Beersmith

Hei,
Jeg prøver å legge inn en oppskrift i Beersmith, men sliter med noen småting.
F.eks skal legge til Pale Malt, men det kommer opp en del forslag og jeg vet ikke hvem jeg skal velge.
Skal legge til Pale Crystal Malt, men dette finner jeg ikke beersmith. I tillegg får jeg ikke lov til å legge det inn når den ikke finnes i Beersmith.
Hva slags vann skal jeg velge og har det egentlig noe å si?

Alle forslag tas i mot med stor takknemlighet.
Mvh
Morten
 
Odland skrev:
Har du sjekket ut denne videoen?

http://Beersmith.com/Beersmith-2-overview-video/
Ellers så kan du skifte på verdiene på de malttypene (og humletypene m.m.) ved å klikke deg inn på dem etter du har lagt dem til. Så det er ikke noe stress. Samt man kan også legge til egne ingredienser.

Takk skal du ha.
Jeg får editere noen av ingrediensene.
Ja jeg har sett videoen :)
Ifh til vann så kan jeg bare velge en av forslagene eller er det en bestemt forslag jeg bør velge?
Mvh
Morten
 
Du trenger ikke å legge til vann i oppskriften. BeerSmith kalkulerer inn de vannmengder du trenger ut fra batch volum og det som er angitt i utstyrsprofilen og meskeprofil.
 
Dersom spørsmålet ditt ad vann er for å justere vannet ditt i forhold til vann av en viss type som feks. vann fra Wien, er fremgangsmåten som følger.

Du må få profilen på vannet ditt, det kan du få fra vannverket ditt, men det finnes en tråd i medlemsseksjonen ad justering av vann, denne inneholder profilen til et antall forskjellige vannleverandører.

Når du har lagt inn vannet ditt kan du i BS ved hjelp av vannjustering få frem hva og hvor mye du må tilsette for å nå nevnte vanntype
 
arefsahl skrev:
Du trenger ikke å legge til vann i oppskriften. Beersmith kalkulerer inn de vannmengder du trenger ut fra batch volum og det som er angitt i utstyrsprofilen og meskeprofil.

Noe som kan gi litt snodige utslag.
Har ved et par anledninger funnet at BeerSmith vil ha meg til å bruke svært mye vann. 44 liter blir litt i meste laget på min lille Speidel.
 
StoreMy skrev:
arefsahl skrev:
Du trenger ikke å legge til vann i oppskriften. Beersmith kalkulerer inn de vannmengder du trenger ut fra batch volum og det som er angitt i utstyrsprofilen og meskeprofil.

Noe som kan gi litt snodige utslag.
Har ved et par anledninger funnet at Beersmith vil ha meg til å bruke svært mye vann. 44 liter blir litt i meste laget på min lille Speidel.

Tror du bør sjekke Speidelprofilen din.

Det BS foreslår når jeg skriver ut Brewing Step ser veldig riktig ut for meg og min lille Speidel.
 
Roger, kan du poste oppsettet ditt ved anledning? Nå har jeg BB men mengde spylevannet som blir foreslått er alt for høyt. Finner ikke helt ut av hvor feilen ligger.
 
Gå inn på meskeprofilen du bruker og juster vannmengde pr kg malt, så skal resten ordne seg. Har oppdaget at hvis en endrer volum eller gjør noe triks med utstyrsprofilen kan det lett bli ball. Da må man velge meskeprofilen på nytt, helt til slutt for å få oppdatert riktig gjennom hele prosessen. Det er en svakhet med Beersmith, den rekalkulerer ikke hele oppskriften, bare det steppet du holder på med i øyeblikket.
 
La merke til at Beersmith ikke gir noe IBU for first wort hopping når eg legge inn. Andre som har det problemet/har greid å fikse det??
 
Utbyttet av FWH er en litt tricky sak. Teknisk sett gir det MER bitterhet i form av iso-alfasyre enn normal koketid, men den lange kontakttiden med vørteren gjør at en god del aroma- og smaksstoffer forsvinner, slik at bitterheten oppleves mindre påtrengende. Jeg beregner IBU som for 60 min. koking, og jeg koker normalt vørteren i 90 min.
 
Gahr skrev:
Utbyttet av FWH er en litt tricky sak. Teknisk sett gir det MER bitterhet i form av iso-alfasyre enn normal koketid, men den lange kontakttiden med vørteren gjør at en god del aroma- og smaksstoffer forsvinner, slik at bitterheten oppleves mindre påtrengende. Jeg beregner IBU som for 60 min. koking, og jeg koker normalt vørteren i 90 min.

Då prøve eg det samme, koker 90 min her og
 
Tilbake
Topp