Belgisk Wit . FG 1020 etter 16 dager..... ( OG 1050)

SindreW skrev:
kritro skrev:
Erlendso skrev:
kritro skrev:
Vi brygga 50L wit fra bryggselv, fikk beskjed om at vi måtte bruke 3,5 pakke med S-23 Den gikk ned til 1,016 på 14 dager og smakte NYDELIG

S-23 på Wit? S-23 er jo en lager-gjær? Det blir litt som å bruke lammelår for å lage svineribbe.. (Kan likevel smake nydelig)
Godt poeng! Mente selvfølgelig S-33   :bank2:

S33 er heller ikke noen wit gjær i følge ryktene. Det er en engelsk overgjær. En gjærstamme Fermentis i sin tid overtok fra EDME. (Det som står i produktbeskrivelsen om belgiske øltyper er nok en trykkfeil) Dette stemmer bra med mine erfaringer med denne gjæren.

Jeg kjenner ikke til noen gode tørrgjærer for wit. Noen sier T-58 fungerer, men jeg har ikke testet den i wit. Bruk WLP400 neste gang. Det blir noe helt annet.


Det var wlp400 jeg ville bruke,,denne hadde de ikke inne på bryggselv,,jeg fikk da 2 pakker med nevtne gjær i handa,,at denne kan og brukes. Kanskje jeg skulle dobbeltsjekket bedre selv,,but but. Som sagt har jeg alltid kommet godt imål med 2 pakker til 50 liter tidligere av ymse slager. Vel..nå står den der,,og skal stå cirka 3 uker til,,så får Vår hERRE OVERTA STYRINGEN IMENS ;)


mEN,,KAN NOEN SI HVOROFR JEG BØR TILSETTE MERE GJÆR I DUNKEN NÅ??
 
da har denne stått 14 dager til,,,i håp om at vårherre og s33 ville ta løs på de siste 1020 FG og trylle den ned til 1012 eller liknende.


Men,,nei. den står bom på 1020.  må vel innse slaget er snart tapt.


Hvorfor kan jeg ikke tilsette 1 pakke til med s33 nå,,og la den gjære videre???

har ferskgjær wlp501 til en trappist,,kan evt bruke den. 

er dette fysisk umulig,,og som å banne i kirka og det som verre er?????

trenger noen med peiling til å svare meg ;) ;)
 
Da kokte jeg opp 2 dl med littt sukker,,bittelitt gjærnæring,,kjølte til 20 grader,,slengte i en pakke til med s 33,,og lot stå med litt risting noen timer.

Smalt den i gjæringskaret. 2 dager senere,,fremdeles 1020............hev så en pakke til med s33 rett oppi karet.

Men har ikke målt på 2 nye dager,,,men tviler på at den vil starte.

Prøven jeg la fra meg i samme rom i 2 uker har dog gjæret ned,,sikkert villgjær?  eller har dette med tilgang på o2 å gjøre?

Blir det skandale om jeg gir gjærdunken en dose o2 nå?

Er det ingen her inne som har erfaring med dette????

Er det noen vits å flaske dette koket?
 
Når den plent nekter å gjære kan vel det tyde på at det er tomt for gjærbart sukker? Kan du ha mesket med mye for høy temp?
Videre høres det ikke ut som om du rehydrer tørrgjæren? Det tar visstnok knekken på 50% av gjæren..
 
Aleks skrev:
Når den plent nekter å gjære kan vel det tyde på at det er tomt for gjærbart sukker? Kan du ha mesket med mye for høy temp?
Videre høres det ikke ut som om du rehydrer tørrgjæren? Det tar visstnok knekken på 50% av gjæren..

Jeg tør ikke spekulere,,har ikke nok erfaring. Har brukt endel torrififed wheat i denne. Rehydrerte ikke de 2 pakkene med  s 33. Smalt de rett i vørteren fra pakken,,slik jeg har gjort med 15 kok før dette.

Oppskriften er dog ny for meg. ( bryggselv sin belgiske wit)  (  http://www.bryggselv.no/products/belgisk-wit-oppskrift  )


Mener jeg klarte å holde 65 grader etter proteinresten på 50 grader.
Men noe har gått galt her,,,,kan jo være utmesken i slutt som har gitt for "ikke gjærbart" sukker.

HJeg har som sagt aldri rehydrert tørgjær,,,og det har gått helt fint med gode utgjæringer til nå, men er intresert i stalltips er.

