Belle Saison pitch mengde?

Brygger du til PF eller beste stand?

lallelyd

Har du sjekket amerikanske fora, ofte god info der hvis ingen her gidder å hjelpe. Brukt teknikken mange ganger

Full attenuation is possible within 72 hours, at pitching rate of 1 g/L (2 packs for 5 gallons), wort density of 12 Plato (1.048). Fermentation temperature should be kept above 63F - it is unknown at this time what the upper limit for this yeast strain is, but free-rising from pitch temperature is encouraged. The manufacturer recommends rehydrating this yeast - instructions are on the back of the package.

Aldri brukt den selv, pleier å gjøre litt undersøkelser før jeg bruker en ny gjær, anbefales da det er gjæren som lager ølet

Du får sikkert bedre svar her etterhvert

Sist redigert:
Hvis noen kan regne ut 5x10 opphøyd i niende så er jeg i mål. Pitcher 80-90 prosent av anbefalt mengde som er anbefalt for belgisk;)

Når han vet at gjæren inneholder minimum 5 milliarder celler pr gram?
Tror ikke de angir noe maks antall, så det må bli kvalifisert gjetting.
Høres ut som et ambisiøst prosjekt ;-)

Forskjellige strains har forskjellige antall celler pr gram da cellene varierer i både størrelse og form fra strain til strain.
Tenk damer, slanke veier mindre enn fuldige pr. samme kvantitet

Er det ikke realativt enkelt å gå ut fra 1gr gjær per liter? Skal det brygges noe sterkt, trengs det vel mer, men til vanlig saison funker 2 pakker til 20-30 liter helt fint.

Er det ikke realativt enkelt å gå ut fra 1gr gjær per liter? Skal det brygges noe sterkt, trengs det vel mer, men til vanlig saison funker 2 pakker til 20-30 liter helt fint.

Det har jeg funnet ut i etterkant! Men jeg skjønner ikke greia, 11 g safale US 05 funker helt fint til 20 liter 1,045 (altså 0,5 gram per liter), men har ifølge tidligere poster kun 20% mer celler. 14 liter som jeg satt i går, til 11 gram er å underpitche, det skjønte jeg nå i etterkant. Jeg ser det anbefales 0,75 millioner celler mer milliter, på mr malty og da har jeg underpitchet kraftig. Tar man høyde for litt underpitching er ønsket med belgiske øl, så ligger jeg fremdeles tynt ann.

Ingen aktivitet ser jeg heller i dunken, for jeg pitchet antageligvis litt lavt (15-16 grader... ).

Det der er nok lavt for Belle Saison. Jeg ville satt den opp litt, et par grader, i alle fall, og rørt opp gjæren skikkelig når temperaturen har gått opp. Gitt at du er sikker på at det ikke har vært noen aktivitet, ville jeg rørt såpass at jeg fikk inn ny oksygen. Det har i hvert fall fungert fint for meg.

Tilbake
Topp