker samme utstyr? Selv om det er åpning for å gjøre tilbg litt forskjellig med koking/mesking... Jeg regnet ut at keg ligger på 62% ved siste brygg. Men vil ta en måling neste gang for å se hvordan det blir da, for jeg var kanskje ikke nøye nok med målingene sist gang.
 
Regner med du mener OG. Hvor ofte rører du i mesken? Viktig å røre for å få jevn temperatur. Jeg lå på rundt 77% uten pumpe når jeg hadde bb30, så du har en del å gå på hvis du har 62%.
 
Vi kjører nå kontinuerlig resirkulering, og rører ofte i mesken. Har på de siste par brygga hatt 80% effektivitet, og sier oss meget fornøyd med det. Det skal dog sies at dette da var lav ABV pale ales, men dog... Tror også trikset er å sikre riktig pH-verdi i mesken underveis, i tillegg til et relativt høyt vann/malt-forhold. I BeerSmith ligger vi nå på rett under 4l/kg, og det føler vi gir en grei tykkelse på mesken. Beersmith tar selvsagt ikke hensyn til silkaret, og vann/malt-forholdet blir noe tykkere enn dette forholdet faktisk skulle tilsi.
 
Ikke kok lengre enn det som står i oppskriften etter du har tilsatt humle. Da endrer du smaken og aromaen til humla. Du kan koke så lenge du vil helt frem til du tilsetter den første humlen. Lav OG er normalt på BB bryggerene. Prøv å mesk i 90min, samt å sette maltrøret i ei gjæringsbøtte for å så skylle over med ca 13-15 liter vann. Hell så alt over og begynn å kok.
 
Mesk til konverteringen er ferdig. Dette utfører man enkelt med en jod-prøve. [emoji12][emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp