Belgisk Blonde - Har du en oppskrift?

Her er min WLP530 gjæring. Måtte skimme denne to ganger og ha lokket løst ene natta. helt vill gjæring. Må lære meg med blowoff tube :) 20 liter vørter, 30 liters kar :)

Det var en vanvittig mengde gjær. Flott bilde:). For en topphøster er det der et vakkert syn.

hvor mye gjær hadde du i utgangspunktet?

Noen som har prøvd denne og har noen tips ?
Tenkte å prøve den på en maltbase basert på 2 gamle damer og en annen basert på pils/litt hvetemalt og rugmalt.

Brukt en gang, laget en blond. Ble en del svovellukt under gjæringen, men alt forsvant. Sluttresultatet ble litt mer clean enn WLP530.

De fleste "klone"oppskriftene jeg har sett broker WLP530. Candisyrup.com broker WLP570 i sin oppskrift.
Jeg kan hvertfall si så mye at WLP550 er ikke riktig gjær om du vil ha noe som smaker Leffe Blonde. Fantastisk god smak på øl med den gjæren, men ikke samme smak som Leffe.

Har vore på gjærhandel og kom over SafAle BE-256. Ser at den er anbefalt til øl med høgt alkoholinnhald. Noken som har ei formeining eller erfaring i kor det er å nytte denne i øl med lågare alkoholinnhald? OG i området 1.050 til dømes?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
f33505b16af5a0ca59870e141e1d4951.jpg

"BE-256 is perfect for a wide range of beers including low alcohol session style beers to higher alcohol beers like Belgian Abbey styles and IPA’s."

Jeg hadde ett prosjekt der jeg skulle redde livet til en WLP500 best før jannuar 2016. det ser ut som det har lykkes over all forventning.
Så da skal jeg brygge en belgisk blond med den og lurer da på hva er en fornuftig oppskrift til min nye venn?
belgisk blond.PNG
Meske på 65grader i 60 min utmesk 76grader 10 min
Høres det vetug ut for min nye venn?

Jeg hadde ett prosjekt der jeg skulle redde livet til en WLP500 best før jannuar 2016. det ser ut som det har lykkes over all forventning.
Så da skal jeg brygge en belgisk blond med den og lurer da på hva er en fornuftig oppskrift til min nye venn?
Vis vedlegget 35503
Meske på 65grader i 60 min utmesk 76grader 10 min
Høres det vetug ut for min nye venn?
Ser rimelig grei ut, men personlig ville jeg kun brukt pils og vienna, for å holde fargen lys. Mesket et par grader høyere, siden min erfaring er at belgisk gjær har høy utgjæring. Det er ikke noe problem at FG ender under 1010. Jeg ender som regel ned på 1008-1006, men gjærprofilen sørger for et fyldig øl, med god munnfylde og sødme.
Nyter akkurat en blonde, rett nok gjæret med M31 Triple, 1066 OG-1008 FG. Ut fra fyldigheten skulle man tro den lå på FG 1015:)

Takker for svar, er litt novice på Belgisk... har brygga 2-3 sett men der er jo alt klappet og klart.
Så meske på 68 grader da kansje? Du vil ikke ha hvete i heller? trodde den skulle gi meg ett litt mer holdbart skumm.

Skummet blir som krem, er min erfaring.
Blonde.jpg

Det jeg liker med lyse belgiske ølsorter er den enkle oppskriften, og hvor stor rolle gjæren spiller, gjæringstemperatur skaper stort spillerom.
Jeg mesker som regel på på 67 grader, og får som sagt god utgjæring.

Da hører jeg på deg.. blir 67 grader, men kansje jeg lurer oppi litt hvete... Men takk for hjelpen. Tror jeg må kalle dette ølet walking dead... eller hadde det blitt klart til påske så kunne det jo fått navnet Jesus.. Det blir Jesus, står opp til påske faktisk... dette må jo bli ett hellig øl

- men ikke få sjokk om den beveger seg en del poeng under det du har beregnet der:). Alle belgierne jeg har kjent, har hatt det med å krabbe seg godt under 1.010. Den siste golden ale'en jeg satte, gikk fra 1.072 til 1.002. Den var med wlp550, og det var en del sukker i oppskrifta.

Kanskje en ide å ta ut en skvett til en utgjæringstest når du starter gjæringa, så veit du hva du har i vente?

Har jo aldri helt blitt på lag med denne trapistmunken...er en lat rakker, som jeg forøvrig tror er gjengs for munker... de spiser all godsakene i en smell, og så er de for mett til å gjøre jobben videre... men så rusler det på litt sånn dann og vann.. ja er litt skeptisk... men har jo redda stakkaren fra den sikre død, så muligens vi har knytta litt bånd og att den skjønner hva jeg forventer.. men er litt skeptisk ja

Hva slags gjæringstemperaturregime har du tenkt deg, forresten?

Jeg lar gjerne de belgiske starte lavt, på 17 grader, og så får de etter hvert stige, sånn at de gjør unna mye oppe på 20-21 grader. Men så gjelder det å fange dem før temperaturen synker, og få dem opp på 24 grader. Og da kan de stå der og hygge seg i varmen ganske lenge mens de småspiser de siste, litt tyngre fordøyelige, sukkerartene. (Det er vel maltotriosen de gjerne skal dytte i seg så mye som mulig av før de er fornøyde.)

Dette er jo den feige måten å gjøre det på, og jeg får ikke de store esterbombene på denne måten. Men jeg unngår gjerne fusel, også:). 500 er visst fra Chimay, og jeg synes Chimay er noe udrikkelig søl pga all fuselen.

Tilbake
Topp