Beersmith utstyrsprofil BB30

Aleksander_B skrev:
Ved 60 min kok hos meg er det nærmere 7-8 liter som fordamper vekk.
Den koker jo infernalsk når den kjører 100% under koketiden.

Noen andre som har lignende erfaringer?

Har laget meg en svensk skjøteledning, så jeg fikk testet det SSR-opplegget jeg har laget her i kveld. Funker som jern, skal bli lett å få til rullekok nå ja. Litt pes med fosskoking i en time.
 
Ole Mørkved skrev:
Har laget meg en svensk skjøteledning, så jeg fikk testet det SSR-opplegget jeg har laget her i kveld. Funker som jern, skal bli lett å få til rullekok nå ja. Litt pes med fosskoking i en time.

Bilder ?  :yes:
Men, kanskje vi kan fortsette dette tema i tråden: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,8015.0.html
 
Tilbake til det tråden egentlig handlet om. Er det noen som har satt opp en sånn noenlunde riktig utstyrsprofil for BB30 i BeerSmith? Og som har lyst til å dele den med folket?
 
Hugo Ivan skrev:
Tilbake til det tråden egentlig handlet om. Er det noen som har satt opp en sånn noenlunde riktig utstyrsprofil for BB30 i Beersmith? Og som har lyst til å dele den med folket?

Er også litt nysgjerrig på hva utstyrsprofil derer andre har, som brukere av Beersmith.
Flere her inne må vel laget seg en BB30 profil etterhvert ?  :)
 
Jeg har en, men jeg har ingen garanti for hvor god den er. Klarer meg dog ganske greit.

Equipment profile
Brewhouse Efficiency: 72.00%
Hop Utilization: 100%

Mash/Lauter Tun
Mash Tun Vol: 30.00 l
Mash Tun Wheight: 4535.92 g
Mash Tun Specific Heat: 0.12
Lauter Tun Deadspace 0.00

Boiler
Top up for Kettle: 0
Calculate Boil...: Check
Boil vol: 33.62l
Boil time: 60
Boil off: 4.50
Use boil off as...: Check
Cooling shrink: 4.00%

Fermenter
Loss to Trub and Chiller: 3.00 l
Top Up Water: 0.00 l
Batch volume 25.00 l
Fermenter loss 2.00 l

Fikk hjelp til å sette det opp en gang, så har dessverre ingen rationale for valgene.
 
La inn profilen til christoph. I en oppskrift med 6 kg malt får da at jeg skal meske med ca 20 liter og skylle (sparge vol) med ca 24 liter.
Dette må være feil? BB30 tar 32 liter(?) max. Etter utregningen i Beersmith skal det da blir borte 12 liter under mesking?
Vil tippe at jeg trenger 12-14 liter skyllevann. Hva er feil?
 
Jeg pleier å kontinuerlig tilsette små mengder vann under kokingen (så lite at kokingen ikke stopper) for å holde volumet på 25 liter hele tiden. Er det noe i veien for dette?

Jeg setter da:
Top up water for kettle: 0 liter
Boil volume: 25 liter
Boli off: 0 liter
 
Hei.

Noen som har fått til en profil til Beersmith med Beer Brew?
Jeg har Beer Brew 30 v3. og skulle gjerne hatt hjelp til å sette opp en profil.
 
Har prøvd å mekke sammen en utstyrs profil på min BB30.
Noen andre som har tilnærmet lik eller er jeg på bærtur?
;D
 

Vedlegg

  • Screenshot_2014-04-09-10-50-52.png
    Screenshot_2014-04-09-10-50-52.png
    174,2 KB · Sett: 510
Skulle gjerne hatt svar på det selv.

Om noen hadde hatt mulighet til å gi en litt forklarende løsning på hvordan de har kommet frem til det de har gjort, hadde vært kanon.
Har satt en batch nå, med en profil jeg fant tidligere i denne tråden. Spent på hvordan den blir.
 
Newman skrev:
Har prøvd å mekke sammen en utstyrs profil på min BB30.
Noen andre som har tilnærmet lik eller er jeg på bærtur?
;D

Jeg har forsøkt meg på et oppsett med litt andre verdier:
Batch volume 25l (har fått ut 22-26 liter)
Mash tun volume er ca 32 liter
Mash tun Mass mener jeg refererer til maks vekt på malten? I få fall er denne 7 kg
Boil volume er samme som Mash tun volume
 
Her er min profil på BS:

Etter å ha målt litt og regnet ut litt så er total volum på BB30 33,57 liter, mesketønna har ett volum på 21,28 liter (0,5cm under hullet til håndtaket)
Hvis du lurer på hvor mye vann/vørter du har i din BB til en hver tid, så er 1 Liter det samme som 1,41 cm.
 

Vedlegg

  • BeerBrewer 30 utstyrsprofil.png
    BeerBrewer 30 utstyrsprofil.png
    150,7 KB · Sett: 498
Virker som følgende stemmer godt med hva jeg synes vi har fått ut av BB30.
Fly sparge på temperature mash ser i hvert fall helt lik det vi pleier å bruke ut. :)
BB30 specs er 34l. Silkar er 26l, men jeg tror Beersmith mener ytre konteiner med mesketønne.
Veide karet til 1.3 kg. Det skal være rustfritt stål, så .12c.

Equipment Profile: BB30
Batch Size: 23,00 l
Mash Tun Volume: 34,00 l
Mash Tun Weight: 1,30 kg
Mash Tun Specific Heat: 0,12
Lauter Tun Deadspace: 0,00 l
Boil Size: 29,97 l
Boil Time: 60 min
Evaporation Rate: 6,3 %
Calculate Boil Size: TRUE
Kettle Top Up Water: 0,00 l
Hop Utilization Adjustment: 100,00 %
Trub/Chiller Loss: 4,00 l
Cooling Loss: 4,00
Top Up Water into Fermenter: 0,00 l
 
På tide å blåse liv i denne tråden igjen :) Fremdeles ikke noen som har en utstyrsprofil til Beer Brew 30 (versjon3) for beersmith? Vært greit å hatt et utgangspunkt å starte med, så heller justere etter hvert. Jeg har Beersmith 2 for ipad.
 
Tilbake
Topp