SindreW skrev:kritro skrev:Godt poeng! Mente selvfølgelig S-33 :bank2:Erlendso skrev:kritro skrev:Vi brygga 50L wit fra bryggselv, fikk beskjed om at vi måtte bruke 3,5 pakke med S-23 Den gikk ned til 1,016 på 14 dager og smakte NYDELIG
S-23 på Wit? S-23 er jo en lager-gjær? Det blir litt som å bruke lammelår for å lage svineribbe.. (Kan likevel smake nydelig)
S33 er heller ikke noen wit gjær i følge ryktene. Det er en engelsk overgjær. En gjærstamme Fermentis i sin tid overtok fra EDME. (Det som står i produktbeskrivelsen om belgiske øltyper er nok en trykkfeil) Dette stemmer bra med mine erfaringer med denne gjæren.
Jeg kjenner ikke til noen gode tørrgjærer for wit. Noen sier T-58 fungerer, men jeg har ikke testet den i wit. Bruk WLP400 neste gang. Det blir noe helt annet.
Det var wlp400 jeg ville bruke,,denne hadde de ikke inne på bryggselv,,jeg fikk da 2 pakker med nevtne gjær i handa,,at denne kan og brukes. Kanskje jeg skulle dobbeltsjekket bedre selv,,but but. Som sagt har jeg alltid kommet godt imål med 2 pakker til 50 liter tidligere av ymse slager. Vel..nå står den der,,og skal stå cirka 3 uker til,,så får Vår hERRE OVERTA STYRINGEN IMENS
mEN,,KAN NOEN SI HVOROFR JEG BØR TILSETTE MERE GJÆR I DUNKEN NÅ??