Beersmith - Dilution Tool

Hei,

Lurer på hva verktøyet Dilution tool i Beersmith brukes til ?

Har en anelse, men trenger hjelp til å få dette bekreftet.

Under så har jeg satt opp et eksempel som jeg har lagt inn på dette verktøyet i Beersmith

Eks.:
I utgangspunkt så ønsker man 25 liter vørter i gjæringskaret etter endt bryggerdag, på et 25 liters ølsett vel og merke.

Brygget som jeg bruker i eksempelet er en Bohemian Pilsner med forventet OG / FG på henholdsvis 1.051 / 1.012

Jeg som mange andre har sikkert strevet med å oppnå dette, og har til slutt endt opp med rundt 20 liter rimelig klar vørter uten for mye trub.

Er det da slik at hvis jeg måler en OG på 1.064 ( Bohemian Pilsner ) og et volum på 20 liter, så kan jeg med fordel utvanne (dilute) denne vørteren med 5 liter vann i gjæringskaret og ende opp med 25 liter vørter med en OG på 1.051 ? Og dermed treffe forventet OG slik oppskriften sier

Maltet, humlen og gjæren som følger med i dette settet er jo beregnet for 25 liter ferdig vørter, og dermed så vil vel ikke tilførsel av 5 liter vann gjøre noen nevneverdig skade på smak slik jeg ser det.
 
Generelt så er 25l settene regnet som 25 liter vørter I kjelen etter kok og meskeeffektivitet på rundt 80%. Avhengig av hvor mye trub du lar være igjen I kjelen, vil man ende med noe mindre I gjæringskaret.Vørterstyrken vil videre også være avhengig av hvor bra meskeeffektivitet du får ut av oppsettet ditt.....
 
http://www.brewersfriend.com/dilution-and-boiloff-gravity-calculator/
Var det denne du mente? Den er superenkel i bruk. Mål gravity et par minutter ut i kok (da har vørteren blandet seg godt) – og les av volumet i kjelen. Kalkulatoren beregner hvor mye volum du skal sitte igjen med til slutt. Tilsett vann (eller forleng koketid) for å treffe volumet ved kokeslutt. Du bør naturligvis vite omtrent avdampingen på utstyret slik at bitterhumletilsettingen skjer etter oppskriften. En av veldig mange nyttige kalkulatorer på brewersfriend.

Edit: Du skrev ”Beersmith”, jeg leste ”Brewersfriend”. Uansett – denne er gulle god.
 
Tilbake
Topp