Beergun eller mottrykksfyllar?

katla skrev:
Det høyres vel eigentleg litt urimelig ut at både beergun og mottrykksfyllar fjernar all oksygen i flaska - kanskje mykje (eller det meste) men alt?  

Ikke godt å si  Katla ;) men når du fyller CO₂ i den tomme flasken først for deretter å fylle på øl fra bunnen av flasken unngår du i hvert fall at overflaten på ølet har kontakt med (mye) oksygen/luft under fyllingen.

Har ikke prøvd BeerGun da jeg har mottrykksfyller fra MoreBeer og bruker den ytterst skjelden. Er allergisk mot flaskevask så det er kun når jeg reiser et sted hvor det ikke er praktisk å ta med fat jeg benytter denne. Jeg fyller stort sett fra fat som står i kegeratoren på 5-6 °C til romtempererte sterile flasker og for alle øl med ett unntak har det gått fint uten særlig skum.

Unntaket var en Blonde med noe høyt CO₂ innhold som jeg slet med å få flasket. Kjørte på med mottrykk/trykk og fikk fylt flasken til ønsket nivå, men når jeg så tok av mottrykkfylleren stod spruten helt til taket, og herlig Blonde dryppet ned over både brygger og kjøkkengulv  :eek:

PS Om noen i Bergen ikke har mottrykksfyller men ønsker å låne for å prøve ut er det bare å sende en PM.
 
Sånn appropo beergun / CP filler.

Er det ikke bare å kutte staven kort nok og deretter tre en silikonslang på enden som du justerer iht falskestørrelsen? Eller må man binde seg til en flasketype?
 
Drechsler skrev:
Sånn appropo beergun / CP filler.

Er det ikke bare å kutte staven kort nok og deretter tre en silikonslang på enden som du justerer iht falskestørrelsen? Eller må man binde seg til en flasketype?

Jeg gjorde som du beskriver med min mottrykksfyller. Fungerer helt fint.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2
 
  ;D

Jeg bestillte også morebeers motrykksfyller. Lenge leve jetcarrier sier bare jeg  :skitbra:
 
Drechsler skrev:
  ;D

Jeg bestillte også morebeers motrykksfyller. Lenge leve jetcarrier sier bare jeg  :skitbra:

Ble frakten billigere når du brukte Jetcarrier enn om Morebeer hadde sendt direkte?
 
Vet ikke helt. Jeg bestillte ganske mye annet også og valgte sjøfrakt hos jetcarrier.
Tror ikke det det blir kjempeforskjell i frakten? Jeg hadde for meg at morebeer ikke sendte utenfor USA men så jo nå at det gjør de.
Fikk uansett gratis frakt frem til jetcarrier da.
 
Når det gjelder om det lønner seg med Jetcarrier er det ikke alltid at frakten er billigere, men sluttregningen er ofte billigere. Det å slippe fortollingsgebyr og det de andre speditørene legger på gjør at jeg stadig vekk ender opp med å bruke dem.
 
Tilbake
Topp