Først så vil eg dele mine erfaringer med BB60 v1 og kundebehandling på ol brygging.no
Eg kontaktet ol brygging før eg kjøpte og virket sikkert som en slik standard kunde som bare maser og aldri kjøper. Eg fikk hyggelige konstruktive og nyttige svar. Det var en av grunnene til at eg kjøpte, og rg har ikkje angret et sekund. Da eg klare å brenne fast hele meske ved et uhell var olbrygging på plass med råd om vask og hvordan eg skulle unngå det neste gang.
Ja der har vært eit par ting som wg har frustrert meg over.
1. Eg kunne tenkt meg en annen kran for å kunne koble til platekjøler og sirkulasjonspumpe. (Men det er jo den som leveres standard nå?)
2. Eg kunne tenkt meg litt bedre temperaturkontroll når eg startet å brygge. (Men eg har lærd meg hvordan den fungerer så nå går det uten problem)
3. Eg vurderte å lage meg et slikt meskersil som var på senere utgaver bb30. (Og k dag ser eg at det selges I nettbutikken så det er enkelt å fikse)
Alt I alt er eg veldig fornøyd med BB60 og olbrygging. Eg hadde tenkt å kjøpe ny kran, platekjøler, og sirkulasjonspumpe og fikse på den gamle maskin mi. Men nå må eg nesten vente og prøve å forklare til forloveden hvorfor eg trenger å bruke noen lapper på ny "leke"...
Hmmm dere trenger vel ikkje ein produkttester ;p
Jeg skal prøve å svare på spørsmålene dine:
1. Det er bedre å kjøle ned med en coil fordi da blir hele vørteren kjølt ned. Med platekjøler blir bare det som går igjennom kjøleren kjølt ned. Når hele blandingen blir fort kjølt ned så beholder en mer av humlesmaken. Og det er svært viktig for sluttresultatet på de fleste øl. På Automaticversjonene er det i tillegg en whirlpoolfunksjon som gjør at kjølingen går meget raskt.
2 På disse nye er nøyaktigheten mye bedre. +-1 grad!
3 Både BB30 og BB60 automatic blir levert med både silkar og silbunn. Så kan en velge hva en ønsker å brygge med.