Hvordan rehydrerer man tørrgjær på en god måte?
 
Jeg bommet på alle mine målinger ved forrige brygg, både SG, OG og FG lå for lavt. Da jeg testet hygrometeret i vann på 20*C så viste den -5. Etter en justering av tallene mine så viste det seg at jeg var nesten spot on på alle målinger.
Dette hygrometeret har jeg brukt ved alle mine tidligee brygg, og da har det vist korrekt. Tydeligvis har det fått seg en smell siden forrige gang...
I dag sjekket jeg termometerne mine, det ene lå på 101,5*C ved kok, det andre på 98*C.

Mitt tips er altså å ta en kontroll av måleinstrumentene...
 
Jeg har alltid hatt gjær i en halvliter vann med gjæringstemp. Bruker en star-sanert beholder. Enkelte sier vannet må kokes først, det har jeg aldri gjort. Har latt gjæren være i vannet 30 min, før pitching. Om du søker finner du nok en bedre bruksanvisning.
 
Aleks skrev:
Jeg har alltid hatt gjær i en halvliter vann med gjæringstemp. Bruker en star-sanert beholder. Enkelte sier vannet må kokes først, det har jeg aldri gjort. Har latt gjæren være i vannet 30 min, før pitching. Om du søker finner du nok en bedre bruksanvisning.

Takker for det.

Instrumentet er riktig,,det er sjekket ;)
 
Dersom du ønsker mer vitamininnhold i ølet så kan du jo slenge i noe sukker, 10g per liter øker ABV med ca 0,5% tviler på at det skader smaken noe særlig med 15-20g/liter
 
sveinmil skrev:
Dersom du ønsker mer vitamininnhold i ølet så kan du jo slenge i noe sukker, 10g per liter øker ABV med ca 0,5% tviler på at det skader smaken noe særlig med 15-20g/liter

Er ikke dette en oppskrift på flaskebomber ;)  ??

Har brukt 8-9 gram på utgjæret wit,,men 20??
 
Dersom du tilsetter sukkerlake i gjæringskaret så vil det sukkeret bli gjæret ut i løpet av noen dager og øke alkohol innholdet det vil gjøre at ølen smaker mindre søt.
Jeg hadde tilsatt 15g/l i gjæringskaret, venta til sg var 1020 igjen så primet med 6g/liter og tappet på flasker
 
Tilsatte 550 gram sukker kokt inn i lake. Blir vel cirka 12 g/l.

Bobler og er masse liv i dunken nå,,så det er jo tegn på at gjæren er aktiv fremdeles.

Får vel konkludere med at årsak er ikke gjærbare sukkerarter som gjør at den stoppet på 1020 tidligere.

Nå får den "GÅ" noen dager til så sukkeret blir fordøyd,,fa blir det fating og flasking,,og venting.

Takk for gode tips så langt. ;)
 
Da virker det som aktiviteten etter sukkerdosen har roet seg, ingen tvil om at det er gjær i live der inne. Bobla momentant etter sukkerlaken rett i gjæringskaret.

Nå er varmen avskrudd på dunken,,og isolasjons matten fjernet. Nå blir det 2-3 dager i 7 grader garasje i et forsøk på å "coldbreake" litt.

Så er det flasking senere. Er veldig spent på denne må jeg si. Skal følge opp tråden her hvordan det går fremover.
 
Hei, takk for påminnelsen.

Konklusjon er FG 1020 ;)

Øla er helt fin,,smaker godt. Jeg ville kanksje i ettertid vært enda mere dristig med å tilsette sukkerlake i gjæringskaret for å høyne alkoholstyrken med 0.5-1% til.

Jeg tilsatte mere gjær.men tror det var et skudd i blinde.

Men det ble ingen kriseøl.

Jeg brukte bryggselv sin Garh Wit oppskrift,,og den har et utmesk steg på 78(?) grader i 10 minutt,,jjeg tror det var på det steget at det ble frigjort endel ugjærbare sukkerarter.

Jeg skylte og med 75-80 grader vann.

Neste gang skipper jeg siste stegmesken. Tror det holder plenty å meske på 65-66 på en god wit.

Kok opp en halv kg sukker i lake,,og hell i karet ( jeg hadde 50 liter>),,se om det så begynner å gjære og boble igjen etter neon dager,,mål FG for å sjekke,

Lykke til
 
Tilbake
Topp