Beregne alkoholprosent ut ifra vekt på bøtta?

Hallo

Er det egentlig noe i veien med å måle OG/FG ved å plassere den på badevekta? Dagens badevekter gir jo både 10-dels og hundredels kilo oppløsning. Det vil si 200/2000-dels oppløsning per liter gitt 20 liter.

Så lenge man vet hvor mange liter øl man har, vil man vel kunne overvåke gravity over tid på denne måten, uten å åpne lokket? Tenker da først og fremst for å overvåke utvikling og når det er ferdig gjæret.

Er det egentlig noe i veien med å måle OG/FG ved å plassere den på badevekta? Dagens badevekter gir jo både 10-dels og hundredels kilo oppløsning. Det vil si 200/2000-dels oppløsning per liter gitt 20 liter.

Nei, ikke godt nok. For det første er neppe badevekta nøyaktig nok til å måle så presist som oppløsninga tilsier (å legge til noen siffer på displayet er mye enklere enn å lage gode vektceller), og så må du legge til unøykatigheta du har når du måler volum.

Daså :p

Noen andre måter å... automatisk avlese gravity/gjæringsutvikling? Har satt opp et kamera som teller antall "klukk" i gjærlåsen per time, men som jeg forstår av FAQen så er ikke det en klar nok indikasjon på at brygget er ferdiggjæret.

Det kreves nok (dessverre) en god del teknisk innsikt og forståelse for alle variabler for å få til dette. Beerbug som nevnt over er jo en ferdig løsning.

Det aller minst kompliserte er nok å ha en kran på karet og bruke hydrometer eller refraktometer for å finne ut når det er ferdiggjæret.

Er utdannet kybernetiker - som er litt av grunnen til at jeg har lyst til å prøve å blande litt av den kunnskapen inn i min nye hobby. Målet er å se hvor hjemmesnekra automatisk jeg klarer å ende opp. Men som du sier: "forståelse for alle variabler" er det jeg mangler litt på.

Den sensoren de bruker i thebeerbug ser jo veldig interessant og aktuell ut. Om jeg bare fant en måte å bare få denne sensoren på, uten alt det andre gimmikken. =)

Noen andre måter å... automatisk avlese gravity/gjæringsutvikling? Har satt opp et kamera som teller antall "klukk" i gjærlåsen per time, men som jeg forstår av FAQen så er ikke det en klar nok indikasjon på at brygget er ferdiggjæret.

Se på skummet, tell dager, ta ut prøver, se på gjærlåsen. Ølet er ferdig når det er ferdig, og å bare følge med på densitet er ikke neo godt alternativ til å følge med gjæringa. Når du har gjæret noen batcher, får du fort erfaring nok til å ha lite behov for å ha kontinuerlig kontroll på SG.

Er utdannet kybernetiker - som er litt av grunnen til at jeg har lyst til å prøve å blande litt av den kunnskapen inn i min nye hobby. Målet er å se hvor hjemmesnekra automatisk jeg klarer å ende opp. Men som du sier: "forståelse for alle variabler" er det jeg mangler litt på.

Den sensoren de bruker i thebeerbug ser jo veldig interessant og aktuell ut. Om jeg bare fant en måte å bare få denne sensoren på, uten alt det andre gimmikken. =)

Den sensoren måler nok densitet. Uten at jeg egentlig vet, men det er nok det "letteste".

Men f.Eks det med vekt-forlaget ditt. For å komme med en variabel:

Du får mer gjærmasse med mer oksygen i vørteren. Denne gjæren veier jo noe, om enn lite. Du ville fått et problem med å skille økt gjærmengde fra lavere sukkerinnhold med mindre du visste oksygennivået og formeringsevnen til gjæren du brukte. En latterlig variabel å få data på, mildt sagt :)

Et godt poeng. Tenkte at mesteparten av vektreduksjonen besto i gassen som forsvinner fra bøtta. Men man har jo en viss vekt i avfallet på bunnen - som man jo ikke tar med i et hydrometer.

Bruker kun badevekta til å sjekke hvor mye det er igjen på fatene, egenvekta mi sjekkes aldri :)

Sist redigert:
Et godt poeng. Tenkte at mesteparten av vektreduksjonen besto i gassen som forsvinner fra bøtta. Men man har jo en viss vekt i avfallet på bunnen - som man jo ikke tar med i et hydrometer.

Gassen oppstår idet gjæren gjør om sukker til co2 + alkohol + gjær. Alkohol og co2 er fast. Det vet man h or mye blir gjort om. Men ikke mengden nye gjærceller hver gang den prosessen finner sted.

Hmm. Hva med en patent på et gjennomsiktig stivt rør med hatt på toppen, som tres gjennom et hull i lokket på bøtta (tettet igjen etter alle kunstens regler). Da antar jeg det vil bli noe unøyaktigheter i form av gassbobler under hydrometeret, men likevel nøyaktig nok for å få en grei indikasjon på utviklingen og når den er ferdig.

Problemet med denne løsningen er at man normalt ikke har en full bøtte med øl, så hydrometerpinnen kommer ikke opp over lokket.
Finnes det hydrometer som går langt under 1.000 slik at "mer pinne" stikker opp av brygget?

Vedlegg

• Skjermbilde2.PNG
    Skjermbilde2.PNG
    6,5 KB · Sett: 42
Ved å ha et hydrometer flytende i gjærbøtta under gjæringen, med et glassrør som "ledeskinne" for hydrometeret, vil hydrometeret flyte på riktig plass i bøtta. Ved starten av prosessen vil hydrometeret kanskje flyte på 1.080, altså vil mye av pinnen være over overflaten, og forhåpentligvis er noe av pinnen over lokket (gjennom røret). Jeg tenker da jeg kan ha f.eks 1.010 som referansepunkt, for 1.010 er en verdi som er synlig over lokket. Etterhvert som gjæringen pågår vil hydrometeret synke til verdi 1.030 (differanse på 0.050) - altså vil mitt referansepunkt over lokket stå på 0.960. Men denne verdien har jeg ikke på mitt hydrometer - pinnen er for kort.

Ga det noe mer mening? =)

Han mener at et hydrometer står i gjæringsbøtta med toppen stikkende opp i et gjennomsiktig (og tett) rør i lokket under hele gjæringsprosessen.

Edit: Nå hadde han svart selv. :)

Ved å ha et hydrometer flytende i gjærbøtta under gjæringen, med et glassrør som "ledeskinne" for hydrometeret, vil hydrometeret flyte på riktig plass i bøtta. Ved starten av prosessen vil hydrometeret kanskje flyte på 1.080, altså vil mye av pinnen være over overflaten, og forhåpentligvis er noe av pinnen over lokket (gjennom røret). Jeg tenker da jeg kan ha f.eks 1.010 som referansepunkt, for 1.010 er en verdi som er synlig over lokket. Etterhvert som gjæringen pågår vil hydrometeret synke til verdi 1.030 (differanse på 0.050) - altså vil mitt referansepunkt over lokket stå på 0.960. Men denne verdien har jeg ikke på mitt hydrometer - pinnen er for kort.

Ga det noe mer mening? =)

Da er jeg med. Men vil fortsatt si det er enklere med en kran i gjæringsbøtta for å trekke ut prøver når du trenger de i steden for å trikse med dette og bruke opp et hydrometer du kunne brukt til å måle et brygg du driver med.

Joda, er helt med på den at det er enklere. Er bare at jeg er ute etter hvordan å kunne automatisere det. Ut ifra idéen min vil jeg kunne få programmet mitt til å gi en alarm/utføre en handling så snart kameraet oppdager et objekt som ikke har rørt seg på 2 dager.
Neste steg etter det kan da f.eks. være å stille inn gjærskapet til å senke temperaturen til 0 grader (som jeg har skjønt er populært i forbindelse med tilsetting av gelantin).

Tilbake
Topp