Tok ett forsøk i går, der jeg tettet det hullet i midten (det som forsyner spyleren tilkoblet skuffen for glass/kopper). Det gikk i allefall dårlig.. blinkende lys og piping.
Neppe så lurt å tukle med dette. Men det frister. Uten skuffen, så spyler den midterste dysen nå bare rett inn i døra. Med skuffen, får man ikke vasket 0,75 flasker.
Men for all del.. skinnende rene bjørnunger ble det! Til tross for at de har ligget med stoutrester i flere måneder.
Oppvaskmaskin kjøpte jeg brukt via finn.no, 4år gammel velfungerende Whirlpool til 200kr.
Brukte vanlig oppvaskmiddel og 70`C program.
Kanskje noe som vet hvilket program man bør velge?
Rart ikke flere gjør dette egentlig.
Når maskina er ferdig, åpner man bare døra på gløtt mens flaskene er varme. Man slipper å tørke dem på flasketreet også.
TazzaT; har brukt (og kommer også nå til å bruke) en slik flaskespyler. Genial sak det der.
Prosedyren til nå har vært;
Drikke en flaske øl -> skylle den -> enten la litt vann være igjen i bunn, eller vaske den med en gang med drill + flaskebørste + zalo antibac -> flasketre tørking -> lagring (bruker flip top, så da legger bare korka løst oppå) -> skylling med sterkrens (ikke starsan, p.g.a skum. Don't fear.. ja, men likevel irriterende!) -> tapping.
Sammenlignet med en del andre på forumet, er dette nok helt i grenseland lite.. Men så har jeg ikke fått infisert øl p.g.a dette, til tross for over 2000 liter på flasker.
Blir genialt dette
Nesten morro å vaske flasker nå, fikk lyst til å vaske "reserveflaskene".
Har 500 etikettløse Nøgne Ø, som jeg aldri har brukt. Etter skrapejobben fra helvete ikke har hatt hjerte til å kvitte meg med dem.
Hvordan preserverer man ikke-flip-top etter vask slik at man bare kan skylle dem i flaskespyler før tapping.
Bit folie over tuten? Pakke hele kassen inn i en sort søppelsekk?