Belgisk Blonde - Har du en oppskrift?

Noen som har lyst til å dele erfaringer/anbefalinger for gristen og eventuelt tilsetninger på en Belgisk Blond? Innafor med sukker og koriander? Hovedsklig Pilsnermalt, men også tilsetninger av aromatic, melanoidin, special B, munich og hvete? @loebrygg? :)
Fra BJCP:
Characteristic Ingredients
Belgian Pils malt, aromatic malts, sugar or other adjuncts, Belgian Abbey-type yeast strains, continental hops. Spices are not traditionally used; if present, should be a background character only. (https://www.bjcp.org/style/2021/25/25A/belgian-blond-ale/)

Trur du skal være forsiktig med special B.

Et par spørsmål melder seg: For det første om det er viktig for deg å brygge typeriktig - for hvis ikke, er det eneste som betyr noe hvordan du ser for deg det ølet du skal brygge. Liker du koriander, så bruker du så klart det, sjøl om det er på kanten ut fra et typeriktighetsperspektiv - hvis det altså ikke er et poeng å brygge typeriktig. Og det samme med special B, som vil prege både farge og smak om du bruker mer enn bare litt. Bruker du mye, er du vel på vei over mot dubbel.
 
Noen som har lyst til å dele erfaringer/anbefalinger for gristen og eventuelt tilsetninger på en Belgisk Blond? Innafor med sukker og koriander? Hovedsklig Pilsnermalt, men også tilsetninger av aromatic, melanoidin, special B, munich og hvete? @loebrygg? :)

Har ikke brygga så mange, men ble fornøyd med den siste Singelen som grenser mot en blond; pils, hvete og litt aromatic
Ville vært ytterst forsiktig med alt av spessial malt også i en Blond
 
Noen som har lyst til å dele erfaringer/anbefalinger for gristen og eventuelt tilsetninger på en Belgisk Blond? Innafor med sukker og koriander? Hovedsklig Pilsnermalt, men også tilsetninger av aromatic, melanoidin, special B, munich og hvete? @loebrygg? :)
Jeg trur aromatic maltet er et slags signaturmalt. Det er dette: https://brewshop.no/produkt/ravarer...jLdh9NwcCi0lE7Q_g5ne2jUwpnMRM2uBoC2UAQAvD_BwE

Dette er et røsta malt. Det sammenlignes ofte med melanoidinmalt, men er ikke helt det samme. For meg ser det ut som om det er nærmest i slekt med bisquit, men det virker å ha kraftigere og mer utprega smak.

Det er altså ikke et krystallmalt, og inneholder ukonvertert stivelse. Så det skal meskes, det kan ikke bare trekkes.
 
Sist redigert:
Takk for gode innspill, og en ny youtube kanal som jeg helt sikkert kommer til å bruke for mye av tiden min på... Min type nerding.

Ønsker å brygge typeriktig, men det viktigste er jo at det blir godt. Å kjøre safe er nok en god strategi. Ser det er flere av oppskriftene jeg finner via google som inneholder koriander (både Leffe og Chouffe "kloner"). Ikke selv en stor fan av koriander, så mulig det blir sløyfet når det er klart for bryggedag.
 
F
Ønsker å brygge typeriktig, men det viktigste er jo at det blir godt. Å kjøre safe er nok en god strategi. Ser det er flere av oppskriftene jeg finner via google som inneholder koriander (både Leffe og Chouffe "kloner"). Ikke selv en stor fan av koriander, så mulig det blir sløyfet når det er klart for bryggedag.
Den oppskriften fra Mean Brews bygger jo på flere prisvinnende oppskrifter, så du får neppe noe tryggere.

Når det gjelder koriander i øl, er det noe helt annet enn i mat. I øl bidrar det med sitrusaktige smaker. Neste all wit har koriander, du kan plukke med deg et par slike neste gang du er på polet og få inntrykk av hva koriander bidrar med i øl. Uansett kan du fint brygge blonde uten koriander :D
 
Den oppskriften fra Mean Brews bygger jo på flere prisvinnende oppskrifter, så du får neppe noe tryggere.

Når det gjelder koriander i øl, er det noe helt annet enn i mat. I øl bidrar det med sitrusaktige smaker. Neste all wit har koriander, du kan plukke med deg et par slike neste gang du er på polet og få inntrykk av hva koriander bidrar med i øl. Uansett kan du fint brygge blonde uten koriander :D
Krydder i øl er tricky. Stikkordet er forsiktighet. Som Stan Hieronymus sier i Brew Like a Monk, " ..., if a drinker can name the spices, it's a sign they are overdone".

Hieronymus sier forøvrig at "Trappist brewers basically don't use spices, nor do the larger brewers producing abbey-style beers". Men "Of course, plenty of spiced dubbels,tripels and dark strongs exist. These beers capture awards in international competitions ... and purists hate them. You wouldn't call the examples traditional, but they are part of the present and could be more of the future." (Alle sitatene er fra s.172 i BLM.)

I informasjonen om oppskrifta til Leffe Blond på s. 96 står det forøvrig ikke noe om krydder. Kan det være at hjemmebryggeroppskrifter legger inn krydder for å etterligne et krydderpreg som i det originale ølet produseres av gjæren?

