Morten Sannerud
Norbrygg-medlem
Fra BJCP:Noen som har lyst til å dele erfaringer/anbefalinger for gristen og eventuelt tilsetninger på en Belgisk Blond? Innafor med sukker og koriander? Hovedsklig Pilsnermalt, men også tilsetninger av aromatic, melanoidin, special B, munich og hvete? @loebrygg?
Noen som har lyst til å dele erfaringer/anbefalinger for gristen og eventuelt tilsetninger på en Belgisk Blond? Innafor med sukker og koriander? Hovedsklig Pilsnermalt, men også tilsetninger av aromatic, melanoidin, special B, munich og hvete? @loebrygg?
Har ikke brygget selv enda, men liker stilen godt. Skal du ha det safe brygger du utfra denne oppskriften.Innafor med sukker og koriander?
Jeg trur aromatic maltet er et slags signaturmalt. Det er dette: https://brewshop.no/produkt/ravarer...jLdh9NwcCi0lE7Q_g5ne2jUwpnMRM2uBoC2UAQAvD_BwENoen som har lyst til å dele erfaringer/anbefalinger for gristen og eventuelt tilsetninger på en Belgisk Blond? Innafor med sukker og koriander? Hovedsklig Pilsnermalt, men også tilsetninger av aromatic, melanoidin, special B, munich og hvete? @loebrygg?
Den oppskriften fra Mean Brews bygger jo på flere prisvinnende oppskrifter, så du får neppe noe tryggere.Ønsker å brygge typeriktig, men det viktigste er jo at det blir godt. Å kjøre safe er nok en god strategi. Ser det er flere av oppskriftene jeg finner via google som inneholder koriander (både Leffe og Chouffe "kloner"). Ikke selv en stor fan av koriander, så mulig det blir sløyfet når det er klart for bryggedag.
Krydder i øl er tricky. Stikkordet er forsiktighet. Som Stan Hieronymus sier i Brew Like a Monk, " ..., if a drinker can name the spices, it's a sign they are overdone".Den oppskriften fra Mean Brews bygger jo på flere prisvinnende oppskrifter, så du får neppe noe tryggere.
Når det gjelder koriander i øl, er det noe helt annet enn i mat. I øl bidrar det med sitrusaktige smaker. Neste all wit har koriander, du kan plukke med deg et par slike neste gang du er på polet og få inntrykk av hva koriander bidrar med i øl. Uansett kan du fint brygge blonde uten koriander
Korianderfrø er litt anderledes enn typisk krydder. De har en del av oljene som finnes i humle bl.a linalool.Krydder i øl er tricky.
Men bare nesten. Sjøl om koriander har mye linalool, smaker det jo likevel ikke linaloolsterk humle, men koriander av det.Korianderfrø er litt anderledes enn typisk krydder. De har en del av oljene som finnes i humle bl.a linalool.
Jeg vil egentlig strekke det til at koriander i øl, nesten like godt kan kalles en humle med ett litt spesielt preg, framfor å kalles krydder.
The Oxford Companion to Beer Definition of coriander
coriander of The Oxford Companion to Beer definition presented by Craft Beer & Brewingbeerandbrewing.com
Jeg ser ikke bort fra at du har smakt en Gose med kun koriander og ingen humleMen så vidt jeg veit blir det jo ikke brukt som humleerstatning, så ... . (Vage minner fra en podcast.)
Nå bruker jo både Duvel og Chouffe tilsetninger i sin Blond, men de er kanskje ikke noe for puristerHieronymus sier forøvrig at "Trappist brewers basically don't use spices, nor do the larger brewers producing abbey-style beers". Men "Of course, plenty of spiced dubbels,tripels and dark strongs exist. These beers capture awards in international competitions ... and purists hate them. You wouldn't call the examples traditional, but they are part of the present and could be more of the future." (Alle sitatene er fra s.172 i BLM.)
I informasjonen om oppskrifta til Leffe Blond på s. 96 står det forøvrig ikke noe om krydder. Kan det være at hjemmebryggeroppskrifter legger inn krydder for å etterligne et krydderpreg som i det originale ølet produseres av gjæren?
hehe - jeg har ikke noen meninger om dette, er bare generelt interessert. Og så synes jeg absolutt ikke øl der du kjenner en utprega kryddersmak er godt - men det betyr jo ikke at krydder ikke kan brukes. Jeg bruker litt koriander i gose - men der er jeg stadig nybegynner, og skal nok prøve meg fram en del mer. Foreløpig har jeg vært veldig forsiktig.Nå bruker jo både Duvel og Chouffe tilsetninger i sin Blond, men de er kanskje ikke noe for purister
Det er jo mange veier til.. osv. Så hvis det er det som skal til for å etterligne et øl man liker så hvorfor ikke
Neida, tenkte på appelsinskallet i Duvel Blond. Den skal også ha seks forskjellige «raffinerte» humler, uten at de spesifiserer nærmere - blir spennende å testeKlassisk Duvel har vel ikke tilsetninger. Det er pilsmalt og sukker (dekstrose), og det er det. Men du tenker kanskje på sukker som tilsetning? Det er i så fall ikke noe puristene har noe i mot.
Hvilket øl, hvilken oppskrift? Søtlig smak kan fort være at man har brukt feil sort sukker, dersom det er i oppskrifta.Trekk for mye søtlig smak bl.a.
Definisjon for Belgisk Blond sier om aroma: "Svak til middels søtlig maltsmak"Hvilket øl, hvilken oppskrift? Søtlig smak kan fort være at man har brukt feil sort sukker, dersom det er i oppskrifta.
Men hva betyr egentlig det? Vi har vel lært at "maltsødme" ikke er det samme som den typen søthet som sukker gir.Definisjon for Belgisk Blond sier om aroma: "Svak til middels søtlig maltsmak"
Dersom gjæren er i live, så vil vel sukker bli helt konvertert og ikke gi noe bidrag til søtlig smak? Men, vanskelig og diskutere uten å ha lest dommerskjemaetMen hva betyr egentlig det? Vi har vel lært at "maltsødme" ikke er det samme som den typen søthet som sukker gir.