Finn Berger
Moderator
Og plutselig så var det ikke så vagt lenger
hehe - det er vel klart at det er litt vagt?
Og plutselig så var det ikke så vagt lenger
Som jeg nevnte så tror jeg du vil få en bedre utgjæring enn 70% som Brewfather opererer med. På min forrige White IPA hadde jeg en OG på 1.054 og den gikk til 1.012 som gir en utgjæring på 77%.Første brygg gikk ikke helt som planlagt. Igjen sikter jeg på stjernene. Neste brygg blir en 1664 Blanc inspirert White IPA.
Kommer til å bruke tørkede aprikoser, som har mye sukker. Jeg er usikker på om jeg har lagt inn riktig SG på disse. Kommer til å justere mengdene her når jeg har laget purée av aprikosene.
Tilsetter litt aprikos i koken og det meste på slutten av stormgjæring.
T-58 ligger inne med en utgjæring på 70%, vil sukkeret i frukten dra denne opp?
@Sarge BU/GU er den grei? I følge brewfather er den litt lav. Det er jo Frukten som drar jo OG-en godt opp, har dette betydning?
Hvordan legger du temperaturen på gjæringen på T-58? Du har jo brukt den litt? Hva kan forventes i forskjellige temperaturer?Som jeg nevnte så tror jeg du vil få en bedre utgjæring enn 70% som Brewfather opererer med. På min forrige White IPA hadde jeg en OG på 1.054 og den gikk til 1.012 som gir en utgjæring på 77%.
Jeg brukte ingen frukt eller annet sukker utenom det jeg får fra kornet. Mesket på 66 grader.
Jeg har sikkert brukt den 10 ganger eller rundt der, jeg pleier alltid starte lavt, altså rundt 16-17 grader og så fort det begynner å roe seg så er det opp et par grader, mener jeg har startet så høyt som 18 og avsluttet på 22 og så langt grøthjernen min husker merket jeg ingen forskjell.Hvordan legger du temperaturen på gjæringen på T-58? Du har jo brukt den litt? Hva kan forventes i forskjellige temperaturer?
På pur f..., tror jeg. Den gjæra virker mer intelligent enn de fleste, hvis humor er et tegn på intelligens.Westmalle-gjæren er en artig gjøk. Nå har den stått i fred og ro - etter det sedvanlige stormfulle livet i ungdommen - og småtygd seg nedover mot FG noen dager. Så jeg hadde bytta ut blow off'en for flere dager sida. Og så i dag tidlig:
Vis vedlegget 58986
Hvorfor gjør den sånn???? Det skulle jeg gjerne visst.
Den lager godt øl, da - så den har kreditt.På pur f..., tror jeg. Den gjæra virker mer intelligent enn de fleste, hvis humor er et tegn på intelligens.
Det er jo helt nydelig!Det er ikke så lett å skjønne seg på belgiere, de spiser store mengder pommes frites med majones...
Fikk du nå en ustoppelig trang til å vite mer om dette fenomenet er dette fascinerende å høre på:
EP037 | Belgian Mayonnaise
The relationship between Belgians and their mayonnaise is tied up in their fanatical “frituur” culture and their special mayonnaise law.www.belgiansmaak.com
Ja, nydelig er ordet når et land har en egen majoneslov... man kan bli glad av mindre.Det er jo helt nydelig!
For å sitere Obelix: Belgierne er gær'ne, de!Det er ikke så lett å skjønne seg på belgiere, de spiser store mengder pommes frites med majones...
Fikk du nå en ustoppelig trang til å vite mer om dette fenomenet er dette fascinerende å høre på:
EP037 | Belgian Mayonnaise
The relationship between Belgians and their mayonnaise is tied up in their fanatical “frituur” culture and their special mayonnaise law.www.belgiansmaak.com
Effekten ville eventuelt vært omvendt. Innafor visse grenser påvirker ikke mesketjukkelsen utbyttet, men en veldig tjukk mesk vil gi noe dårligere utbytte.Hei!
Sylfersk brygger her, utstyrt med Grainfather G30 og fjerde brygg på gang i dag. Jobber meg gjennom ferdige "byggesett" fra bryggselv for å finne ut hvilke øltyper jeg foretrekker. I dag er det belgian blonde (https://asker.bryggselv.no/finest/108096/belgian-blonde-finest-value-allgrain-ølsett-20-liter). De forrige bryggene mine har hatt mer meskevann og mindre skyllevann; denne oppskriften foreskrev ca 11 liter vann og 4 kg malt. Da jeg rørte det sammen, ble det en del tykkere grøt enn tidligere, og jeg ble litt bekymret for om pumpen kan gå tett. Vet dere om det er for å få mer sukker ut at man har såpass lite vann på meskingen i denne oppskriften ...?
Jeg har gf og skyller IKKE i 2 timer. Jeg øser rolig vann over, en snau liter pr gang hver gang jeg ser vannet har rundt bort fra toppen av maltsenga/risten på toppen. Jeg har ofte over 90% meskeeffektivitet.Takk for svar! Omregning i appen gav definitivt høyere meskevannmengde, så man lærer så lenge man lever. Etter ca to timer med skylling var jeg ganske lei, men den står ihvertfall og gjærer nå, så en litt svakere blonde kan leves med