Begynner ikkje å gjære

Hallen

Norbrygg-medlem
Eg sette en lager for 8 dagar sidan, og denne har ikkje begynt å gjære skikkelig enda. FG var 1053, mesking i 30 min på ca 56 grader og en timepå ca 65 grader. Har brukt Brewferm Lager-gjær (tørrgjær). Bøtta har stått i 8-9 grader. Er det grunn til bekymring, og lage til en gjærstarter, eller skal eg berre vente?
 
Dersom den har kommet ned 4 punkter på 8 dager er det grunn til bekymring.
Med så liten utgjæring som du har hatt så langt ville jeg dehydrert en pakke til med tørrgjær, helst ikke fra samme parti som den Brewferm gjæren du allerede har hatt oppi, i tilfelle det er noe galt med den. (eller laget en starter på fersk gjær).

Og bare for å være sikker: du er sikker på at temperaturen ikek kommer lengre ned, f.eks på natta?
Blir det for kaldt kan gjæren legge seg og "sove".
 
Temperaturen har vore stabil. Har ovn med termostat i en kald kjellar. Gjærpakken vart opna i november, og har vore lagra i frysar. Mulig den har tapt seg. Eg prøver å stille opp temperaturen til 11-12 grader. Om ikkje det hjelper må eg prøve å skaffe en anna gjær (dårlig utvalg i bygda:)). Det luktar å smaker godt, så det er fortsatt håp:)
 
Eg justerte temperaturen opp til13 grader, og no er det begynt å bli litt aktivitet i bøtta.
 
Hallen skrev:
Temperaturen har vore stabil. Har ovn med termostat i en kald kjellar. Gjærpakken vart opna i november, og har vore lagra i frysar. Mulig den har tapt seg. Eg prøver å stille opp temperaturen til 11-12 grader. Om ikkje det hjelper må eg prøve å skaffe en anna gjær (dårlig utvalg i bygda:)). Det luktar å smaker godt, så det er fortsatt håp:)

Det er nok det at gjærpakken har vært åpnet i novemer som er grunnen.

Ville nesten pitcher en pakke til, men spørs hvor mye oksygen som er igjen i ølen nå

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Der er god fart i gjærlåsen no, så eg lar den gå ut slik. På gjærpakken stod at arbeidstemperaturen var frå 8 grader men på heimesida til Brewferm stod 10 grader
 
Tilbake
Topp