Belgisk Dubbel - ønsker tilbakemelding

Kan noen gi meg en tilbakemelding på denne oppskriften?
5 kg pale (vikingmalt)
2 kg munich (vikingmalt)
0,6 kg caramunich 2 (weyermann)
0,5 kg crystal 300 (vikingmalt)
0,07 roasted barley

10 gram galena - 60 min
10 gram galena 30 min
10 gram centennial 10 min

Gjæres med safbrew t-58 eller safbrew abbaye

Belgisk dubbel pleier å ha en god dose mørk sirup, både for smak og for å tørre ut ølet. Sjekk denne tråden for litt innspill: https://forum.norbrygg.no/threads/h...r-hvor-far-jeg-kjopt-diammonium-fosfat.26024/

Jeg kjenner ikke Galena, men Centennial ville jeg ikke hatt i dette ølet. Det er primært malten og gjæren som skal skinne etter min mening. Jeg pleier å brygge belgiere med noble humler, Saaz, Mittelfruh og Styrian Goldings.

Legg mesketempen lavt for å sørge for god utgjæring. 62-64,avhengig av hva du eventuelt har oppi av sukker/sirup og egenskapene til gjæren. Jeg har ingen personlig erfaring med disse gjærene, men har lest at andre har vært fornøyd.

Forresten så har jeg brygget med t-58 én gang, en Saison. Det er en ganske aggressiv gjær, så da er det kanskje greit å ikke legge seg for lavt på meskefronten heller. 1.008-ish er perfekt, men nærmere 1.000 blir kanskje litt vel tørt for en Dubbel.

Dette blir nok mer en bock enn en dubbel. Regner med det er oppskrift til 25l. Ville kuttet ut crystal malten, minst halvert mengden munich og brukt mørk belgisk kandissirup pluss litt special-b i steden. Om du ikke får tak i riktig sirup kan du lage den selv(ref linken over), eller bruke vanlig hvitt sukker pluss litt carafa special 3 for fargen. Ikke bruk mørk sirup eller melasse fra dagligvaren, det gir helt feil smak. T58 er ikke en ordentlig belgisk gjær, den er alt for nøytral. Safabrew Abbaye er fin til denne stilen.

Den oppskriften ser spennende ut. Her kom jeg over en annen oppskrift. Noen forslag til forbedringer her??

Belgisk Dubbel
5,2 kg pilsner malt
0,7 kg munich
0,37 caramunich
0,37 Special B
0,3 Abbay
0,3 castle aroma malt
candi sirup ????? mengde og farge???
meskes på 67 grader i 60 min
46 g styrian goldngs 60 min
12 g styrian goldings 10 min
koketid 90 min