BeerSmith 2 "Equipment Profile"

Er det noen som kan hjelpe meg med å sette opp riktig "Equipment Profile" i BeerSmith?
Jeg bruker en 26,5L hyttekjele til mine ekstraktbrygg.
Hva skal jeg fylle inn under "Mash/Lauter Tun"?
 
Takk for hjelpen. Jeg gjennomførte et testkok med 15l vann i går og la verdiene inn i BeerSmith.
Hvordan ser dette ut?
 

Vedlegg

  • Hyttekjele - 26.5 L.jpg
    Hyttekjele - 26.5 L.jpg
    511,6 KB · Sett: 213
Hvor stor batch brygger du?
Regner med at du har vanlige gjæringskar på ca 25-30 liter.
En grei størrelse da er ca 22-23 liter vørter.
Pga tap ved gjær og rester etter moroa får du røfflig 21 liter klart til flasking fating.
Tar vi dette bakfra så får du følgende:
Fermenter loss:2 liter
Batch volume:23 liter
Top up water:4,4 liter (Mengde vann du etterfyller i gjæringskaret for å få ønsket volum)
Loss to trub and chiller: 2-3 liter  (Hvor mye som ligger igjen i kjelen etter at du har tappet over til gjæringskaret, lag en skikkelig wirlpool etter avkjølinga og vent i 10-15 min. Tapp fra kanten. Mål mengden etter overføringa noen ganger. Dette blir da riktig verdi)
Boil off: 2,4 liter  (ca 10%)
Boil volume: 24 liter (Hvor mye du har plass til å koke i kjelen din, gi litt plass pga overkoking)

Regnstykket blir da slik:24-2,4-3=18,6 liter
18,6 liter får du i gjæringskaret. For at du skal få ønsket batchvolum må du etterfylle 4,4 liter vann: Top up water.

Voila ;)

Koker du mindre, justerer du bare alle verdiene.
 
Takk for utfyllende svar.
Hvor stor batch jeg skal brygge med det utstyret jeg har er en av tingene jeg prøver å finne ut.
Jeg har vanlige gjæringskar på 30 liter. Kjelen er kun 26,5 liter.

Er det noen fordeler eller ulemper med å etterfylle vann i gjæringskaret? Vil dette gå utover sluttresultatet?
Jeg setter et godt resultat foran sluttvolumet.
 
Jeg gikk på en smell på mitt siste (#2) brugg ved å ha 12 liter kokt vørter og "tynne ut" til 23 liter. Fikk ønsket farge, skum og alkoholstyrke. Men smakene ble vannet ut, så stouten smaker svakt. Lettdrikkelig dog... Men om du kompenserer med litt ekstra humle og spesialmalt funker det kanskje? Jeg er ingen ekspert.
 
Kok så mye du kan. Ha mest mulig i kjelen.
Å fylle opp ca 4ish liter er helt greit.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk
 
Tilbake
Topp