Beersmith: Mash steps

Eivindrs

Norbrygg-medlem
Lurer på hvordan jeg skal lese fremgangsmåten.
Forsøker Beersmith for å sette opp oppskrift til neste brygg. Har et spørsmål til punktet Mash steps under Brew Steps.
Har brukt Single Infusion Medium Body, Batch sparge-profilen.

Mash In Add 17.20 l of water at 74.4 C 66.7 C 60 min
Batch sparge with 2 steps (9.09l, 20.28l) of 75.6 C water

Skal det først meskes med oppgitt mengde vann, for så å helle i første skyllevann (9 l), la det hvile 15(?) min, tappe ut og så skylle med de resterende 20 liter? Eller skal "Mash In-vannet" tappes ut før første skyllevann?

Jeg ville tilsatt de 9 litrene med vann som er så varmt (kokende? - Beersmith har et verktøy for å beregne rett temperatur, men jeg har ikke det ikke her og nå) at samlet temperatur kom opp i 75-78 grader, ventet 15 min og så tappet ut før jeg tilsatte de siste 20 litrene.

Takk!
Er det å heve temperaturen på denne måten det som kalles "mash out"?

Har en 50 liter kjøleboks fra igloo med kobbermanifold og uttapping med kran gjennom gjennomføringen som var der fra før. Forsøker å sette opp en equipment profile. Skal forsøke å få tatt et mål ved denne bryggingen, men spør også om det er noen som har tilsvarende og kan gi meg en pekepin på hvor mye jeg kan sette på deadspace under manifold ved et slikt oppsett frem til jeg får målt selv. Vanskelig å måle uten å tilsette malt først..

Gjør følgende:
Mesk inn med oppgitt antall liter vann. La stå 60 min, rør noen ganger underveis i mesken.
Etter 60 min tilsetter du antall liter som blir trekt opp i mesken. Mesken trekker til seg ca 1 liter pg kg malt. Tilsatt bør ha temp slik at du havner på rett under 80 grader i mesken.
Deretter venter du 15 min, før du tapper ut.
Deretter tilsetter du antall liter vann du trenger for å nå preboil volum. Også på temp til å nå rett under 80 grader. vent 15 min, så tapp ut..

Hvilken OG skal du treffe?

Vi skal prøve oss på Varingens Lyse (Kölch) http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5941.0.html Vil treffe OG på ca 1044

Vi skal bruke 6 kg malt, så Beersmith hvis jeg forstår Beersmith riktig foreslår den 1 kg/l + det jeg har lagt inn som deadspace under manifolden? (3 liter, vet ikke hvor mye det er, men har lagt inn det tallet foreløpig).

Har ikke Beersmith akkurat her, men nå tenkte jeg om det er mulig at denne rubrikken for deadspace primært er tenkt brukt for dem som har falsk bunn for å få riktig tykkelse på mesken? Slik at jeg burde sette denne til 0 når vi bruker kobbermanifold?

Vanlig blandingsforhold er 2,3-2,5 liter pr kg.
Hvis maifolder er hevet over bunnen og det er veske der du ikke får med ut, bør du legge til dette i beregningen.
Hvis manifoldet ligger så godt som nede på bunnen med hullene nedover som det skal gjøre trenger du ikke tenke på det. Det bør være mulig å bøye kobbermanifoldet slik at det ligger mest mulig ned mot bunnen. Bøy evt den rørdelen som går til uttapping litt slik at du får lagt det helt ned.

Siden manifolden ligger rimelig nedpå skal jeg fjerne denne deadspacen, sjekker om den går enda tettere på bunnen. Tre liter som jeg satt inn var nok litt mye.. Skal sjekke hvor mye vann den foreslår når jeg får lagt det inn i programet. Vil tippe det blir nærmere forslagene dine.

Mange spørsmål kommer til når en har fått unnagjort et par brygg og har lyst til å utvikle sine metoder fra noe som funker på et vis, til gode fremgangsmåter og rutiner.

Hva er anbefalt hastighet på uttapping? Ser howtobrew anbefaler ca 1 l/min. Vil en raskere uttapping ha stor effekt på utbytte? Mener jeg leste et annet sted her på forumet at en/noen trakk dette i tvil? Hva er den generelle anbefaling fra de erfarne bryggere her inne?

Tommelfingerregel sier vel like fort som en gammel mann tisser... Altså sakte! Erfaring sier meg at dette har liten betydning. Så kan godt renne fortere.

Skal du brygge veldig sterke brygg (høy OG) kan det derimot ha noe å si...
Men til OG under 1060 har det liten betydning i praksis :)
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Det sies vel og at for batch sparge har det liten betydning, men for fly-sparge bør man tappe ut i rolig tempo.
Men også for batch er det vel større sjanse for "stuck mash" om man tapper fort ut.

Justert deadspacen ned til 0 som kanskje er riktigere når jeg ikke har falsk bunn. Da foreslår Beersmith:

Mash In Add 14.20 l of water at 75.8 C 66.7 C 60 min
Batch sparge with 2 steps (10.59l, 18.78l) of 75.6 C water

Omtrent det som blir sagt over her, men med litt mer vann i første skylling.

Du kan like greit sette opp Beersmith til å bruke "equal size batches". Så får du likt antall liter på skyllingene..
Ellers er et tips å ikke stole blindt på foreslått temp på innmesk. ta gjerne et par grader høyere.. Det er lettere å "røre" ut noen grader til du treffer riktig temp, en å tilsette vann..

Den står på "Use equal batch sizes", og da mener den vel at volumet som blir tappet ut blir likt? Hvis jeg har forstått det riktig blir det nå drøyt 18 liter på hver av de to tappingene.

Røver tråden litt her i og med at jeg har samme utstyr og noe av de samme spørsmålene. Jeg har Igloo-boks på 51 liter med manifold i bunnen. Deadspace målte jeg til 7 dl ved å måle hvor mye vann som sto igjen i boksen etter å ha tømt den for vann. Det jeg sliter med er meskeprofilene i beersmith. Selv om jeg velger "Single Infusion Medium Body, batch sparge" så forteller beersmith at jeg skal fly sparge med 33 liter vann. Er dette fordi den beregner at jeg har plass til alt skyllevannet i en skylling, eller er det en eller annen hemmelig knapp jeg ikke vet om.

Ta det på papiret eller i hodet så slipper du å tanke på hvordan BeerSmith gjør det. Beregning av skyllevann er jo ganske greit :)

Joda, det er det er greit å ta det på papir. Bare irriterende når man har kjøpt en software som skal gjøre ting litt lettere for en. Ikke barebare å være fersking i faget :p

I meskeprofilen kan du sette f.eks en hake for batch sparge og trikse til volumer slik at det passer for deg.
Kommer inn i profilen for editering f.eks her
mash.jpg

Tilbake
Topp