Irrelevant og uinteressant info:): Jeg kan ikke fordra dette ølet. Det er altfor søtt.
 
Sist redigert:
Krydder i øl er tricky.
Korianderfrø er litt anderledes enn typisk krydder. De har en del av oljene som finnes i humle bl.a linalool.

Jeg vil egentlig strekke det til at koriander i øl, nesten like godt kan kalles en humle med ett litt spesielt preg, framfor å kalles krydder.

 
Korianderfrø er litt anderledes enn typisk krydder. De har en del av oljene som finnes i humle bl.a linalool.

Jeg vil egentlig strekke det til at koriander i øl, nesten like godt kan kalles en humle med ett litt spesielt preg, framfor å kalles krydder.

Men bare nesten;). Sjøl om koriander har mye linalool, smaker det jo likevel ikke linaloolsterk humle, men koriander av det.

Mener japanske forskere brukte koriander i forkning på linalool og biotransformasjon, og at det var gjort forsøk som tyda på at koriander kunne brukes slik du sier. Men så vidt jeg veit blir det jo ikke brukt som humleerstatning, så ... . (Vage minner fra en podcast.)

Terpener er jo ei gruppe stoffer som finnes overalt i planteriket, så humlene våre er ikke noe særsyn. Men bruker du noe annet enn humle, så smaker det noe annet enn humle - og så finnes det humler som smaker mye annet, men det er fremdeles humle:).
 
Teknisk sett har du selvfølgelig rett, jeg spissformulerte. Korianderfrø er ikke humle. Alene i øl er ikke koriander et alternativ å vurdere i stedet for humle.

Poenget mitt var at i praksis vil litt knuste korianderfrø gi litt av det samme som humle.

Men så vidt jeg veit blir det jo ikke brukt som humleerstatning, så ... . (Vage minner fra en podcast.)
Jeg ser ikke bort fra at du har smakt en Gose med kun koriander og ingen humle ;)
 
Inspirasjon på første rad:
C355485B-642B-4C2F-BC66-95DE04187C6C.jpeg
Observasjoner fra innholdsfortegnelsen: Leffe - mais, Duvel - appelsinskall og Chouffe - korianderfrø.

@Kold Brygg jeg er glad i Wit, hittil ikke fra eget bryggeri dog. Men trodde sitrusen hovedsakelig kom fra appelsinskallet og ikke fra korianderfrøene, fint med ny lærdom.
 
Hieronymus sier forøvrig at "Trappist brewers basically don't use spices, nor do the larger brewers producing abbey-style beers". Men "Of course, plenty of spiced dubbels,tripels and dark strongs exist. These beers capture awards in international competitions ... and purists hate them. You wouldn't call the examples traditional, but they are part of the present and could be more of the future." (Alle sitatene er fra s.172 i BLM.)
Nå bruker jo både Duvel og Chouffe tilsetninger i sin Blond, men de er kanskje ikke noe for purister ;)

I informasjonen om oppskrifta til Leffe Blond på s. 96 står det forøvrig ikke noe om krydder. Kan det være at hjemmebryggeroppskrifter legger inn krydder for å etterligne et krydderpreg som i det originale ølet produseres av gjæren?

Det er jo mange veier til.. osv. Så hvis det er det som skal til for å etterligne et øl man liker så hvorfor ikke
 
Nå bruker jo både Duvel og Chouffe tilsetninger i sin Blond, men de er kanskje ikke noe for purister ;)



Det er jo mange veier til.. osv. Så hvis det er det som skal til for å etterligne et øl man liker så hvorfor ikke
hehe - jeg har ikke noen meninger om dette, er bare generelt interessert. Og så synes jeg absolutt ikke øl der du kjenner en utprega kryddersmak er godt - men det betyr jo ikke at krydder ikke kan brukes. Jeg bruker litt koriander i gose - men der er jeg stadig nybegynner, og skal nok prøve meg fram en del mer. Foreløpig har jeg vært veldig forsiktig.

Klassisk Duvel har vel ikke tilsetninger. Det er pilsmalt og sukker (dekstrose), og det er det. Men du tenker kanskje på sukker som tilsetning? Det er i så fall ikke noe puristene har noe i mot:).
 
Klassisk Duvel har vel ikke tilsetninger. Det er pilsmalt og sukker (dekstrose), og det er det. Men du tenker kanskje på sukker som tilsetning? Det er i så fall ikke noe puristene har noe i mot:).
Neida, tenkte på appelsinskallet i Duvel Blond. Den skal også ha seks forskjellige «raffinerte» humler, uten at de spesifiserer nærmere - blir spennende å teste
 
Men hvilken gjær bruker dere.
Jeg liker å bruke 3787. Ble ikke godt mottatt i NM. Trekk for mye søtlig smak bl.a.
Men jeg og naboene liker det.
Gjærer på 18 - 20 grader .
 
Men hva betyr egentlig det? Vi har vel lært at "maltsødme" ikke er det samme som den typen søthet som sukker gir.
Dersom gjæren er i live, så vil vel sukker bli helt konvertert og ikke gi noe bidrag til søtlig smak? Men, vanskelig og diskutere uten å ha lest dommerskjemaet ;)
 
Tilbake
Topp