Belgisk Blonde - Har du en oppskrift?

Westmalle-gjæren er en artig gjøk. Nå har den stått i fred og ro - etter det sedvanlige stormfulle livet i ungdommen - og småtygd seg nedover mot FG noen dager. Blow off'en bytta jeg ut med vanlig gjærlås for flere dager sida. Og så i dag tidlig:):
Gjær i lås.jpg

Hvorfor gjør den sånn???? Det skulle jeg gjerne visst:).
 
Westmalle-gjæren er en artig gjøk. Nå har den stått i fred og ro - etter det sedvanlige stormfulle livet i ungdommen - og småtygd seg nedover mot FG noen dager. Så jeg hadde bytta ut blow off'en for flere dager sida. Og så i dag tidlig:):
Vis vedlegget 58986

Hvorfor gjør den sånn???? Det skulle jeg gjerne visst:).
På pur f..., tror jeg. Den gjæra virker mer intelligent enn de fleste, hvis humor er et tegn på intelligens.
 
Det er ikke så lett å skjønne seg på belgiere, de spiser store mengder pommes frites med majones...
Fikk du nå en ustoppelig trang til å vite mer om dette fenomenet er dette fascinerende å høre på:

 
Det er ikke så lett å skjønne seg på belgiere, de spiser store mengder pommes frites med majones...
Fikk du nå en ustoppelig trang til å vite mer om dette fenomenet er dette fascinerende å høre på:

Det er jo helt nydelig!
 
Det er ikke så lett å skjønne seg på belgiere, de spiser store mengder pommes frites med majones...
Fikk du nå en ustoppelig trang til å vite mer om dette fenomenet er dette fascinerende å høre på:

For å sitere Obelix: Belgierne er gær'ne, de!

- og ikke bare spiser de store mengder pommes frites med majones, de drikker brukbare mengder Duvel dertil. Det var faktisk mitt første møte med Belgia og belgiere:). Skolen min var med på et internasjonaliseringsprogram, og jeg skulle bo hos en belgisk kollega. Og det første han gjorde da jeg kom hjem til ham, var å servere den menyen der. Han regna forøvrig Duvel som et utmerket gressklipperøl:). (Jeg har sikkert fortalt dette opptil flere ganger før, men dere får tilgi en gammel mann litt mimring.)
 
Hei!

Sylfersk brygger her, utstyrt med Grainfather G30 og fjerde brygg på gang i dag. Jobber meg gjennom ferdige "byggesett" fra bryggselv for å finne ut hvilke øltyper jeg foretrekker. I dag er det belgian blonde (https://asker.bryggselv.no/finest/108096/belgian-blonde-finest-value-allgrain-ølsett-20-liter). De forrige bryggene mine har hatt mer meskevann og mindre skyllevann; denne oppskriften foreskrev ca 11 liter vann og 4 kg malt. Da jeg rørte det sammen, ble det en del tykkere grøt enn tidligere, og jeg ble litt bekymret for om pumpen kan gå tett. Vet dere om det er for å få mer sukker ut at man har såpass lite vann på meskingen i denne oppskriften ...?
 
Er nok ikke lite vann, er bare at alle ferdigsett er lagd ut fra en type system, her BIAB. Da du bruker G30 må du justere ut fra det systemet. Du må sikkert bruke mer meskevann og dermed mindre skyllevann. Dette for du har mer dødvolum med vann som mesken ikke er i kontakt med i forhold til BIAB som oppskriften refererer til. I følge Brewfather har G30 3,5 liter dødvolum og at mesketykkelsen er på ca 2,7 l vann pr kg korn. Da mesker du med 3,5l +(4kg x 2,7l/kg)= 14.3 liter. Resten bruker du til skyllevann. Må selvfølgelig justere mengden skyllevann også mtp hvor mye du koker bort. Dette varierer også stort fra system til system. Du skal jo ha igjen 20 liters batch volum så du må regne deg frem til.

Sikkert flere her inne som har G30 og brygget tilsvarende som kan gi deg noenlunde korrekte tall.
 
Registrer deg gratis (inntil 10 oppskrifter) på Brewfather. Her ligger profil for G30. Når du importerer oppskriften via library, alle Bryggselv sine oppskrifter ligger her, så kan du velge G30 og få riktige vannmengder automagisk. Står 10,8 liter meskevann i oppskrifta, jeg hadde nok brukt 17-18 liter i brygger med maltrør.
 
Hei!

Sylfersk brygger her, utstyrt med Grainfather G30 og fjerde brygg på gang i dag. Jobber meg gjennom ferdige "byggesett" fra bryggselv for å finne ut hvilke øltyper jeg foretrekker. I dag er det belgian blonde (https://asker.bryggselv.no/finest/108096/belgian-blonde-finest-value-allgrain-ølsett-20-liter). De forrige bryggene mine har hatt mer meskevann og mindre skyllevann; denne oppskriften foreskrev ca 11 liter vann og 4 kg malt. Da jeg rørte det sammen, ble det en del tykkere grøt enn tidligere, og jeg ble litt bekymret for om pumpen kan gå tett. Vet dere om det er for å få mer sukker ut at man har såpass lite vann på meskingen i denne oppskriften ...?
Effekten ville eventuelt vært omvendt. Innafor visse grenser påvirker ikke mesketjukkelsen utbyttet, men en veldig tjukk mesk vil gi noe dårligere utbytte.

Men dette bygger på gamle regnestykker fra den tida da en ikke hadde bryggemaskiner med maltrør og mulighet til kontinuerlig sirkulasjon. Jeg vil tru at det endrer alt som har med mesketjukkelse å gjøre.
 
Takk for svar! Omregning i appen gav definitivt høyere meskevannmengde, så man lærer så lenge man lever. Etter ca to timer med skylling var jeg ganske lei, men den står ihvertfall og gjærer nå, så en litt svakere blonde kan leves med :)
 
Takk for svar! Omregning i appen gav definitivt høyere meskevannmengde, så man lærer så lenge man lever. Etter ca to timer med skylling var jeg ganske lei, men den står ihvertfall og gjærer nå, så en litt svakere blonde kan leves med :)
Jeg har gf og skyller IKKE i 2 timer. Jeg øser rolig vann over, en snau liter pr gang hver gang jeg ser vannet har rundt bort fra toppen av maltsenga/risten på toppen. Jeg har ofte over 90% meskeeffektivitet.
 
Hei og velkommen til hobbyen :)
Det er ikke veldig viktig for selve brygget hvor mye du mesker med, og hvor mye du skyller med. 'Alt' går greit innenfor noe vide grenser, men ...
For at du skal kunne gjenskape / repetere oppskrifter, må du finne din mengde meske/skyllevann. Bruk gjerne den fra Brewfather da det er mange andre som også bruker den.
 
Noen som har lyst til å dele erfaringer/anbefalinger for gristen og eventuelt tilsetninger på en Belgisk Blond? Innafor med sukker og koriander? Hovedsklig Pilsnermalt, men også tilsetninger av aromatic, melanoidin, special B, munich og hvete? @loebrygg? :)
 
Tilbake
Topp