For en grusom skjebne! Fatt mot!Må nok [...] sniffe og smake meg frem til en mening om hvor mye fruktighet vs. krydderpreg Grimbergen har. Blir nok en aften i forskningens tjeneste på Gamle Major, der de har herligheten på fat...
Jeg opplever at det blir litt lite gjærpreg på beligisk når man pitcher etter kalkulatorene. Jeg har begynt og underpitche med ca 20%.
Ellers så er lagring nøkkelen her
WLP530 på 1.063 vørter kan umulig gi noe fusel å snakke om, med mindre du har kjørt den over 30C. Den gjæra takler helt fint 28C. Jeg tror du bare blir spilt et puss av øl rett fra karet. Bare å flaske eller fate så blir det nok en fin fin øl ut av det. 13% sukker er jo monk approved det, har selv brukt 20% hvitt sukker på en trippel med WLP530.
Det at 530 spruter ut av alle høl som du nevner er helt normalt for den gjæra. Det anbefales å topphøste underveis eller ha godt med headspace .
All fusel er å snakke om, etter min smak.
Enig . Men 530 er ikke en gjær som lager mye fusel nesten uansett hva du gjør med den, i hvertfall på lave OGer som OP har hatt. Om det er fusel hadde jeg mistenkt infeksjon for å være ærlig.
Det er rart det der med fusel. Noen ser ut til aldri å få det
Jeg har en mistanke om at det er forskjell på oss når det gjelder å kjenne smaken av fusel. Jeg kjenner det veldig fort, men når andre smaker på samme øl som jeg mener har fusel-smak, kjenner de ingenting.
Kanskje det er de av oss som drakk for mye dårlig HB i ungdommen som har utviklet en ekstra følsomhet for fusel?