Vil dette kunne bli en fruktig, humlete blonde ale? Har brygget med samme malt og meskeskjema før, men med et mer "klassisk" blonde ale humleskjema og det ble ganske godt.
Style: Belgian Blonde
Volume 23 litres
OG 1055
Boil Volume 27 litres
Boil gravity 1047
Alcohol (ABV) 5.9 %
Colour 8 EBC (Golden)
Bitterness 29 IBU
FG 1010
Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 4500 g
Wheat Malt 3 EBC 820 g
Caramalt 35 EBC 260 g
Mash schedule
Mash step 53 °C 15 min
Mash step 65 °C 45 min
Mash step 72 °C 15 min
Mash step 77 °C 10 min
Total grain weight for mash: 5580 g
Hops
Aurora 9.5 % 15 g 60 min
Citra 11.0 % 10 g 10 min
Nelson Sauvin 12.0 % 10 g 10 min
Citra 11.0 % 30 g 1 min
Nelson Sauvin 12.0 % 30 g 1 min
Nelson Sauvin 12.0 % 60 g dry
Citra 11.0 % 60 g dry
Fermentation
Fermentation WLP400 Belgian Wit Ale 18 °C 1 days
Fermentation No yeast added 19 °C 1 days
Fermentation No yeast added 20 °C 1 days
Fermentation No yeast added 22 °C 11 days
Innspill mottas med stor takk
Blir nok prøvd brygget om ikke så lenge. Lavere utgjæring pga mesketemperaturen eller gjærvalget, tror du? Jeg brukte T-58 tørrgjær sist og traff 1.010 da.Det der må jo bli godt. Eneste kommentaren jeg har, er at du skal være forberedt på noe høyere utgjæring.
T-58 har overraskende høy FG (lav utgjæring) i forhold til at den ofte oppgis som passende for Saisons (som jo helst skal være ganske tørre). Ut fra det jeg leser om WLP400 (har ikke forsøkt den selv) så har den noe høyere utgjæring enn T-58.Blir nok prøvd brygget om ikke så lenge. Lavere utgjæring pga mesketemperaturen eller gjærvalget, tror du? Jeg brukte T-58 tørrgjær sist og traff 1.010 da.
Forvirrer meg selv med lav utgjæring/høy FGT-58 har overraskende høy FG (lav utgjæring) i forhold til at den ofte oppgis som passende for Saisons (som jo helst skal være ganske tørre). Ut fra det jeg leser om WLP400 (har ikke forsøkt den selv) så har den noe høyere utgjæring enn T-58.
Nei, motsatt. Lav utgjæring = høy FG. Høy utgjæring = lav FG. Du kan forvente lavere FG og høyere utgjæring med WLP400. Altså et litt tørrere øl.Forvirrer meg selv med lav utgjæring/høy FG
Jeg bør altså forvente et "søtere" øl (høyere FG) med WLP400 enn T-58? Kan jo forsåvidt passe greit til en sånn "fruktbrus" jeg prøver å få til. Får gjøre et forsøk!
Blir nok prøvd brygget om ikke så lenge. Lavere utgjæring pga mesketemperaturen eller gjærvalget, tror du? Jeg brukte T-58 tørrgjær sist og traff 1.010 da.
81% på T-58 er heftig. Den er oppgitt til 70% på databladet, noe som også stemmer relativt godt med min egen erfaring.
Jeg lurer på hva som ligger til grunn for de utgjæringsprosentene produsentene oppgir. Jeg har ennå ikke vært ute for å ikke få til dels mye høyere utgjæring enn det som oppgis som normalt når jeg har gjæret en vørter med høy gjærbarhet. Jeg har inntrykk av at det som oppgis gjelder for en vørter laget med en god del spesialmalt, og mesket på 67/68 grader. Med en sånn vørter havner jeg vel ofte i "sonen", ja.
(Det mest ekstreme var en belgisk golden ale med 550 som havnet på 97% utgjæring nå nylig. Whitelabs oppgir 78-85%. Dette er ikke greit; jeg var ikke ute etter å få et øl på 9,5%. Men du lærer jo etter hvert.)
Uten på noen måte å peke fingre på deg, Finn, så tenker jeg at noen folk kanskje har infeksjoner de ikke er klar over, nemlig fra "dvalegjær" som henger igjen fra tidligere brygg. Noen få slike celler kan gjøre at hovedgjæren rekker å gjøre hovedjobben, og så våkner den andre gjæren til og drar SG videre ned i "oppryddingsfasen". Jeg mistenker at jeg hadde noe slikt med den batchen av M54-gjær som jeg hadde. Slik "infeksjon" vil jo ikke oppleves som det, fordi smaken hovedsaklig dannes under stormgjæringen, og utgjæringen er ferdig før tapping på flasker/fat. Eneste forskjell er større utgjæring. Jeg har vanskelig for å tro at produsenten kjenner sin egen gjær så dårlig.
Klassisk 530 det Den er hissig!Gjærer for første gang med 530 og den er definitivt ikke tam hos meg. Våknet til gjær ut over gulvet i bryggeboden
Noen som vet om skumdemper i kok påvirker skumdannelse under gjæring? Laget en blond og en quad med denne nylig, og var forberedt på eksplosivitet, med det var ganske tamt.
Sent from my iPhone using Tapatalk