Belgisk hveteøl Wit

Jeg brukte ca 45g (3 appelsiner) appelsinskall og 20g korriander på ca 25 liter sist. Syns det ble bra.


HansKr.
 
hvis du har mulighet til det, kan du heve tempen litt på slutten for å speede opp gjæringen..
 
Enig, posten kan i særdeles spesielle tilfeller misforstås.  :besserwisser: Jeg tenkte mer på planten kamille :blomst:

:fyflate:
 
glennrlie skrev:
Det kan sikkert forsvares å skrive den med stor forbokstav også, kunne bare ikke dy meg ;)  ;D

Når jeg tenkte meg om så innså jeg det samme og endret svaret mitt :) Men ingen av dagligvareforetningene jeg har vært innom har planten Kamille...  :eek:
 
Brygger du større batcher, er det mest økonomisk og praktisk å kjøpe tørket kamilleblomst i større forpakninger, så slipper du å sprette ørten teposer. Her får du kjøpt kamille i 100 g, 250 g og 1 kg poser: http://pharmax.no/urter.php . Jeg har kjøpt mange andre urter derfra selv, men siden jeg ikke er overbegeistret for kamille, har den IKKE stått på min innkjøpsliste.
 
Sigmund skrev:
Brygger du større batcher, er det mest økonomisk og praktisk å kjøpe tørket kamilleblomst i større forpakninger, så slipper du å sprette ørten teposer. Her får du kjøpt kamille i 100 g, 250 g og 1 kg poser: http://pharmax.no/urter.php . Jeg har kjøpt mange andre urter derfra selv, men siden jeg ikke er overbegeistret for kamille, har den IKKE stått på min innkjøpsliste.

Tusen takk!

Øystein
 
Ingemarh skrev:
Det er sant.. Synes bare gjæringen går frustrerende sakte... Sommerølet blir jo ikke ferdig før høsten :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Og det er gjæren sin feil....:D

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
 
Her går det 1 gram koriander pr liter vørter og 1 gram tørket sitrusskall pr liter vørter. Bruker du fersk appelsin bør du gå for økologisk og triple mengden til 3 gram pr liter. Det er uansett en smakssak, men jeg liker ikke en for dominerende kryddersmak.
 
Hei folkens!
Jeg satt en wit ute i det deilige sommerværet i dag, men jeg koste meg så mye at jeg gjorde et par slurvete bryggetabber. Jeg skulle ha i Saaz siste 5 min av koketiden, det glemte jeg. Jeg skulle ha i 15 g knust koriander, den hadde jeg i, men glemte å knuse den. Så jeg lurer på to ting:
1. Kan jeg ha i Saaz som tørrhumle etter en ukes tid for å få med litt av det jeg mistet?
2. Kan jeg knuse litt koriander og slenge det i karet samtidig som jeg tørrhumler?
 
Jeg hadde ikke brydd meg om 5 min humlen da det er så mye annet snadder av smaker i en wit fra før. Her har du hveten, gjæren og evt krydder.
 
Tilbake
Topp