katla skrev:Det høyres vel eigentleg litt urimelig ut at både beergun og mottrykksfyllar fjernar all oksygen i flaska - kanskje mykje (eller det meste) men alt?
Ikke godt å si Katla men når du fyller CO₂ i den tomme flasken først for deretter å fylle på øl fra bunnen av flasken unngår du i hvert fall at overflaten på ølet har kontakt med (mye) oksygen/luft under fyllingen.
Har ikke prøvd BeerGun da jeg har mottrykksfyller fra MoreBeer og bruker den ytterst skjelden. Er allergisk mot flaskevask så det er kun når jeg reiser et sted hvor det ikke er praktisk å ta med fat jeg benytter denne. Jeg fyller stort sett fra fat som står i kegeratoren på 5-6 °C til romtempererte sterile flasker og for alle øl med ett unntak har det gått fint uten særlig skum.
Unntaket var en Blonde med noe høyt CO₂ innhold som jeg slet med å få flasket. Kjørte på med mottrykk/trykk og fikk fylt flasken til ønsket nivå, men når jeg så tok av mottrykkfylleren stod spruten helt til taket, og herlig Blonde dryppet ned over både brygger og kjøkkengulv
PS Om noen i Bergen ikke har mottrykksfyller men ønsker å låne for å prøve ut er det bare å sende en PM.