• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Gis Bort Belle Saison tørrgjær

Sarge

Jeg gir bort en porsjonspose Belle Saison tørrgjær. Holdbar til 03/2018 ihht pakken (det var lenge).

Kan hentes i Halden. Send PM. Førstemann fårn.

Sist redigert:

Den havner i jorda med en stake gjennom. Eneste måten å bringe en udød til hvile på.

Men seriøst: Folk bruker brettanomyces, og fikser å holde den unna resten av ølet sitt. Så sjølsagt kan en bruke Belle, om en er hekta på den gjæren. Jeg mener bare at en skal være ekstra forsiktig med den.

Forskjellen mellom brett og Belle er ellers at Belle ikke lager noe veldig spesielt, du får bare et ekstra godt utgjæret øl. Men du ikke bruke Belle for å brygge en god og tørr saison.

Sist redigert:
Hadde jeg fortsatt bodd i Sarp skulle jeg gladelig tatt den. Nå blir det for mye styr. Enklere gå å handle selv.

Skal brygge 100 liter saison i morgen og har vel egentlig en pakke Belle for lite. Men Haldentur har jeg ikke tid til før brygging.

Så får vi bare bøye oss i støvet og gratulere @Finn Berger med vellykket skremselskampanje.

Hva mener du med det?
Jeg mener at du med en serie meldinger har skremt en nybegynnerbrygger fra å følge opprinnelig plan, selv om hans opprinnelige plan var god. Det er svært mange måter å brygge godt øl på, og det er overhode ingenting galt med forslagene dine, men jeg synes kanskje det blir litt i meste laget når han som har tenkt godt - og litt annerledes enn deg - må forsvare planen sin så mye.

Jeg mener at du med en serie meldinger har skremt en nybegynnerbrygger fra å følge opprinnelig plan, selv om hans opprinnelige plan var god. Det er svært mange måter å brygge godt øl på, og det er overhode ingenting galt med forslagene dine, men jeg synes kanskje det blir litt i meste laget når han som har tenkt godt - og litt annerledes enn deg - må forsvare planen sin så mye.

Jeg svarte på et spørsmål han stilte, og sa hva jeg ville gjort, og hvorfor. Og jeg mener oppriktig at Belle Saison er en gjær det er grunn til å være forsiktig med. Det ville vel ikke vært riktig av meg ikke å si det når jeg faktisk mener det? Og jeg har gjort rede for hva jeg bygger på.

Å slenge ut et uttrykk som "skremselspropaganda" synes jeg er dårlig debattskikk. Det impliserer at å skremme har vært hensikten min, og at jeg ikke har argumentert på en hederlig måte. Du må gjerne være uenig med meg, men la oss diskutere sak.

Heisann. No problem, altså. :) Tro det eller ei, men det er ikke bare sammenligningen med Brett og mulig "infeksjon" som er grunnen. Det har også med at jeg har sett mange rapporter om at Belle Saison gjærer så langt ned at det blir knusktørt. 1.003 til under 1.000 tyder på krefter ut over det som trengs her. Det er rett og slett ingen øl i min plan så langt som skal ha så lav FG. Jeg har også bedt om råd, og det har jeg fått. Noen ganger er jeg sta som et esel (som når det gjelder tørrgjær), mens andre ganger skifter jeg mening. Rådene fra Finn er mottatt, men det er min beslutning.

Litt så. ;) Men det var også alternativer jeg hadde oversett i starten som jeg plutselig ble klar over. Da ble kabalen enklere å få til å gå opp.

Jeg svarte på et spørsmål han stilte, og sa hva jeg ville gjort, og hvorfor. Og jeg mener oppriktig at Belle Saison er en gjær det er grunn til å være forsiktig med. Det ville vel ikke vært riktig av meg ikke å si det når jeg faktisk mener det? Og jeg har gjort rede for hva jeg bygger på.

Å slenge ut et uttrykk som "skremselspropaganda" synes jeg er dårlig debattskikk. Det impliserer at å skremme har vært hensikten min, og at jeg ikke har argumentert på en hederlig måte. Du må gjerne være uenig med meg, men la oss diskutere sak.

Du skal selvfølgelig si hva du mener. Det gjør jeg også. Blant annet når jeg mener noe om hvordan vi som har brygget et par år hjelper dem som ikke har.

Jeg brukte faktisk ikke uttrykket skremselspropaganda! Feilsitering synes jeg er dårlig debattskikk! Men jeg ser at uttrykket jeg faktisk brukte også kan være i sterkeste laget, og jeg mistenker slett ikke at du har hatt uhederlige hensikter. Derfor beklager jeg at jeg brukte det uttrykket.

Du skal selvfølgelig si hva du mener. Det gjør jeg også. Blant annet når jeg mener noe om hvordan vi som har brygget et par år hjelper dem som ikke har.

Jeg brukte faktisk ikke uttrykket skremselspropaganda! Feilsitering synes jeg er dårlig debattskikk! Men jeg ser at uttrykket jeg faktisk brukte også kan være i sterkeste laget, og jeg mistenker slett ikke at du har hatt uhederlige hensikter. Derfor beklager jeg at jeg brukte det uttrykket.

OK, godtatt:). Og sitater bør avgjort være korrekte. Jeg var både trøtt og forbannet, og leste noe som ikke sto der.

Det burde også vere forbrutt å vere på forumet når ein drikk[emoji106]

Sent from my iPhone using Tapatalk
Slette trådene "Hva slags øl har du i hånden nå?", samt "Koordinert landsdekkende torsdagsdrikking" da?
Jeg syns man har å oppføre seg ordentlig, edru eller ei. Burde ikke være noe problem, folk er da stort sett voksne her?

Både @Jo-Helge og @HansPB har gode poenger. Et glass eller to eller tre går som regel finfint for de fleste, men det er vel flere eksempler i dette forumet der noen kanskje har "prøvesmakt" litt meget ;) Som oftest resulterer i smakløse/verdiløse innlegg som i tur gjerne blir slettet av brukeren selv dagen derpå :)

Tilbake
Topp